Forskerprofiler

Møt UiOs forskere.

Publisert 31. mai 2022 13:50

Førsteamanuensis Kristine Stadskleiv mener det er viktig å innføre systematisk testing av hjernens funksjoner, som en del av oppfølgingen til barn med motoriske vansker. – Kognitive funksjoner, som intelligens, hukommelse, arbeidstempo og oppmerksomhet må testes, slik at disse barna får en best mulig tilrettelegging og oppfølging i skole og arbeidsliv.

Publisert 15. okt. 2021 22:25

Morfem er som små nøklar til eit rikare ordforråd. Dei har eit enormt potensial for å betre språkforståinga og læringa vår, trur professor Janne von Koss Torkildsen.

Publisert 6. apr. 2021 15:48

Han ble hyllet av Kultur-Norge som vinner av Spellemannsprisen. Men professor Steven Ray Haakon Wilson er mest stolt av plaketten der det står «årets foreleser».

Publisert 7. des. 2020 12:34

Liv Duesund er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun har sikret et utall norske studenter mulighet til studier utenlands og etablert praksisplasser ved amerikanske skoler, noe som har kommet studentene fra Institutt for Spesialpedagogikk til gode.

Publisert 26. okt. 2020 15:10

Det gjør inntrykk på Anne Spurkland å være i middagsselskap med eldre mennesker som hun vet har donert kroppene sine til forskning. Før eller siden ligger de døde på bordet hennes.

Publisert 13. mai 2020 12:46

Hun er blitt stoppet på gata av straffedømte som var glade for at hun var dommeren deres. Men da Benedikte Moltumyr Høgberg avsa sin dom om dagens studenter, ble det storm.

Publisert 29. apr. 2020 11:53

Som mangeårig lærer har han lenge vært interessert i sammenhenger mellom samfunnsverdier og dannelse i skolen. Nå er Ole Andreas Kvamme spesielt opptatt av koblingen mellom verdier og klimakrisen.