
1 

 

 

 

 

A Strained Relationship: Media Reactions to  
the Populist Radical Right in Scandinavia 
 

Anders Ravik Jupskås, Department of Political Science, University of Oslo 

 

Abstract 

The media constitutes a crucial part of the socio-political environment all new parties are 
confronted with. Yet very few have analysed systemtically how the media has dealt with the 
emergence of anti-immigrant parties, often refered to as populist radical right (PRR) parties. 
In this paper I analyze the media’s reaction to the emergence and long-lasting persistence of 
PRR parties in three Scandinavian countries: Denmark, Norway and Sweden. Confronted 
with such new parties, what kind of strategies have the media adopted? How much publicity 
has been given to these new parties? Is the coverage negative or positive? How are the 
attitudes towards these new parties among the journalists in each of the three countries? In 
order to provide some preliminary answers these questions, I will use different media 
archives, secondary sources and surveys carried out among journalists.  

 

 

Paper to be presented at present at the 3rd International Conference on Democracy as Idea and 
Practice, University of Oslo, 12-13 January 2012.1 

 

Please do not quote without permission. 

 

 

 

 

 

 

                                                      
1 This “paper” will be a chapter in my PhD-thesis on PRR parties in Scandinavia. Hence, this text does not 
include much information about the parties in question. Neither do I devote much space to definitional 
problems. Hopefully, most of the readers will be familiar with the parties that are analysed. 



2 

 

Introduction 

The second generation of populist radical right (PRR) parties in Scandinavia are certainly 
not satisfied with the media coverage of their own parties. The Progress Party (FRP), the 
Danish People’s Party (DF) and the Sweden Democrats (SD) have accused the media for 
being left wing biased in general and anti-PRR parties in particular.  

In April 2010, the party leader for the SD since 2005, Jimmie Åkesson, sent a open 
letter to a selection of Swedish chief editors strongly encouraging them to treat the SD as a 
normal party (Brisman et al. 2010). Referring to an ongoing discussion in the Swedish press 
about how the SD should be monitored, Åkesson called for a media coverage which would 
allow him to communicate his message to the voters on the same terms as other parties 
(Åkesson 2010).2 According to Åkesson, such a coverage entails, among other things, that 
the SD should be invited to television programs, analysed in columns, and that its “policy 
proposals are given equal space as the other parties”.   

FRP’s first party leader, Anders Lange, hated journalists so much that he refused to 
make an interview with the largest newspaper Verdens Gang already before the electoral 
breakthrough. According to Lange, all journalists were “liars” and “rats” (Askeland 1973). 
The second party leader, Carl I. Hagen (2007, 139-140), accuses the media for harassment 
with regard to the so-called Mustafa-letter in the 1987 election campaign in his 
autobiography. Hagen has regularly criticized the state television, The Norwegian 
Broadcasting Corporation (NRK). In fact, he renamed the channel, from NRK to ARK, 
which was short for The Labour Party Broadcasting Corporation (Hagen 2007, 267-273).. 
More recently, the current party leader Siv Jensen (2010) argued the FRP is subjected to 
“differential treatment”. According to Jensen, the media is more likely to write about difficult 
and “piquant” cases when FRP-politicians are involved.3  

In Denmark, two prominent politicians from the DF, Mogens Camre and Morten 
Messerschmidt, wrote a letter to the Prime Minister Anders Fogh Rasmussen and three 
other ministers in 2010, asking them to stop so-called “red journalism” carried out by the 
state televion, Danish Broadcasting Corporation. Messerschmidt (2010) criticized the 
editorial decisions in particular, and he insinuated that the framing of news and the selection 
of interviewed experts, supported the world-view of the Socialist People’s Party. 
 These examples should be more than enough to demonstrate the uneasy relationship 
between the media and the new party family of PRR parties. However, while it should come 
as no surprise that the media and journalists are sceptical, if not hostile, towards PRR 
parties, the relationship is more nuanced than that, and there might be important differences 
between countries. Moreover, we would expect that the relationship probably changes over 
time as the PRR party become either bigger or more acceptable, or both.  

In this paper I analyze the media’s reaction to the emergence and long-lasting 
persistence of PRR parties in three Scandinavian countries: Denmark, Norway and Sweden. 
Confronted with relatively successful populist parties (particularly in Denmark and Norway), 
what kind of strategies have the media adopted? How much publicity has been given to these 
new parties? Is the coverage negative or positive? And how are the attitudes towards these 
new parties among the journalists in each of these three countries? This paper is organized 
in three different parts. The first presents three theoretically important indicators, which 
allows us to analyse different aspects of the media’s treatment of PRR parties. The second 
part elaborates the method and data, and the third part presents the empirical analysis.   

                                                      
2 The author does all translations from Swedish, Norwegian and Danish unless specified otherwise.  
3 To some extent, the analysis was supported by Harald Stanghelle (2011), the political editor of the largest 
Norwegian newspaper, who said “The FRP has, probably more often than other parties, experienced that 
peripheral representatives have been exposed with relation to both sex scandals and other noise in and outside 
the party”. 



3 

 

The Media and Political Opportunity Structures 

Why should we care about the media when analysing the rise and fall of new political parties? 
The answer is simple: In modern democracies, “mass media provide the best—and only—
easily available approximation of ever-changing political realities” for most citizens 
(McCombs and Shaw 1972, 185). Consequently, the way political parties are framed and how 
their political ideas are presented in the media, affects how parties are publicly perceived. 
Yet few studies have discussed the media’s reactions to populist and/or radical right parties 
(but see Mazzoleni et al. 2003). Indeed, different aspects of the media have been mentioned 
in the literature, such as the opportunity for non-traditional mobilization, how the populists 
leaders perform better than other politicians in modern media, or how specific media events 
might have contributed to the rise of new parties. The rapid growth of Pim Fortuyn, for 
instance, has been linked to “… his popularity as a TV commentator” (Panizza 2005, 13). A 
similar argument has been put forward explaining New Democracy’s flash success in 
Sweden (Rydgren 2002). However, these analyses have rarely conducted systematic 
empirical data.  

