Pakkepost

Pakkesendinger skal ha elektronisk utfylte adressekort. Budsentralen tar hånd om utfylling av elektroniske adressekort gjennom systemet til Posten Norge, og trykker opp adressekort som du kan få tilsendt.

Sende en pakke

  • Send en e-post til budsentralen@admin.uio.no med navn, adresse og telefonnummer til mottaker av pakken, samt navn på avsender (enhet) og referanseperson hos enheten.
  • Budsentralen lager et adressekort for deg, og sender deg kortet i internposten. (Hvis Budsentralen mottar din e-post før kl 10.00, får du adressekortet i internposten samme dag.)
  • Adressekortet setter du på pakken, som du deretter kan sende.
  • På adressekortet vil du se pakkens sendingsnummer, som kan brukes til å spore pakken. Ta gjerne en kopi av adressekortet før du sender fra deg pakken, så har du sporingsnummeret lett tilgjengelig. Pakken kan du selv spore hos www.posten.no
  • Alternativt kan du benytte følgeskjema for pakkesendinger (word). Skriv det ut, fyll ut og fest det på pakken. Send pakken til Bud- og reprosentralen, som vil ta seg av utfylling av elektronisk adressekort, og sende pakken for deg. For utenlandspakker kan riktig utfylt proformafaktura (bring.no) erstatte skjemaet.
  • Oppgi postboks Blindern, ikke gatenavn.

USIT: Rutine for sending av pakker

Pakker ut

Hvis du trenger hjelp til å sende pakker, ta kontakt med USITs seksjon for interne støttetjenester på e-post: sst-sis@usit.uio.no. Hvis mottaker skal betale porto må pakken leveres inn på et postkontor. Hvis UiO betaler porto, følges UiOs rutiner for pakkepost.

Ekspress

Også rutiner for ekspresspakker, både innenlands og utenlands, er felles for UiO. 

  • Se UiOs sentrale sider for ekspressendinger.
  • Når du bruker DHL, ringer du og bestiller og får oppgitt bestillingsnummer og pris. Telefonnummer til DHL er 810 01 345. Du må oppgi vårt kundenummer som er: Import - 960535558 og Export - 240044873  Du må også ha postadresse og referansenavn med telefonnummer hos mottaker. Vi bruker stedkode 350120 og tiltakskode 971000. Bestillingen legges først inn i innkjøpssystemet, slik at du får et E-nummer som kan brukes som Shippers reference. Hvis forsendelsen er verdifull må den låses inn til budbil kommer og henter den.
    • Pakker som må være framme på dagen: Slike pakker må sendes med Jetpak, en tjeneste du bestiller fra DHL.  Oppgi nødvendige opplysninger om avsender og mottaker, så mottar du ferdig utfylt fraktbrev på e-post som du setter på på pakken. Tlfnr. direkte til Jetpak er 09899.

Pakkelageret

  • Store pakker og forsendelser merkes godt og låses inn av mobilvakt i førstelinjen.
  • Mobilvakt noterer innkommende varer i permen.
  • Når noe hentes ut fra pakkelageret via mobilvakt i førstelinjen, kvitteres det ut i den samme permen.
  • Hvis du pakker ut i pakkelageret skal du ta med all emballasje og kaste den i containeren.
  • Hvis mobilvakt ikke kjenner den som ber om å få utlevert noe, be dem om å vise adgangskort.
  • Tilgangen til pakkelageret er adgangsbegrenset.

Retur-ordning

For Dell og HP er det returordning, det vil si at noen fra dem kommer og henter når USIT leverer retur. Det er laget to esker for retur i ekspedisjonen, en merket Dell og en merket HP.

Publisert 22. sep. 2008 09:17 - Sist endret 14. nov. 2017 14:22