Undervisningsbloggen

Foto: Colourbox

Siste innlegg

  • Ny inspirasjon fra Læringsfestivalen 2017 9. mai 2017 19:42

    Har du hatt lyst til å prøve ut videoer i din undervisning? Eller ønsker du et samlesningsverktøy for å øke studentenes leseferdigheter og kritiske tenkning? Eller lurer du hva AI kan gjøre for dine undervisning? Læringsfestivalen 2017 har presentert en rekke ulike verktøy, og her er tre høyst interessante.

  • problem Problembasert læring 10. apr. 2017 18:06

    Ønsker du mer praksisnær undervisning? Mer kritisk tenkning og engasjement? Eller forbedre studentenes evne til å tenke tverrfaglig? Kanskje problembasert læring kan være en mulighet.

  • regulations Undervisningsleder informerer: Noen eksamensformalia 7. feb. 2017 13:01

    Vurderer du å bytte til muntlig eksamen? Eller lurer du på om du kan sensurere emnet ditt alene? Her er noen viktige ting du bør å vite om.

  • presentation Muntlig eksamen på masteremner: stort potensial, men pass deg for fallgruver 7. feb. 2017 08:47

    Studenter i statsvitenskap sendes gjennom fem års studieløp uten å verken øves eller prøves i ferdigheter muntlig unntatt ved helt spesielle anledninger. På masternivå finnes det muligheter for å gjøre noe med det.

  • examination Samspill mellom undervisning og vurdering 26. jan. 2017 17:39
  • skriving Studentaktivisering - Hvorfor og hvordan? 2. jan. 2017 12:44

    Vi burde aktivisere studentene i forelesning. Ikke fordi det er gøy, eller fordi det skaper engasjement, men fordi det er effektivt.

  • do-s-and-don-ts Visuelle hjelpemidler i undervisningen – hvordan unngå Death by PowerPoint? 2. jan. 2017 12:43

    Hvorfor lager vi dårlige presentasjoner som vi sitter og irriterer oss over? Og hvorfor er vi så møysommelige i alt vitenskapelig arbeid vi gjør, men når vi skal lage en presentasjon så hiver vi den sammen på autopilot? Og hva kan vi gjøre med det? Tarald L. Berge gir oss the do's and dont's of PowerPoint.