PSI vant historisk valgkamp

Stipendiat Athanasia Monika Mowinckel blir den første stemmen de midlertidige vitenskapelige ansatte får i fakultetsstyret.

Athanasia Monika Mowinckel.

Det ble klart etter at alle stemmer fra suppleringsvalget var telt opp av valgstyret for SV 23. september. Bare 30 personer hadde benyttet stemmeretten blant de midlertidig vitenskapelig ansatte, hvilket vil si 9,3 prosent.

Det er første gang i fakultetets 51 år lange historie at midlertidige vitenskapelige ansatte representeres i fakultetsstyret. De to andre kandidatene, som også stilte til valg, var postdoktor Heidi Østbø Haugen, ISS, og stipendiat Espen Stokkereit, ØI.

PSI-nytt tok en prat med den historiske valgvinneren.

Hva er dine prioriterte saker og hvordan skal de gjennomføres?

Mowinckel: Det er mye fokus for tiden på dette med å skaffe eksterne midler. De fast ansatte får mye støtte for å søke midler, og det er supert at denne typen støtte kommer helt fra fakultetsnivå. De eksterne midlene brukes ofte til å ansette midlertidig ansatte på åremål, som medfører endel nye utfordringer.

Det er slik at interne stipendiater (og postdoktorer) har mange rettigheter når det gjelder deres autonomi og samarbeid med veiledere. F.eks. dersom det oppstår tvister som ikke lar seg løse mellom veileder og stipendiat, så kan stipendiater få en ny veileder. Disse rettighetene er i gråsonen for stipendiater på eksterne midler. Midlene er jo bevilget deres veiledere, og det råder stor usikkerhet om stipendiaten lenger har mulighet til å bytte veileder uten å miste jobben.

Slike regler må settes ordentlig på plass. Det ansettes flere og flere på eksterne midler, og slike problemer vil nødvendigvis forekomme. Det er viktig at fakultetet vet hvordan håndtere og støtte de midlertidig ansatte når slikt forekommer.

Dette var noe jeg allerede i første styremøte hadde anledning til å ta opp, i forbindelse med fastsettelse av årsplanen for 2015-2017.

Hva tenker du om den lave valgdeltakelsen og hvorfor var den så lav?

Mowinckel: Det er selvfølgelig dumt med så lav valgdeltagelse. Det blir ikke veldig demokratisk av at 10 % stemmer. De midlertidig ansatte omhandler jo også alle professor II stillinger. Disse er som regel i fulltidsarbeid ved andre institusjoner, og føler nok i liten grad behov for å involvere seg i politikken ved Universitetet. Dette er nok noe av grunnen til den lave valgdeltagelsen.

Jeg tror også at den lave valgdeltagelsen gir et innblikk i at de midlertidig ansatte ikke føler det har noe å si om de avgir sine stemmer eller lufter sine frustrasjoner. De føler nok ofte at de ikke blir hørt, og det har kanskje skapt en litt apatisk innstilling. I tillegg føler nok de fleste seg ganske overveldet av forsknings- og undervisningsarbeidet at de ikke får tatt seg tid til å sette seg skikkelig inn i saker, og vil dermed ikke stemme, når de ikke helt vet hva de stemmer for.

Jeg håper gjennom styreverv både på Instituttet, fakultetet og gjennom PsyDoc å øke engasjementet rundt det å forme arbeidsplassen vår slik at den blir et sted alle kan føle seg stolte av og trives i. En fragmentert arbeidsplass skaper ikke engasjement, og å prøve å samle de ansatte i nye spennende fora kan kanskje tenne gnister som tidligere ikke har vært der.

Publisert 14. okt. 2014 15:40 - Sist endret 8. des. 2015 09:46