Theoretically, the mass media, together with the electoral system and behaviour of 
other parties, can be seen as an important component constituting so-called “political 
opportunity structures” (POS). These structures can be defined as “consistent—but not 
necessary formal, permanent, or national resources that are external to the party or 
movement in question” (Tarrow 1998: 19–20). Recent research has underlined how 
facilitating or obstructive POS can influence the electoral trajectory of political parties in 
general and newcomers in particular (Arzheimer and Carter 2006; Ellinas 2010; Mudde 
2007; Rydgren 2005). The role of the mass media is therefore crucial if we want to 
understand and explain the rise, stability and, in some cases, fall of PRR parties.  

In this paper media’s resources will further divided into three seperate indicators: (1) 
visibility, (2) coverage and (3) sympathy. While the two first resources are linked to 
“cognitive media effects”, the latter can partly explain the degree of visibility and the type of 
coverage, and partly function as an indicator of media’s relationship with PRR parties more 
broadly.  
 
Visibility and coverage 
Since quite a few voters get their information about political parties through the media, 
visibility is one of many vital resources the media can provide to political parties. Assuming 
that the media controls the “gateway the electoral market” (Ellinas 2010, 3), some argue that 
it is better to be visible in a negative way, than being completely left out in the dark. Such an 
argument is also based on the well-known insight that the press “may not be successful 
much of the time in telling people what to think, but it is stunningly successful in telling its 
readers what to think about” (Cohen 1963, 13). This mechanism is usually referred to as the 
“agenda-setting function of mass media” (McCombs and Shaw 1972). According to this 
theory, media (partly) decides to what extent a party is seen as relevant option in the eyes of 
the voters. Hence, in order to mobilize potential voters, parties need to be discussed in the 
(national) press. In fact, this might be particularly important if the parties have weak ties 
with civil society or few party members, which usually is the case with parties created by 
political entrepreneurs such as the new party family of PRR parties in Scandinavia (perhaps 
with the exception of the SD and the FRP in recent years). While (most) other parties 
display relatively strong ties with different organizations in civil society and at least used to 
have many party members, PRR parties are not characterized by those features even though 
some of them are on the way of becoming institutionalized (Jupskås 2011; Ringsmose and 
Pedersen 2006).  



4 

 

While some argue that ‘all PR is good PR’, which is the main argument in the 
‘agenda-setting theory’, the media might also contribute to shape the attitudes of its readers 
and viewers. So-called framing and priming effects, referring to how a news are presented, 
demonstrates that media effects consist of more than setting the agenda; they also affect 
what we think about the issues, problems, solutions which are discussed. In short, framing 
refers to a “process of culling a few elements of perceived reality and assembling a narrative 
that highlights connections among them to promote a particular interpretation” (Entman 
2007, 164). In other words, through the coverage, the media possess the power not only to 
decide what we should care about, but also how we evaluate and judge (political) issues. But 
while well-developed frames usually occur in four steps (problem definition, causal analysis, 
moral judgement and remedy promotion), this analysis will only concentrate on how these 
parties are defined and to what extent their policy is supported or not.    

Combining visibility and coverage: Identifying four media strategies 
Based on these two variables – visibility and coverage – a set of different media strategies 
can be identified. While political parties can choose between ignore, isolate, accommodate or 
collaborate with a new political actors (Downs 2001), the media has a slightly different set of 
alternatives. First the media have to decide whether or not they should give publicity to the 
new party and its political message.4 If the media decides not to give the new party publicity, 
they choose what I call an ignore strategy (see figure 1). If they rather choose to give publicity, 
which is likely to happen after an electoral breakthrough, the media are faced with three 
distinct approaches, namely a stigmatizing strategy, objective forwarding strategy and supporting 
strategy, respectively (again, see figure 1).  

Figure 1:  Different strategies available to the mass media when confronted with new 
political parties.  

 

Source: modified version of (Downs 2001) 

It is still unclear which one of these strategies that lead to decline, rise or stability for new 
parties. On one hand, some argue that the ignoring or stigmatizing strategy makes it 
possible for PRR parties to adopt a successful martyr position, which eventually will lead to 
increased sympathy among the voters. On the other hand, some argue that framing these 
parties negatively, will prevent them from becoming normalized, and that they therefore 
will remain “fringe parties” (Demker and Fernros 2011). Not surprisingly, there are 
contradictory views on the effects of neutral forwarding or supporting strategies as well. On 
one hand, such coverage could, by treating the party as a “ normal party”, have a 

                                                      
4 This is certainly not a dichotomy in reality – indeed, there is degrees of publicity in the mass media. However, 
as for now this dichotomy is all we need. 

Strategic  

alternatives 

No publicity Publicity 

(2) Stigmatizing (3) Forwarding (4) Supporting (1) Ignoring 



5 

 

legitimizing effect. On the other, it could narrow the scope for a populist critique of the elite, 
making it more difficult for the populist party to present itself as something completely 
different.   

Sympathy 
The last dimension which will be scrutinized in this paper, is the political preferences of 
journalists. It is well-known that the media, and the journalists that work there, are negative 
to new PRR parties in Western Europe, but there are certainly important differences 
between countries. In Belgium, for instance, only occasionally would a journalist declare that 
he favoured Vlaams Belang (most well-known is Guido Tastenoye, but he passed away some 
time ago). In Austria, however, the situation has been quite the opposite. The FPÖ has in 
fact been supported by the largest newspaper (Kronenzeitung) on its most important issues, 
the battle against the EU and Islam (Gartner 2002; Plasser and Ulram 2003). Sympathy 
from newspapers and journalists can be important because journalists are gatekeepers in the 
information flow which characterizes the public discourse. Even after the introduction of 
different social media – such as Facebook and Twitter – journalists still occupy a central role 
in the mediation of political events, happenings, conflicts and discussions in society. 
Moreover, the political sympathy of journalists in this paper is also an indicator of the 
ordinary news coverage. After all, there are studies which claim that the political beliefs of 
individual journalists lead to politically biased news coverage (see e.g. Patterson and 
Donsbagh 1996). If no journalist vote for the PRR parties, we would expect a more or less 
negative coverage.  

