Nyhetsbrev

E-post er fortsatt viktig!

Et nyhetsbrev på e-post kan være en av de mest treffsikre kanalene for å nå de som er interessert i prosjektet ditt.

Fordeler med nyhetsbrev

  • Et nyhetsbrev egner seg for informasjon om for eksempel arrangementer, publikasjoner, nye samarbeidspartnere, ansatte og deltakere i prosjektet.
  • Du treffer interessentene dine direkte. For eksempel fagfeller, samarbeidspartnere og aktører i samfunnslivet eller journalister som skriver om ditt felt.
  • Et nyhetsbrev med lenker til nettsider knyttet til prosjektet, øker trafikken på sidene.

Tenk gjennom dette før du lager nyhetsbrev

Før du bestemmer deg for å lage et nyhetsbrev, er det flere ting du må tenke gjennom:

  • Har du kapasitet? Det å skrive og administrere et nyhetsbrev krever ressurser og rutiner. Noen må ha tid til å skrive poengterte og lettfattelige tekster, sende ut nyhetsbrevet og administrere adresselister.
  • Hvem er det viktig for deg å nå? Tenk gjennom hvem som er de viktigste målgruppene for deg og kommunisér med dem.
  • Hva slags saker er det du vil formidle? Hva slags innhold er relevant og interessant for de du skal sende ut til?
  • Hvor ofte planlegger du å sende ut? Skal du sende ut nyhetsbrev må det skje med en viss regelmessighet, men ikke så ofte at du spammer mottakeren.
  • Bestem deg for hvilket språk som skal brukes, eksempelvis norsk eller engelsk. Vær konsekvent.

Adresselister

Hvordan gjør du det med adresser når du skal sende ut første gang? Et utgangspunkt er ofte en eksisterende kontaktliste som kan suppleres med viktige mottakere.

Det er viktig å vite at mottakere av et nyhetsbrev i utgangspunktet skal ha gitt et aktivt informert samtykke til å stå på abonnentlisten. Det innebærer at du ved første utsendelse må gi mottakerne anledning til å melde seg nyhetsbrevet. Det holder ikke at du lager abonnentlisten på forhånd, sender ut nyhetsbrevet, og gir folk muligheten til å melde seg av.

Det vanligste verktøyet for å administrere epostlister på UiO er å opprette en liste i Sympa. Du kan også evt. bruke løsningen Mailchimp. Med utgangspunkt i personvern er det god praksis å informere mottakere om hva slags verktøy man bruker for å sende ut.

Hvor kan du få råd?

Hvis du har planer om å lage et nyhetsbrev og trenger rådgivning, kan du kontakte en kommunikasjonsrådgiver på din enhet.

Lurer du på noe knyttet til adresselister og personvern? Se kontaktpunkter for personvern ved UiO.

Publisert 25. jan. 2017 08:54 - Sist endret 4. mai 2017 13:02