Rutine for opprettelse av nettsider for forskergrupper og forskningsprosjekter ved Klinmed

Ansvar og myndighet for publisister er beskrevet i UiOs retningslinjer. Det er i tillegg utarbeidet en sjekkliste til hjelp for publisister i forskergrupper og på klinikker ved Institutt for klinisk medisin.

Ditt ansvar som publisist er å sørge for at du:

  • Følger gjeldende retningslinjer.
  • Publiserer kvalitetssikret innhold i samarbeid med leder eller fagperson og instituttets nettredaktør.
  • Oppdaterer eller merker innholdet med holdbarhet og sørger for avpublisering når innholdet foreldes.

Sjekkliste

  • Oppretting av forskergrupper og forskningsprosjekter
    Dersom du vil lage nettside for en ny forskergruppe/forskningsprosjekt, anbefaler vi at du benytter denne malen (word). Den inneholder alle punkter som bør dekkes i en forskergruppepresentasjon. For oppretting av selve mappen, kontakt nettredaktør ved Klinmed.
  • Minstekrav for publisering av en forskergruppe ved Klinmed
    • Gruppeleder skal i utgangspunktet være ansatt i en vitenskapelig toppstilling ved Klinmed. Er gruppeleder ekstern må minst ett av hovedmedlemmene være ansatt i en vitenskapelig toppstilling ved Klinmed.
    • Norsk gruppenavn
    • Navn på gruppeleder
    • Navn på gruppens hoved- og assosierte medlemmer
    • Norsk tekst som omhandler gruppens virkeområde
  • Norsk kortversjon
    Dersom gruppen har sitt hovedinnhold på engelsk, må det i tillegg lages en norsk kortversjon. Nettredaktør oppretter så mappen og oppdaterer den redaksjonelle oversikten.
  • Sjekk av gruppenavn/prosjektnavn
    Det er viktig at nettsiden har et navn som sier noe om forskningsaktiviteten (for eksempel ”Myokardiell remodellering”). Det bør være samsvar mellom norsk og engelsk tittel på gruppe/prosjekt.
  • Behovssjekk
    Dersom din forskningsside har behov ut over oppsatt struktur og innholdsmal, kontakter du nettredaktør for diskusjon om hvordan det best kan løses.
  • Informasjonssjekk
    Er kontaktinformasjon, deltakerliste, gruppeleder og lignende korrekt?
  • Produksjon, redigering og kvalitetssjekk av innhold
    Er tekstene leservennlige, korrekte og oppdaterte?
  • Lenkesjekk
    Fungerer alle lenker?
  • Forsidebilde/illustrasjon
    Alle grupper og prosjekter kan ha et bilde eller en illustrasjon på forsiden. Dette bør være et bilde som illustrerer forskningen. Gruppebilder anbefales ikke da dette krever jevnlig oppdatering av navn o.l.
  • Dokumentsjekk
    Alle dokumenter skal være i åpent dokumentformat (pdf, odt eller html).
Publisert 4. mai 2015 12:36 - Sist endret 22. feb. 2017 15:46