Data 

The different questions addressed in this paper obviously need different types of data.  
In order to answer the question to what extent the media has given publicity or not 

to the PRR parties, this paper will use secondary sources (most notably election reports), as 
well as data from the national media archives. In Norway and Sweden this archive is called 
Retriever, and it covers all articles in a substantial numbers of newspapers in both countries. 
While at least one newspaper in Norway – Verdens Gang – is available all the way back to 
birth of the FRP, the Swedish archives does not reach further back than 1995.5 In Denmark, 
an archive named Infomedia can be used to find out how much DF and Danish Progress 
Party (FRPd) have been mentioned in the newspapers (the Danish data is, however, 
unfortunately still missing in this paper). In all three countries the two largest newspapers in 
the period, which means Verdens Gang and Aftenposten in Norway, Aftonbladet  og Dagens 
Nyheter in Sweden and Politiken og Jyllands-Posten in Denmark, are analyzed (their 
distribution compared to the third largest newspaper is shown in appendix 1).6 All of these 
newspapers have a distribution of at least 100 000 copies, and to some extent they are the 
main newspapers of mainstream left and mainstream right (for Denmark see Albæk et al. 
2010).7 In Sweden, the analysis also show that the range of the biggest newspapers in 2010 
is about three times the circulation, which means that these newspapers are widely read 
(Tidningsstatistik 2010).  

The second question, which sets out to analyze how the different PRR parties are 
presented in the biggest newspapers, will be addressed through an analysis of editorials in 
the two largest newspapers in the three Scandinavian countries. All editorials from the 

                                                      
5 Indeed, some newspapers do reach further back. However, these are not the mainstream newspapers (e.g. 
Dagens Industri) and they are therefore not suitable for this type of analysis.  
6 In recent years Berlingske Tidende has become larger than Politiken. However, in period we analyse in this 
paper, Politiken is still a more influential and bigger newspaper.  
7 However, in Norway Verdens Gang can hardly been seen as a newspaper of the mainstream left.  



6 

 

election years are analyzed and categorized according to whether they are negative, neutral 
or positive to the PRR parties. Reading all the editorials also revealed interesting 
information on how these parties are defined and described by the biggest newspapers, and 
some of this information is presented in the analysis.   

The third part, included to analyze the changing attitudes among journalists, is based 
on different surveys among journalists in the Scandinavian countries. In Norway, the 
Norwegian Journalist Association has collected surveys from 1999 to 2010. In Denmark, a 
survey was collected by Nørgaard Kristensen (2003) in 2001 and another was conducted by 
Albæck, Van Dalen and De Vreese (2008) in 2007. In Sweden, Kent Asp have carried out 
several surveys between 1994 and 2005 and Jesper Strömbäck (2010) did another one in 
2009. Unfortunately, the SD are not included in any survey prior its electoral breakthrough 
in 2010. However, other materials and secondary sources point in the direction of no support 
whatsoever.  

Oxygen of Publicity: The Visibility of Populist Radical Right Parties In 
the Media 

In Norway, the FRP has from the very beginning enjoyed much publicity in the media, 
particularly television publicity.8 Bjørklund (2000) even argues that television’s new position 
in the 1973 election – the FRP’s breakthrough election – was a necessary condition for its 
rapid parliamentary success. While the newspapers were still highly party controlled, or at 
least party loyal, the television could provide Lange with the scene he needed. Probably due 
to controversial behaviour, the questioning of Anders Lange was in fact the most watched of 
all televised questionings before the 1973 general election (Bjørklund 2000, 452). Lange’s 
party is thus the first political party in Norway which deserves the label a ”media 
phenomenon” (Svåsand and Wörlund 2005, 255). The FRP fell out of the parliament in 1977, 
but the party continued to be exposed in the media. Before the election in 1981, the party 
leader Carl I. Hagen was invited to both radio and televison programs on NRK even though 
the party was not represented at Stortinget. The party re-entered the parliament in 1981 
with four representatives, only to be halved again four years later, in 1985. However, the 
reduced size of the parliamentary group did not result in less publicity. On the contrary, 
after this election, which resulted in a hung parliament (neither the Government nor the 
opposition parties had a majority of the seats), the policy of the FRP was suddenly more 
interesting than ever before. As noted in the annual report from 1986, “the parliamentary 
work has, despite halving the number of representatives, attracted considerable attention in 
[…] the press and TV” (Fremskrittspartiet 1986, 8). The same conclusion is repeated 
internally by the party a few years later (Fremskrittspartiet 1989, 41).  

In particular the so-called Mustafa-letter in the 1987-campaign brought the party to 
the forefront of the public discourse (Bjørklund 1988, 216). Also in the 1997 campaign, the 
FRP was visible in the campaign partly because of the immigration issue (Bjugan 1998). In 
election year of 2001, the party attracted much media attention due to a party split about six 
months before the election, and “as usual the party fought a lively election campaign” 
(Madeley 2002, 215). However, immigration was almost a non-issue in the media this year, 
and although taxes, a classic FRP issue, was the paramount issue, it was rather the 
Conservatives which took advantage of this (Valen 2003, 181).  In 2005, the party leader of 
FRP dominated the campaign due to his rejection of Bondevik as a Prime Minister (Sitter 
2006, 578), and in 2009 the FRP profited publicity-wise from being the main challenger of 
the incumbent government (Allern 2010).  

                                                      
8 Until 1992 on the state television NRK, and after this year, also at the commercial channel TV2.  



7 

 

The publicity for the FRP in Norway’s largest newspaper, Verdens Gang, has 
increased more or less continuously since its breakthrough in 1973, but before the party re-
entered the parliament in 1981, the degree of publicity was rather low (see figure 2). 
However, in order to decide what is high or low publicity, we should make comparisons with 
other parties.  

Figure 2: Number of articles refering to the FRP or Christian People’s Party in Verdens Gang 
1973-2009. (Only election years are presented).  

