Kvalitetssikring - sjekkliste for arkivarer

Arkivaren er sisteinstans og skal kvalitetssikre arbeid utført av ledere og saksbehandlere i ePhorte.

Arkivarens rolle

• Arkivaren har en viktig rolle i å holde databasen ryddig og oversiktlig. Dette innebærer at vi må ha rutiner for å sikre at informasjon i ePhorte er autentisk og troverdig som dokumentasjon for aktiviteter og oppgaver ved UiO. Samtidig skal arkivaren også hjelpe til slik at ePhorte fungerer som saksbehandlingsverktøy. Kvalitetssikringsrutinene skal også være til hjelp i å veilede ledere og saksbehandlere.
  • Når arkivaren retter opp feil eller gjør vesentlige endringer i en sak eller journalpost, må derfor dette gjøres i samarbeid med saksbehandlerne slik at de:
    1. blir bevisste på hvordan saker og journalposter skal registreres
    2. er oppmerksomme på endringer som er gjort i deres saker og journalposter
  • Når arkivaren kontrollerer oppgavene lederne skal utføre i ePhorte, må også de få tilbakemelding, slik at:
    1. journalposter ikke blir liggende ufordelt
    2. restanser blir fulgt opp
  • Se også Arbeidsliste for arkivarer

Daglige oppgaver

1. Journalføring

Journalføring er en hovedoppgave for arkivet. Vi har en lovpålagt journalføringsplikt, og dette arbeidet skal utføres fortløpende. Å la journalposter bli liggende lenge uten å bli journalført er i realiteten å praktisere utsatt innsyn uten hjemmel.

Til journalføring er:

• Utgående brev med status E.
  • Inngående med status M og S
  • Notater med status status F
  • Y med status F
  • Er journalposten i riktig sak?
  • Er journalposten unntatt offentlighet?
    • Er det korrekt tilgangskode?
    • Er tekst i tittel eventuelt skjermet?
    • Avsender/mottaker skjermes?
  • Er dokumenttypen riktig? NB: vær forsiktig med endring og sjekk at eventuell restanse blir korrekt. Kontakt alltid saksbehandler før endring av dokumenttype.
  • Zip filer må pakkes ut og journalføres som enkeltdokumenter.
  • Er dokumentdatoen riktig?
    • Sjekk metadata og dokument mot hverandre.
    • Dokument uten dato?: huk av i feltet "udatert"
  • Er avsender/mottaker riktig?
    • Sjekk metadata og dokument mot hverandre.
  • Skriveregler og rettskrivning:
    • Dersom det finnes saksbehandlingsrutiner for journalposttypen, sjekk i rutinene hva tittel normalt skal være.
    • Er tittelen meningsbærende?
    • Forkortelser bør unngås.
    • Rett stavefeil.
  • Journaldato settes automatisk. Arkivaren skal bare redigere denne ved journalføring av journalposter med status S. Disse får automatisk importdato som journaldato, og den endres ikke ved journalføring. Derfor må journaldato i disse tilfellene settes manuelt til dagens dato.

2. Saker opprettet av saksbehandler

Sjekkliste for kvalitetskontroll:

• Finnes saken fra før?
  • Er saken feilopprettet, og skulle ikke vært opprettet?
  • Bør saken deles i flere saker?
  • Skal det settes kryssreferanse(r) på saken?
    • Merknad med henvisning til AJPROD
    • Lenke
    • Jevnføring
  • Skriveregler og rettskrivning:
    • Dersom det finnes saksbehandlingsrutiner for sakstypen, sjekk i rutinene hva tittel normalt skal være.
    • Er tittelen meningsbærende?
    • Forkortelser bør unngås.
    • Rett stavefeil.
  • Er saken unntatt offentlighet?
    • Er tekst i tittel eventuelt skjermet?
    • Er det korrekt tilgangskode?
  • Er arkivdel korrekt?
  • Er saken klassert, og er klassering i så fall korrekt? Klassering påføres hvis den mangler.

Til slutt endres status for saken til B - Under behandling for å fjerne den fra søket i arbeidslisten.

3. Ufordelte journalposter

Se tilsvarende menypunkt på arbeidsliste for arkivarer.

Dette søket må kontrolleres daglig selv om det er lederne ved UiO som har ansvaret for fordeling. Arkivet må følge opp i de tilfellene fordeling ikke skjer.

4. Ufordelte til godkjenner

Se tilsvarende menypunkt på arbeidsliste for arkivarer.

Dette søket må kontrolleres daglig for å fange opp feil.

Oppgaver som må utføres med jevne mellomrom

Saker til avslutning

Journalposter med status:

• A - avsluttet
    Benyttes ikke ved UiO. Journalposter skal journalføres eller utgå.
  • R - registrert
    Rydding i basen av eldre journalposter som ikke er ferdigstilt og journalposter som opprettes ved en feil.
    Er saksbehandler oppmerksom på at alle brukere har lesetilgang til journalposter i R som ikke er påført tilgangskode og hjemmel?
  • G - godkjenning
    Det bør kontrolleres at journalposter som er sendt på godkjenning ikke blir liggende.
    i ePhorte er det teknisk mulig å sende journalposter på godkjenning til personer som ikke har lederrolle. Disse journalpostene blir ikke godkjent, fordi man ikke får tilgang til godkjenningsmenyen uten lederrolle, og de fanges ikke opp i arkivarsøkene.
  • U - utgått
    Alle brukere kan søke opp journalposter med status U. Det må derfor kontrolleres og eventuelt påføres tilgangskode og hjemmel dersom utgåtte journalposter inneholder sensitiv informasjon.

Saker i feil arkivdel

Eksempel: søk på arkivkode 221 + arkivdel SAK UIO (personalmapper skal ligge i PERS UIO).

Saker uten klassering

Saker uten journalposter

Offentlig journal

Kvalitetssikres før publisering. Formålet er at det ikke offentliggjøres sensitiv informasjon.

Følgende skal kontrolleres av minst to i hvert av dokumentasjonsforvaltningsteamene:

• Korrektur av titler
  • Fjerne forkortelser som normalt ikke er kjent
  • Kontroll av tilgangskode.
  • Kontroll av opplysninger i titler som bør skjermes
  • Kontroll av om avsender/mottaker bør skjermes

Restanseliste

Kvartalsvis oppfølging.

Leder har ansvar for å følge opp restanser, men arkivet har også som oppgave å følge opp saksbehandlingen og bistå med restanseoppfølging.

Publisert 27. jan. 2023 16:25 - Sist endret 27. jan. 2023 16:28