Forskningsaktuelt

Forskningsaktuelt fra UiO:Livsvitenskap sentralt, fakulteter, institutter og UiOs populærvitenskapelige forskningsmagasin Apollon.

Bildet viser en nyfødt baby som ligger på ryggen og to hanske-kledte hender behandler babyen.
Publisert 18. okt. 2017 07:11

Professor Fernanda Petersens forskergruppe ved Institutt for oral biologi (IOB) er nettopp tildelt åtte millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på antibiotikaresistens hos premature barn.

Publisert 22. aug. 2017 04:00

Det finnes bare 44 milligram av verdens sjeldneste grunnstoff -astat - på Jorda. Nå skal astat brukes til å behandle kreft med spredning.

Illustrasjonsbilde av et barn som holder to is i hånden
Publisert 7. aug. 2017 10:23

Vi blir mer og mer usikre på hva slags fett, og hvor mye av det vi bør spise. Her er de nye kostrådene om fett, hvilken type og mengde, som er best for barn.

Publisert 23. juni 2017 13:33

Forskere har utviklet en ny genetisk test som kan forutsi hvilken alder vi får Alzheimers sykdom. Testen kan bidra til målrettet forebygging og behandling av sykdommen.

Publisert 20. juni 2017 14:58

I fremtiden kan man skreddersy kreftbehandling til deg og dine gener. Jian Gao er en av bidragsyterne til fremtidens kreftbehandling

Publisert 12. juni 2017 08:13

Omlag 32 millioner barn kommer underernærte til verden hvert år. Mødrene har ikke fått tilstrekkelig og bra nok mat i svangerskapet til å bygge et nytt menneske.

Portrettbilde av Tor Paaske Utheim
Publisert 8. juni 2017 14:39

Tre forskere fra Universitetet i Oslo er med i et konsortium som får fire millioner Euro fra EUs rammeprogram Horizon 2020. Én av dem er ODs professor Tor Paaske Utheim.

Foto av en skål med streptococcus pneuoniae bakterier som holdes opp av en hånd med blå hanske.
Publisert 6. juni 2017 13:10

Tenk hvis vi kunne snakke med bakterier og fortelle dem hva de skal, og kanskje enda bedre: hva de ikke skal gjøre! Det er ikke langt fra framtidsscenariet en forskergruppe ved Institutt for oral biologi jobber mot.

Publisert 29. mai 2017 13:48

Størrelsen på hjerteinfarktet er den viktigste faktoren for hvordan det går med pasientene i etterkant. Ny forskning viser at størrelsen kan reduseres ved bruk av betennelsesdempende medisiner.

Publisert 15. mai 2017 08:36

For seks år siden døde Steve Jobs av en sjelden form for bukspyttkjertelkreft – som også rammer 40 nordmenn hvert år. Ny forskning viser at kirurgi kan forlenge levetiden.

portrett
Publisert 9. mai 2017 16:10

Hvordan påvirker epigenetikk tidlig fosterutvikling og hva betyr det for menneskets reproduksjon? En ny tverrfaglig forskergruppe har fått midler fra UiO:Livsvitenskap på dette temaet. Kari Nyheim Solbrække og en filosof skal studere de bio-etiske sidene ved forskningen i gruppen.

Bilde av de tre forskerne som mottok pris for fremragende forskning, oppstilt smilende med diplomer og blomster i hendene.
Publisert 5. mai 2017 16:22

Tor Paaske Utheim, professor II ved Institutt for oral biologi, vart tildelt pris frå Oslo Universitetssjukehus for framifrå forsking fredag 5. mai.

Publisert 5. mai 2017 10:13

Menneskeskapte miljøgifter, torskens unike immunsystem, fosterutvikling, menneskets genetiske historie, persontilpasset kreftbehandling og ny teknologi både til behandling av sykdom og til rensing av miljøgifter. Det er noe av det som skal under lupen i sju nye konvergensmiljø ved Universitetet i Oslo.

Publisert 5. mai 2017 07:52

Det første norske forskningsarbeidet om kommersiell surrogati er fullført.

Publisert 4. mai 2017 13:26

Persontilpasset kreftmedisin og menneskets genetiske historie. De er tema for de to siste konvergensmiljøene som får støtte fra UiO:Livsvitenskap. Med dette er listen over de sju konvergensmiljøene som får støtte i 2017, komplett.

Publisert 4. mai 2017 07:46

Cellene som produserer beskyttande antistoff i tarmen, lever i fleire tiår – mest sannsynleg heile livet, og ikkje berre nokre få dagar, som forskarane hittil har trudd.

Medlemmer av fem konvergensmiljø
Publisert 2. mai 2017 16:00

Menneskeskapte miljøgifter, torskens unike immunsystem, fosterutvikling og ny teknologi både til behandling av sykdom og til rensing av miljøgifter. Det er noe av det som skal under lupen i fem nye konvergensmiljø ved Universitetet i Oslo.

Lars Tjelta Westlye foran en MRI-maskin
Publisert 28. apr. 2017 09:49

På samme måte som hvert individ har sitt unike fingeravtrykk, har alle mennesker en unik kombinasjon av forbindelser i hjernen. Dette nettverket stabiliseres i barne- og ungdomsårene. En forsinket utvikling kan avsløre tidlige tegn på psykiske lidelser.

Publisert 24. apr. 2017 09:37

Dårlig morkake kan føre til sukkersyke og hjertetrøbbel senere i livet. Dessuten dør flere hundre fostre hvert år fordi morkaken ikke er god nok. Likevel er det håp: Patologisk morkakesjekk kan redde det neste svangerskapet.

Publisert 21. apr. 2017 16:01

Nordens største algesamling ligger midt på Blindern. Algene kan brukes til alt fra mer miljøvennlig fiskefôr til nye medisiner.

Publisert 21. apr. 2017 15:10

Hvert år forsvinner fiskefôr for mange hundre millioner kroner ut av oppdrettsanleggene og legger seg som slam på havbunnen. Ny oppfinnelse fra Fysisk institutt kan hindre dette.

Publisert 7. apr. 2017 11:44

Forskere har oppdaget at plasmaceller i tarmen lever lengre enn tidligere antatt. Funnet kan endre behandlingen av tarmsykdommer og bidra til utvikling av vaksiner i pilleform.

Bilde av skåler med blåbær, bringebær og bjørnebær
Publisert 5. apr. 2017 13:04

De «geniale» antioksidantene skal være helsebringende for så mangt. Nå viser det seg at de kanskje også kan spille en rolle for om implantater som settes inn i kroppen ender opp med å bli en suksess, eller om de kan by på forviklinger.

Microskop-bilde av bakterien som gir lungebetennelse
Publisert 13. mars 2017 09:03

Resistens fører til at bakterier som i dag er ufarlige kan bli livstruende igjen, slik de var for hundre år siden før Alexander Fleming oppdaget penicillin.

Publisert 9. mars 2017 09:04

Barn som blir født uten muligheter til å få flere av de permanente tennene, såkalt alvorlig agenesi, må belage seg på å bli «evige pasienter». En ny doktorgrad fra Det odontologiske fakultet har sett nærmere på hvordan man bedre kan hjelpe disse barna.