 
Source: Retriever Media Archive. URL: https://web.retriever-info.com/services/archive.html. Notes: Only 
Christian People’s Party and The FRP are included because the abbreviations of these parties cannot stand for 
anything else. The search string is ‘Fremskrittspartiet’ OR ‘FRP’ ANDNOT ‘Glistrup’ for the FRP (before 
1977 only ‘Anders Langes Parti’) and ‘Kristelig Folkeparti’ OR ‘KRF’ for the Christian People’s Party. Note: 
Between 1973-1977, the FRP was called ‘Anders Langes Party’.  

In figure 2, Christian People’s Party is included9, and in 1985, the media exposure of the 
FRP had already passed the Christian People’s Party, which is small, but significant party in 
the Norwegian party system, due to coalition potential and governmental experience. In 
recent years, the difference between the parties seems to have increased, making the FRP far 
more visible than Christian People’s Party in this particular newspaper. However, the same 
pattern is shown in an similar analysis of the second largest newspaper, Aftenposten, from 
1995 to 2009 (see figure 3). Consequently, based on election reports and content analysis of 
the largest newspapers, it seems fair to argue that the FRP has enjoyed much media 
attention from the very beginning, particularly since the late 80’s.    
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                      
9
 Christian People’s party is included only for pragmatic reasons. It is the only party in Norway with a name, 

which allows us to distinguish it from other words in the Norwegian language. 

https://web.retriever-info.com/services/archive.html


8 

 

Figure 3: Number of articles referring to the FRP or Christian People’s Party in Aftenposten, 
1983-2009. (Only election years are presented).  

 
Source: see the figure above  

Just as in Norway, both the Danish Progress Party (FRPd) and, later, the DF have attracted 
a great deal of media attention. According to Rydgren (2004, 493), the DF in particular have 
been given “a great deal of media coverage on immigration issues”. In fact, the party leader 
Pia Kjærsgaards was the second most quoted on immigration issues before the earthquake 
election in 2001 (Karpantschof 2002, 43 in Rydgren 2004). Also with regard to visibility on 
television, the DF comes out well. An analysis of 4604 randomely selected news reports in 
the two main TV-channels, TV2 and DR, from five different parliamentary elections (1994, 
1998, 2001, 2005 and 2007), finds that the governing parties (including support parties such 
as the DF) are more visible than the opposition (Albæk et al. 2010). Furthermore, another 
study of the media and the DF’s communication strategies, argues that the DF has great 
penetration in the Danish media, because the party communicates professionally and 
effectively using the language of the journalists (Visby et al. 2007, 71). 

Analysing the different elections in which the DF contested, it is clear that the party 
quickly obtained a central position in the public debate. In 1998, much of the media coverage 
focused on government fomation (Bjugan 1999). However, a DF politician also gained some 
visibility in the media since he “suggested repatriating Somali refugees by droppping then in 
parachutes over the Horn of Africa” (Bjugan 1999, 174). In the next election, the DF and its 
important issues were more visible in the media. If the EU was important in 1998, 
immigration dominated the agenda in 2001. Contrary to other Scandinavian countries, 
“immigration has never been a taboo in the Danish media” (Goul Andersen 2003), making it 
easier for an anti-immigrant party to gain publicity. Moreover, during the election campaing 
in 2001, Islamic fundamentalism and integration problems occupied a large part of the public 
discourse. While other minor parties found it difficult to get access to the media in the 2001 
election campaign, this was not the case for the DF (Qvortrup 2002, 208). In 2005, howver, 
the party leaders of the two dominant parties received “the lion’s share of media attention 
during the campaing” (Goul Andersen 2006, 396; see also Pedersen 2005), and the DF was 
only the fifth most covered party (Bro et al. 2005, 18). And while Pia Kjæarsgaard was the 
fourth most cited politician, the next DF-politician was far down on the list (Bro et al. 2005, 
16) 

In 2007, Pedersen (2008) argues that the media coverage of Danish politics has 
become increasingly dominated by “politcs, not policies”. Nevertheless, three themes still 
received more attention than others: Welfare, Taxes and Asylum Children, and at least two 



9 

 

of these issues (the first and the last) are associated with the DF. Indirectly, however, the 
media coverage was to some extent negative towards the DF in 2007. A new right-wing 
party – New Alliance – had been formed in order to eliminate the influence of the DF, and 
for some reason “the press coverage of this party formation was favourable towards the 
party” (Kosiara-Pedersen 2008). The question of visibility is more mixed than in Norway. 
While it would be unthinkable for a large newspaper in Norway to refuse to print 
commercial for the FRP, such a strategy has been discussed in Politiken (Espersen 2010). 

Looking at the periode as a whole, the party has still been highly attractive for 
journalists because of its position as a governmental support position. But now this might 
change: An analysis of the eight largest newspapers presented in Politiken (21.10.11), clearly 
shows that the party is much less visible in the media after Denmark changed government 
(Christensen 2011).  
 
In Sweden, just as in Norway and Denmark, the first PRR party – New Democracy – gained 
much media attention due to unorthodox campaigning in the 1991 election. According to 
Rydgren (2002, 34), the election campaign in 1991 was more “like stand-up comedy than the 
traditional type of political campaign meetings” , and another analysis concludes by the 
following: “To describe [New Democracy’s] campaign as colourful is an understatement” 
(Widfeldt 2000, 8). There was never a question of denying this party publicity. In fact, the 
party was launched through a debate article in the second largest newspaper, Dagens Nyheter. 
However, while New Democracy gained much media attention, is has been extremely 
difficult for the SD even to be mentioned in the mass media, at least prior to the 2006 
election (Bevelander and Hellström 2011, 11). Dagens Nyheter even refused to publish a 
commercial for the SD (Nielsen 2004, 183), and when Aftonbladet decided to publish an 
article written by Åkesson in 2009 it generated much public discussion. Not only about the 
content, but also to what extent is what a right decision to publish the article in the first 
place. Even though Åkesson met the leader of the largest party, Mona Sahlin from the Social 
Democrats, for the first time in a TV debate on TV4, a general increase in the media 
coverage did not start until a few months before the election (Bevelander and Hellström 
2011, 34).  

