Hvordan lage og bruke flettefiler

Flettefiler er en nyttig funksjon for å slå sammen forskjellige utplukk fra rapporter eller rutiner i FS.

Hvordan lage og lagre flettefiler

Typisk vil du begynne med å åpne forskjellige rapporter for å lage filer som skal flettes sammen. Du kan bare slå sammen to og to utplukk av gangen. Følg trinnene nedenfor for aktuelle rapporter:

  • Velg "lagre som" og klikk på fanen "Flettefil"
  • Velg tabulatorseparert fil uten kolonneheading
  • Velg personløpenummer eller fødselsnummer som flettegrunnlag. Vi anbefaler å bruke personløpenr mm du faktisk trenger fødselsnummeret etterpå.

Sluttproduktet, flettefilen, må lagres dersom du skal bruke den videre, f.eks. til å sende e-post eller brev. Dersom du bare er ute etter å finne et antall, trenger du ikke lagre. Les mer om uttrekk og lagring av personopplysninger fra FS.

Hvordan behandle flettefiler

Når filene du vil flette sammen er lagret forsvarlig i riktig format, kan du gå videre til å behandle flettefilene. I FS, under hovedmenyen finner du menyvalget verktøy, her finnes behandling av flettefiler.

Bildet kan inneholde: blå, tekst, fargerikhet, rød, linje.

 

Når du åpner verktøyet ser det slik ut:

Vi anbefaler som sagt å bruke personløpenummer når du lager og bruker flettefiler, slik at du i størst mulig grad unngår å lagre filer med fødselsnummer.

  • Trykk på knappen Fil 1 for å legge til utplukk A
  • Trykk på knappen FIl 2 for å legge til utplukk B

Deretter må du velge Join operator for å velge hvordan du skal flette sammen utplukkene dine. 

  • Union (U) slår sammen forekomstene i de to filene, men hver forekomst kommer bare én gang.
  • Snitt (n) gir bare forekomstene som finnes i både fil 1 og i fil 2
  • Minus (-) gir forekomstene i fil 1 som ikke finnes i fil 2

Etter at du har valgt hvordan du skal flette sammen filene, så trykker du til sist på den røde pilen. Resultatet av flettingen vil da synes i feltet nedenfor pilen, både som liste over forekomstene og som antall forekomster. 

Bildet kan inneholde: blå, grønn, tekst, hvit, rød.

Dersom du trenger å lagre dataene i utplukket for å bruke dem videre, trykker du på lagredisken til høyre, lagrer utplukket forsvarlig og klikker deretter på knappen 'Avslutt' for å lukke fletteverktøyet.

Hvordan bruke flettefiler

Send e-post til studenter i flettefil

  • Hent opp rutinen FS214.001 Send e-post.
  • Hent opp flettefilen og trykk på knappen 'Importér fil'
  • Kontrollér at du har lastet inn riktig utplukk og at innstillingene i e-postrutinen er i samsvar med det du ønsker å gjøre (intern/ekstern e-post, avsenderadresse etc) 
  • Klikk på knappen 'Importér' på flettefilen og kjør e-postrutinen som normalt.

Bildet kan inneholde: tekst, hvit, linje, skrift, fargerikhet.

Flette i Microsoft Word

Veiledningen gjelder både engelsk  og norsk versjon av Word. Veiledningen er sist oppdatert for 2016-versjonen.

  • Gå til Mailings/Masseutsendelser
  • Klikk på knappen Start Mail Merge/Start utskriftsfletting
  • Velg Step by Step Mail Merge Wizard.../Veiviser for trinnvis utskriftsfletting... 

Bildet kan inneholde: blå, tekst, linje, fargerikhet, skrift.

 

Til høyre i bildet får du da frem en veiviser på totalt seks trinn. Klikk på next/neste for å bevege deg framover i prosessen. Du kan også klikke deg bakover ved å velge previous/forrige:

  1. Velg 'Letters' (Brev))
  2. Velg dokument (dokumentet du står i, en mal eller et annet eksisterende dokument) 
  3. Velg mottagere ved å bruke Use an existing list/Bruk en eksistrende liste, bruk linken Browse.../Bla gjennom... for å finne frem til filen med mottakere der du lagret den på fellesområdet. 
     
  4. Skriv brevet ditt og bruk 'More items' (Flere elementer) for å finne dataene fra flettefilen din og sett dem på fornuftige steder i teksten. Når du er ferdig med tekst og datafelt, kan du gå videre.
  5. Preview/Korrekturlesing. Du kan bla fra mottaker til mottaker ved hjelp av <<og >>  i veiviseren. Her kan du også fjerne noen mottakere (knappen 'exclude this recipient'
  6. Complete the merge/Fullfør fletting og skriv ut

Eksempler

Eksempel 1-3

Du har to flettefiler med studenter meldt til henholdsvis eksamen A og eksamen B
  • Union: du vil ha en oversikt over alle studentene på begge emner (A+B)
  • Snitt: du vil bare vite hvem som er meldt til begge eksamenene (AB)
  • Minus: du vil vite hvem som er meldt til emne A, men ikke til emne B (A-B)

Eksempel 4

Du har to emner hvor studenter som ennå ikke har oppnådd grad på programmet kan få dem impasset i utdanningsplanen sin. Du vil gi direkte beskjed om dette, siden det ikke har vært slik tidligere. 

  1. Husk å velge å ta med e-post i filutplukket.
  2. Lag en union-fil mellom beståtte resultater ved å bruke FS568.010 Resultatliste flere terminer i de to emnene
  3. Lag en minus-fil mellom union-filen over og kvalifikasjonsprotokollen til programmet i aktuelt tidsrom.
  4. Bruk minus-filen til å sende e-post til aktuelle studenter for å spørre om de vil ha emnene innpasset i utdanningsplan.
Publisert 4. des. 2020 12:07 - Sist endret 4. des. 2020 12:43