BM: Flink ung gutt søkes

PSI får likestillingsmidler til å rekruttere flere mannlige studenter til profesjonsstudiet.

Finn mennene! Tre menn og et femtitalls kvinner i emnet Perspektiver på psykologien høsten 2012. Klassen består av både master- og profesjonsstudenter.

150.000,- er den nette summen PSI får for å iverksette tiltak som rekrutterer flere mannlige studenter til profesjonsstudiet.

Finansieringsformen er et 50/50-spleiselag mellom fakultet/institutt (150.000,- i egenandel) og UiOs sentrale likestillingspott. Til sammen har instituttet 300.000,- i likestillingsmidler til disposisjon.

Mange tiltak

– Vi har en rekke tiltak på planen, sier studieleder Jørund Støre Bergrem.

– For det første vil vi bruke fokusgrupper og skolerådgivere for å lære mer om menns motivasjon for å søke psykologistudier. For det andre ønsker vi å synliggjøre psykologistudiet mer nyansert i flere kanaler enn i dag.

Hertil nevner Bergrem skolebesøk og et tett samarbeid med noen utvalgte Oslo-skoler som har programfag i psykologi.

– Dessuten vil vi ha en gjennomgang av nettsidene vi bruker til å rekruttere studenter, for å se hva slags inntrykk vi gir av psykologistudiene.

Et siste tiltak studielederen oppgir er å styrke kontakten med førsteprioritetssøkerne når de har fått tilbud om plass, for å gjøre dem tryggere på at psykologistudiet er et riktig valg.

Pengene som tildeles vil i første rekke gå til å hente inn ressurser ut over normal drift til de ulike prosjektene.

Mot enerne

Målgruppen tiltakene retter seg mot er smal, svært smal. De aller beste gutta fra videregående kan allerede velge fra øverste hylle i studietilbudet, og bare et fåtall av dem velger psykologifaget.

– De er flinke unge menn som i utgangspunktet har masse å velge mellom. Noen av tiltakene må nødvendigvis bli ganske generelle, fordi vi vet for lite om de ulike søkergruppene, sier Bergrem.

Siden disse flinke unge mennene velger andre studier enn psykologi betyr det at faget må bli mer attraktivt på studiemarkedet deres.

– Vi skal blant annet forsøke å nyansere det typiske bildet av psykologer som terapeuter i helsevesenet, men vi vet jo ikke om dette treffer målgruppen godt, og om dette er årsaken til at mange unge menn velger bort psykologi, forklarer Bergrem.

En bivirkning av tiltaket kan være at flere søker profesjonsstudiet generelt og «nåløyet» bare blir enda trangere.

– Det er ikke sikkert at det fører til flere mannlige studenter hos oss, legger han til.

Men han tror at instituttet vil ha mer kunnskap om mannlige søkeres motivasjon og at noen tvilere fanges opp.

Evaluering

Foreløpig har ikke UiO satt noen tidsfrist for tiltakene, ei heller når de skal evalueres, men Bergrem håper på resultater i løpet av et par år.

– Ved PSI synes vi det er naturlig å se på "tallenes tale" igjen etter opptaket i 2014, både hos oss og i de andre helseprofesjonsprogrammene.

– Det er veldig positivt at vi har tilslutning fra ledelsen om å gjøre noe med dette, sier studielederen.

Av informasjonsrådgiver Svein Harald Milde
Publisert 1. nov. 2012 14:39