Figure 4: Number of articles refering to the SD, Christian Democrats or Social Democrats in 
Aftonbladet 1998-2010. (Only election years are presented). 

 
Source: Retriever Media Archive. URL: https://web.retriever-info.com/services/archive.html. Note: Christian 
Democrats and Social Democrats are included for comparisons. The search string here is only the full party 
name: ‘Sverigedemokraterna’, ‘Kristdemokraterna’ and ‘Sociademokraterna’.  

As shown in figure 4, the 2010 is certainly the year of publicity breakthrough for the SD. 
From being mentioned about 100 times in Aftonbladet in 2002 and 2006, the party receives 

https://web.retriever-info.com/services/archive.html


10 

 

almost 400 hits in 2010. The media coverage clearly exceeds the Christian Democrats, which 
is one of the governing parties. However, the SD is expectedly less mentioned than the 
Social Democrats.   

Coverage: Negative, Neutral or Positive? 

In this section, we will move beyond the question of publicity and look more closely at the 
content of the coverage. How are the PRR portrayed, evaluated and defined in the main 
press?  
 In Norway, almost all newspapers quickly criticized Anders Lange. Only a few days 
after the formation meeting in Saga Kino, several of the influential newspapers attacked both 
the personality of Lange and his political views (Iversen 1998, 39). Verdens Gang wrote 
sarcastically that those who believed in Lange’s societal analysis, had to be “egocentric” or 
“political illiterates”. The other tabloid, Dagbladet, called Lange “a threatening symptom”, 
and they warned against the consequences if Lange and his followers would gain power and 
influence in the Norwegian society. The critique of the FRP continued throughout the 70’s. 
Even though it was never a question of excluding the FRP from the debate, some of the 
interviews were far from sympathetic. For instance, at the radio in the early 80’s, a leading 
journalist accused the party of being a “brown party”.  

However, analysing all editorials in Verdens Gang gives us a more nuanced picture of 
the how the FRP has been covered (see figure5). In the early years of existence, the few 
editorials of the party were in fact neutral, but in the 80’s, the VG criticized the FRP more 
and more often. Yet over 50 per cent of the editorials were in fact neutral, both before and 
after the Election Day. Perhaps a bit more surprising is the fact that even after 40 years of 
the existence, the editorials are either neutral or negative. Almost none are positive, and if 
they are, it is usually the case that VG is supporting traditional conservative policy (i.e. 
policy in which the FRP and Høyre, the Conservative party, agree).       

Figure 5: Editorials about the FRP in Verdens Gang, 1993-2009 (1997, 2001 and 2005 are 
missing from the figure).  

 
Source: Verdens Gang 1977-2009. Retriever media archive. Note: Data from 1997, 2001 and 2005 
are still missing.  
 



11 

 

In Sweden, the most of the coverage of SD has been negative. Before 2006, most 
commentators viewed the SD as “devils in disguise”, to paraphrase Hellström and Nilsson 
(2010). In fact, according to an analysis of the six largest newspapers in Sweden, “all the 
dominant newspapers share a negative view towards the party, [and] after the national 
elections 2010 the tabloids Expressen (Exp) and Aftonbladet (AB) launched campaigns 
against the party, and the xenophobic sentiments they, supposedly, capitalize on” 
(Bevelander and Hellström 2011, 13). Looking more systematically at Aftonbladet, we reach 
the same conclusion: Almost all editorials have been negative towards the party (see figure 
6), and the SD is more or less consistently defined as a “racist” party. All the coverage have 
been negative, except a few editorials which should be classified as neutral.   

Figure 6: Editorials about the SD in Aftonbladet, 2002-2010.  

 
Source: Aftonbladet 2002-2010. Retriever media archive.  
 
Denmark 
To be continued. Data missing so far.  

Changing Sympathies? The Journalists’ Attitudes Toward PRR Parties 

Let us finally turn to the question of whether journalists in the different countries vote 
radical right, and whether it has changed over time.  

In Norway, very few journalists vote for the FRP. Indeed, in a news article in 2008, 
the journalist Ulf Andenæs in Aftenposten admitted that as far as he knew there were no FrP-
voters among his colleagues, and he added sarcastically: “A specimen of the species is said to 
exist in the Se og Hør, but they are not completely on board”. We lack systematic data from 
before 1999 when the Norwegian Journalist Association started to poll political preferences 
among their own members, but there is no reason to believe that the support was higher 
before this year.  

As shown in table 1, the support for the FRP has never reached more than 5 per cent, 
which happened in 2007. In fact, in 2001 no respondents said they would vote the FrP if 
Election Day were tomorrow. Moreover, it is difficult to see any clear trend towards 
increased sympathy. Admittedly, the support seems to increase somewhat throughout the 
2000’s, but in 2010 the support is back to level where it started in 1999 (see table 1). If we 
compare the support among journalists with the electoral support in general elections, it is 
also clear that the FRP is the most underrepresented party in the Norwegian party system. 



12 

 

Since growth in electoral support from 2001 to 2009 is without a corresponding increase in 
support from journalists, the party gets even more underrepresented (see table 2).  

Table 1: Support for the FRP among Norwegian journalists 1999-2010 
Years 1999 2001 2003 2005 2006 2007 2008 2009 2010 
Support for the FRP 2 % 0 % 3 % 3 % 4 % 5 % 3 % 3 %  2 % 
(N) (321) (348) (296) (410) (400) (460) (376) (348) (406) 
Source: (Gaard Olaussen 2010, 20) Note: The sample is a representative selection of members in the 
Norwegian Journalists Association. The sample is drawn randomly from the membership lists of the 
Norwegian Union of Journalists. Notes: The questions was “If it was elections to the Storting tomorrow, which 
party would you vote for?” 

