Eksploratoriumet til Forskningstorget tar form

Et opplevelsesrom for barn og unge på 8 m² reiser seg i disse dager i instituttets kjeller. Snart flytter EKUPs Mini-Eksploratorium ned til Forskningstorget.

Fargerike. Miriam SInkerud og masterstudent Lisa Burrell maler veggene i friske og spreke farger.

Stipendiat Miriam Sinkerud er laboratoriedesigner og prosjektleder for Barn som vitner.

Hvordan ligger dere an?

– Vi ligger godt an og har kontroll på alle elementene som skal klargjøres. Vi er et bra team som jobber med alt fra bygging og dekorering av Eksploratoriumet til utprøving av innholdet i de ulike stasjonene, samt utarbeidelse av hukommelsestesten.

– Vi vil også lage en hukommelsestest for voksne publikummere, slik at de også kan teste hukommelsen sin, sier hun.

Er dere i rute?

– Nå er det bare halvannen uke igjen til vi skal være klare for publikum på Forskningstorget, og slik det ser ut nå er vi tidsmessig i rute.

– Planen er å være ferdig med bygging og dekorering av eksploratoriumet til neste fredag. Da har vi en uke på oss til siste finish, fortsetter hun.

Gleder du deg?

– Vi er spente på å se om ideen bak eksploratoriumet treffer Forskningstorgets publikum og om eksploratoriumet appellerer til barn og voksne som kommer innom standen.

– Vi håper mange barn besøker oss i løpet av de to dagene, sier hun.

Forskningstorget 2012

• Forskningstorget går i år av stabelen fredag 21. og lørdag 22. september

• EKUPs deltakelse er inni Samfunnshuset, SV-fakultetets stortelt, sentralt beliggende på Universitetsplassen

Bilder fra byggingen