Table 2: Party sympathies among Norwegian journalists 1999-2009 
 2001 2005 2009 
 JP ER Diff. JP ER Diff. JP ER Diff. 
The Red Party 6 1,2 +4,8 2 1,2 +0,8 5 1,4 +3,6 
Socialist Left Party 25 12,5 +12,5 32 8,8 +23,2 18 6,2 +11,8 
The Labour Party 30 24,3 +5,7 33 32,7 +0,3 43 35,4 +7,6 
The Centre Party 3 5,6 -2,6 1 6,5 -5,5 2 6,2 -4,2 
Christian People's Party 6 12,4 -6,4 5 6,8 -1,8 1 5,5 -4,5 
The Liberal Party 6 3,9 +2,1 6 5,9 +0,1 14 3,9 +10,1 
The Conservative Party 21 21,2 -0,2 16 14,1 +1,9 13 17,2 -4,2 
The Progress Party 0 14,6 -14,6 3 22,1 -19,1 3 22,9 -19,9 
Others 2 4,3 -2,3 1 1,9 -0,9 2 1,3 +0,7 
Abbreviations: ER: Election result, JP: Journalists preferences, Diff: difference between ER and JP. 
Source: (Gaard Olaussen 2010). Note: see table above 

In Denmark, we do not have the same number of surveys as in Norway. Yet a few have been 
carried out, and they seem to point in the same directions as those in Norway: Very few 
journalists sympathize with populist radical right parties. In 2001, no journalists say they 
would vote for the DF or the FRPd (see table 3). Since the DF at that point in time received 
12 per cent in the general elections, the party is among the most underrepresented among 
journalists. However, the liberal-conservative party, Venstre, is even more underrepresented, 
and the Social Democrats are just as underrepresented as the DF. Just as in Norway, 
journalists seem to prefer the liberal party in the center and the new left parties. In 2007, a 
new survey was carried out among journalists (Albæk et al. 2008), and the DF was 
supported by 3 per cent. However, there are several methodological problems with this 
survey. Firstly, the survey is restricted to political journalists working at the parliament, 
which is a different group of journalists compared to the other surveys discussed here. 
Secondly, the numbers of respondents are very low, particularly looking at the question of 
party sympathy. Even though the authors argue that the sample is representative, as few as 
39 journalists answered this question, which means the 3 per cent support for the DF 
represents in fact only one single person. A more recent study asking all journalists in the 
Danish Journalist Association about there political orientation confirms that very few see 
themselves as “far right” (Skovsgaard 2010). In fact, while ten per cent placed themselves on 
“far left” side, only one per cent did the same on the “far right” side. Admittedly, in a dubious 
way, this was interpreted as being the support the DF (Albrecht 2010).  

In Sweden, neither the first populist party New Democracy nor the second one, the SD, are 
included in the longitudinal data collected by Kent Asp (2006). However, a survey carried 
out by Strömbäck (2010), among others, seems the confirm the patterns revealed in the two 
other cases: The PRR party is truly disliked by the journalists. Only 0.2 per cent of the 
journalists in 2009, said they would vote for the SD (see table 4). Moreover, just as in the 
other countries, left wing and liberal parties are heavily overrepresented among the 
journalists. This means that not only is the SD underrepresented among journalists – so are 



13 

 

also the Moderate Party, Christian Democrats and the Social Democrats. In fact, both the 
two largest parties are more underrepresented than the SD  – measured as percentage points 
difference between journalists’ preferences and popular support. 

Table 3: Party sympathies among Danish journalists 2001 and 2007 
 2001 2007 

 JP 
(N=527) 

ER Diff. 
 

JP 
(N=39) 

OP Diff 

Unity list 5,9 2,4 +3,5 3 2 +1 
Socialist People's Party 15,7 6,4 +9,3 3 15 -12 
Social Democrats 17,1 29,1 -12 31 26 +5 
The Social Liberal Party 14,6 5,2 +9,4 31 5 +26 
Christian Democrats 0,4 2,3 -1,9 0 1 -1 
Centre Democrats 0,2 1,8 -1,6 - - - 
New Alliance - - - 10 4 +6 
The Conservative People's Party 4,4 9,1 -4,7 8 8 0 
The Liberal Party (Venstre) 8 31,2 -23,2 13 30 -17 
Danish People’s Party 0 12 -12 3 9 -6 
The Progress Party 0 0,6 -0,6 - - - 
Do not want to answer 29 0 +29 - - - 

Source: (Albæk et al. 2008, 112; Nørgaard Kristensen 2003, 148) 
Abbreviations: ER: Election result, JP: Journalists preferences, OP: Opinion Polls. Diff: difference between JP 
and ER, or between JP and OP. Notes: In 2001, the Christian Democrats was called Christian People’s Party. 
For some reason, Nørgaard Kristensen is referring to a number of respondents also in the distribution of voter 
preferences in 2001. However, the numbers are the same as the final election result, and that result is not 
restricted to a representative sample.  

Table 4: Party sympathies among Swedish journalists, 1994 and 2009 
 1994 2009 

 JP 
(N=855) 

ER Diff. 
 

JP 
(N=?) 

OP Diff. 

Left Party 20 6,2 +13,8 13,5 4,8 +8,7 
Social Democrats 32 45,3 -13,3 22,5 34,6 -12,1 
Green Party 14 5 +9 27,3 7,8 +19,5 
Centre Party 3 7,7 -4,7 6,4 5 +1,4 
Liberal People’s Party 19 7,2 +11,8 12 7,8 +4,2 
Christian Democrats 2 4,1 -2,1 1,3 4,7 -3,4 
Moderate Party 10 22,4 -12,4 9,7 29 -19,3 
Sweden Democrats - - - 0,2 3,9 -3,7 
New Democracy ? 1,2 ? - - - 
Others ? 1 ? 7,1 2,4 +4,7 
Abbreviations: ER: Election result, JP: Journalists preferences, OP: Opinion polls, Diff: difference between ER 
and JP. Source: (Asp 2006, 5; Strömbäck 2010) 

(Very) Preliminary Conclusion 

The reaction’s from the media has been quite different in the three Scandinavian countries. 
Although the media in Scandinavian countries do pursues a support strategy of PPR parties, 
there are clear country specific differences. Contrary to the Swedish press, the Danish and 
Norwegian media has never adopted the ignoring strategy in which the populist radical right 
party is denied much publicity. Yet, both countries have followed a quite clear strategy of 
stigmatizing. Over time, this strategy seems to have become mixed with an objective 
forwarding strategy (some data for Denmark is still missing, however). In Swedish, we have 
also seen a process of normalization in which the PRR party is no longer denied the ‘oxygen 
of publicity’. Hence, the approach towards the SD has changed from ignoring strategy to 
confrontation strategy. Given the different origins of the populist radical right parties in the 
three countries – SD having a neo-Nazi background, whereas the Danish and Norwegian 



14 

 

party emerged as tax-protest parties – the pattern revealed in this paper is perhaps not so 
surprising. In a true comparison between the Scandinavian countries with regard to the 
media reactions to different types of far right parties, it would be more appropriate to look at 
how the Danish and Norwegian media are dealing with “extreme right parties” (i.e. parties 
with a racist and undemocratic agenda). 

Literature 

Albrecht, Jackob. 2010. "Danske journalister er lyserøde." in Journalisten.dk Online: 
Journalisten.dk. 

Albæk, E., D.N. Hopmann, and C.H. de Vreese. 2010. Kunsten at holde balancen: dækningen af 
folketingsvalgkampe i tv-nyhederne på DR1 og TV2, 1994-2007: Syddansk 
universitetsforlag.  

Albæk, Erik, Van Dalen Arjen, and Claes H. De Vreese. 2008. "Den repræsentative politiske 
journalist? [The representative journalist?]." Pp. 105-117 in Et løfte til journalistikken. 
[An oath to journalism], edited by T. Mylenberg and P. Bro. Odense: Syddansk 
Universitet. 

Allern, E.H. 2010. "Survival of a majority coalition: The Norwegian parliamentary election 
of 14 September 2009." West European Politics 33:904-912. 

Askeland, Elsa. 1973. "Et parti blir født." in Verdens Gang 21.08.1973. Oslo: Verdens Gang. 
Asp, Kent. 2006. "Journalistkårens partisympatier." Göteborgs Universitet, Institutionen för 

Journalistik och Masskommunikation, Göteborg.  
Bevelander, P. and A. Hellström. 2011. "Trespassing the Threshold of Relevance: Media 

Exposure and Opinion Polls of the Sweden Democrats, 2006-2010." 
Bjugan, K. 1998. "The 1997 Norwegian Parliamentary Election: A Swing towards 

Parliamentary Power." The Political Quarterly 69:177-183. 
—. 1999. "The 1998 Danish parliamentary election: Social democrats muddle through to 

victory." 
Bjørklund, T. 1988. "The 1987 Norwegian local elections: A protest election with a swing to 

the Right." Scandinavian Political Studies 11:211-234. 
Bjørklund, Tor. 2000. "Om Anders Lange og ideen om et nytt parti." Historisk tidsskrift 

79:435–456. 
Brisman, Nina, Linn Duvhammar, and Sara Holmberg. 2010. "Som alla andra? En studie om 

hur svenska journlister vill bevaka Sverigedemokraterna." Journalistprogrammet, 
JMG, Göteborgs Universitet, Göteborg. 
http://www.mediestudier.se/bdh_filearea/studier/Som_alla_andra.pdf 

Bro, Peter, Rasmus Jønsson, Søren Schultz Jørgensen, and Poul Anders Pedersen. 2005. 
"Mediernes Valgkamp. - Et forsknings- og formidlingsprojekt om folketingsvalget i 
2005." Modinet - Center for Medier og Demokrati, København. 
http://www.modinet.dk/pdf/TemaValg2005/MediernesValgkampRapport.pdf 

Christensen, Rasmus Bøttcher. 2011. "Dansk Folkeparti er røget ud af spalterne." in 
Politiken, October 21 København: Politiken. 

Cohen, B.C. 1963. The press and foreign policy. Princeton: Princeton University Press.  
Demker, Marie and Henrik Friberg Fernros. 2011. "Antiracist Norm in News Media: 

Drawback for Anti-immigrant-parties?" in XVI Nordic Political Science 
Congress/Uppsats till XVI Nordiska Statsvetenskapliga förbundets kongress (NOPSA) 9-12 
Augusti 2011. Workshop: Nordic populism revisited: towards a new party family? Vasa, 
Finland. 

Downs, William M. 2001. "Pariahs in their midst: Belgian and Norwegian parties react to 
extremist threats." West European Politics 24:23-42. 



15 

 

Ellinas, Antonis A. 2010. The media and the far right in Western Europe: playing the nationalist 
card. Cambridge: Cambridge University Press.  

Entman, R.M. 2007. "Framing bias: Media in the distribution of power." Journal of 
communication 57:163-173. 

Espersen, Ida Nyegård. 2010. "Danske medier parate til at afvise reklamer for Dansk 
Folkeparti." in Journalisten.dk København: Journalisten.dk. 

Fremskrittspartiet. 1986. "Årsberetning for Fremskrittspartiet. Landsmøte 1986." 
Fremskrittspartiet, Oslo.  

—. 1989. "Sentralstyrets årsberetning for perioden 17.04.88. - 5.03.89." Fremskrittspartiet, 
Oslo.  

Gaard Olaussen, Thore. 2010. "Medievaner og holdninger - hovedtall. Undersøkelse blant 
journalister. 15. februar - 5. mars 2010. Oppdragsgiver: Nordiske Mediedager." 
Respons Analyse, Bergen.  

Gartner, R. 2002. "The FPO, Foreigners, and Racism in the Haider Era." R. Wodak et A. 
Pelinka (éds.) The Haider Phenomenon in Austria, New Brunswick (USA) et Londres (UK), 
Transaction Publishers:17-32. 

Goul Andersen, Jørgen. 2003. "The general election in Denmark, November 2001." Electoral 
studies 22:186-194. 

—. 2006. "The parliamentary election in Denmark, February 2005." Electoral studies 25:393-
398. 

Hagen, Carl I. 2007. Ærlig talt: memoarer 1944-2007. Oslo: Cappelen.  
Hellström, A. and T. Nilsson. 2010. "We Are the Good Guys." Ethnicities 10:55. 
Iversen, Jan Martin. 1998. Fra Anders Lange til Carl I. Hagen: 25 år med Fremskrittspartiet. 

[Oslo]: Millennium.  
Jensen, Siv. 2010. "Aktuelt." 26.09.11. NRK, Oslo.  
Jupskås, Anders Ravik. 2011. "It's the Organization, Stupid! The decline of old populist 

parties and the persistence  of new ones in Scandinavia." in Paper presented at the 
ECPR Joint Sessions 2011,  April 13-18: “Party persistence, decline and disintegration”. 
St.Gallen, Switzerland. 

Kosiara-Pedersen, K. 2008. "The 2007 Danish general election: Generating a fragile 
majority." West European Politics 31:1040-1048. 

Madeley, J. 2002. "ELECTION REPORTS-Outside the Whale: Norway's Storting Election 
of 10 September 2001." West European Politics 25:212-222. 

Mazzoleni, G., J. Stewart, and B. Horsfield. 2003. The media and neo-populism: a contemporary 
comparative analysis: Praeger Publishers.  

McCombs, M.E. and D.L. Shaw. 1972. "The agenda-setting function of mass media." Public 
Opinion Quarterly 36:176. 

Messerschmidt, Morten 2010. "DR-journalister er røde!" Berlingske Tidende, 09.05.2010. 
Nielsen, Hans Jørgen. 2004. Er danskerne fremmedfjendske. Udlandets syn på deabtten om 

uindvandrere 2000-2002. Aarhus: Aarhus universitetsforlag. Rockwool fondens 
forskningsenhed.  

Nordicom. 2010. "Opplagstall norske aviser." University of Bergen, Bergen. 
http://medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=avis&queryID=190 

Nørgaard Kristensen, Nete. 2003. "Udfordringen af journalistikken i lyset af kildernes 
professionalisering - slinger i valsen?" PhD Thesis, Institut for Film- og 
Medievitenskap, Københavns universitet, København. 

Panizza, Francisco. 2005. "Introduction: Populism and the mirror of democracy." Pp. 1-31 in 
Populism and the mirror of democracy, edited by F. Panizza. New York and London: 
Verso. 



16 

 

Patterson, T.E. and W. Donsbagh. 1996. "News decisions: Journalists as partisan actors." 
Political Communication 13:455-468. 

Pedersen, K. 2005. "The 2005 Danish general election: A phase of consolidation." West 
European Politics 28:1101-1108. 

Plasser, F. and P.A. Ulram. 2003. "Striking a responsive chord: Mass media and right-wing 
populism in Austria." The media and neo-populism: A contemporary comparative 
analysis:21-43. 

Qvortrup, M. 2002. "The Emperor's New Clothes: The Danish General Election 20 
November 2001." West European Politics 25:205-211. 

Ringsmose, Jens and Karina Pedersen. 2006. "Fra Protest til Indflydelse: Organisatoriske 
forskelle mellem Fremskridtspartiet og Dansk Folkeparti." Politik. 

Rydgren, Jens. 2002. "Radical right populism in Sweden: Still a failure, but for how long?" 
Scandinavian Political Studies 25:27-56. 

—. 2004. "Explaining the emergence of radical right-wing populist parties: The case of 
Denmark." West European Politics 27:474-502. 

Sitter, N. 2006. "Norway's Storting election of September 2005: Back to the Left?" West 
European Politics 29:573-580. 

Skovsgaard, Morten. 2010. "Den danske journalist." Det Samfundsvidenskabelige Fakultet 
Syddansk Universitet. 

Stanghelle, Harald. 2011. "Spurv med kanoner?" in Aftenposten 27.09.11 Oslo: Aftenposten. 
Strömbäck, Jesper. 2010. Vänstervridna journalister och högervridna medier? Second 

Opinion. 23.08.2010 http://www.second-
opinion.se/so/view/1414?pagerid=likedsolimitlisting_&pagerpage=2. 28.12.2011 

Svåsand, Lars and Ingemar Wörlund. 2005. "Partifremvekst og partioverlevelse: 
Fremskrittspartiet og Ny Demokrati." Pp. 253-279 in Partiernas århundrade, edited 
by M. Demker and L. Svåsand. Stockholm: Santérus Förlag. 

Tidningsstatistik. 2010. "Upplage- och räckviddsutveckling 2001-2010." Tidningsstatistik 
AB, Stockholm, Sweden. http://www.ts.se/Pdf/Upplagestatistik/TS-upplage-och-
rackviddsutveckling-2010.pdf 

Valen, H. 2003. "The Storting election in Norway, September 2001." Electoral studies 22:179-
185. 

Visby, Annegrete, Bent Johan Poulsen, Naomi Pagh Abudi, and Steen Kabel. 2007. "Dansk 
Folkeparti går medierne i møde." Kommunikasjon, Roskilde Universitetscenter, 
Roskilde. 

Widfeldt, Anders. 2000. "Scandinavia: mixed success for the populist right." Parliamentary 
Affairs 53:486-500. 

Åkesson, Jimmie. 2010. "Öppet brev från Jimmie Åkesson till landets chefredaktörer." Press 
release from the Sweden Democrats, 2010-04-01. 

 

 

 

 

 

 

 



17 

 

 Appendix 1: Distribution of Scandinavian newspapers, 1990-2010 

Newspapers 1990 2000 2010 
Denmark    
Jyllands-Posten (Morning edition)   109 000 
Berlingske Tidende   101 000 
Politiken   100 000 
Norway    
Verdens Gang 367 000 375 600 233 300 
Aftenposten (Morning edition) 265 300 276 400 239 800 
Dagbladet 219 800 192 600 98 100 
Sweden    
Aftonbladet  401 800 310 900 
Dagens Nyheter  360 500 292 300 
Expressen (including GT and Kvällsposten)  333 500 270 900 
Sources: Denmark: www.do.dk, (Nordicom 2010; Tidningsstatistik 2010). Note: Free newspapers are not 
included. The 2000-numbers for Sweden is from 2001.  

 

 

http://www.do.dk/

