Forskningsaktuelt

Forskningsaktuelt fra UiO:Livsvitenskap sentralt, fakulteter, institutter og UiOs populærvitenskapelige forskningsmagasin Apollon.

Publisert 18. juni 2018 14:32

I løpet av det neste halvåret skal 67 studenter jobbe på forskningsprosjekter med sommerstipend fra UiO:Livsvitenskap. Ved Naturhistorisk museum er bachelorstudenten Marius F. Maurstad allerede i full sving med sitt prosjekt. Han studerer biller på molekylnivå for å forstå hvordan klimaendringer påvirker utbredelse og evolusjon, og i verste fall utryddelse, av arter – drømmejobben ifølge ham selv.

Publisert 1. apr. 2018 20:37

At organismene ble flercellete og dannet grunnlag for avansert liv, har en skyggeside: Kreft.

Publisert 21. feb. 2018 09:59

Vanlige blodprøver kan bare tas av personer med spesiell utdanning, men hvem som helst kan bruke en enklere teknikk med tørket blod. Cecilie Rosting og forskere ved Farmasøytisk institutt ved UiO gjør det mulig å bruke den gamle teknikken på nye felt.

Bilde av en kikkhullsoperasjon
Publisert 13. feb. 2018 15:40

Kreftsvulster som sprer seg til leveren er den vanligste dødsårsaken ved tarmkreft. Nå viser forskning at kikkhullskirurgi gir bedre resultater på behandling av leversvulster enn vanlige operasjoner.

Et nærbilde av et øye, blått med mørkt øyenbryn
Publisert 8. feb. 2018 12:15

Hvis du er plaget med tørr munn, er det en risiko for at du i tillegg sliter med tørre øyne. Og det kan være fettkjertlene i øyelokket som er problemet.

Røntgenbilde av rotfylt tann
Publisert 2. feb. 2018 11:56

En av de viktigste årsaker til at rotfylling av tenner ikke lykkes, er manglende desinfeksjon av rotkanalene eller urent utstyr. Det oppstår en infeksjon på rotspissen av tannen, og den må rotfylles på nytt.

Publisert 25. jan. 2018 08:43

Musikkforsker har laget et dataprogram for å måle bevegelsene til dansere. Nå bruker medisinere verktøyet hans til å avsløre om små babyer har cerebral parese.

De to forskerne stilt opp utendørs. De ser fornøyde ut. Kuntziger til venstre og Petersen til høyre.
Publisert 11. jan. 2018 15:46

Professor Fernanda Petersen ved Institutt for oral biologi fikk, sammen med sine samarbeidspartnere,  en betydelig tildeling fra Olav Thon Stiftelsen i dag. Forskningsmidlene går til prosjektet: «Born in the twilight of antibiotics: fighting antimicrobial resistance in preterm infants».

Publisert 5. jan. 2018 14:16

Det digitale verktøyet ble utviklet av musikkforskeren Alexander Refsum Jensenius. Nå brukes det også for å forske på ADHD og for å diagnostisere cerebral parese hos barn.

Bilde av tenner i en munn, der den ene fortanna skulle stått er det et tomrom, og et implantat stikker synlig opp av tannkjøttet.
Publisert 14. des. 2017 10:05

Molekyler som blant annet kan forårsake kreft kan få en ny, helsebringende rolle. Nå er forskere her ved fakultetet på sporet av hvordan «radikalene» kan tas i bruk til å hindre problemer rundt implantater og bidra til at de holder seg stabile.

Publisert 22. nov. 2017 13:48

Sekunder kan utgjøre forskjellen mellom liv og død ved en overdose. Med nalokson i nesesprayform blir det enklere for venner og pårørende å hjelpe.

Publisert 22. nov. 2017 13:02

Forskere ved Institutt for oral biologi bidrar til oppklaring av hvordan cellen holder mitokondriene i orden​

En jente og en gutt
Publisert 20. nov. 2017 10:43

Hva om du nesten aldri drikker brus eller spiser noe surt, men allikevel opplever å få syreskader på tennene? Har genene noe å si? Og har det noen betydning om du er gutt eller jente?

Publisert 15. nov. 2017 11:11

Hudceller kan bli til nye øyenceller eller hjerneceller, blodceller til nye muskelceller eller hjerteceller. Uhelbredelige sykdommer er kanskje ikke lenger det – uhelbredelige

Publisert 7. nov. 2017 09:11

Kvinner som sliter med psykiske problemer under svangerskapet, kan ta det med ro. At mor har angst mens hun går gravid, betyr ikke at barnet får psykiske problemer.

Publisert 6. nov. 2017 08:21

Flercellete dyr, som deg og meg, er genetisk sett mye likere encellete organismer enn tidligere antatt.

Publisert 1. nov. 2017 08:46

For første gang i historien er det nå mulig å finne den genetiske forklaringen på formen til encellete alger. Resultatet kan gi et helt nytt innblikk i cellenes indre liv.

Publisert 31. okt. 2017 15:00

Apollon: Eivind Hovig ved IFI har utviklet et helt nytt system som gjør det mulig for kreftforskere over hele verden å analysere og sammenligne DNA-sekvenser. Beregningene er så tunge at de må kjøres på tungregnemaskinen på UiO.

Publisert 31. okt. 2017 09:14

For halvannen milliard år siden slo to bakterier seg sammen og dannet energimotoren i cellene våre. Uten denne sjenerøse handlingen hadde ikke det moderne livet på Jorda vært til.

Publisert 20. okt. 2017 16:19

Hvordan oppfatter og bruker mennesker ulike typer rytmer? En nysgjerrig kunnskapsminister besøkte Musikklaben på Universitetet i Oslo.

Munn som viser tannregulering
Publisert 20. okt. 2017 11:11

Et problem med tannregulering kan være at tennene ikke blir stående som planlagt etter reguleringen.  Kan et protein hindre at tenner flytter seg i munnen?

Microskopi av Streptococcus pneumoniae
Publisert 19. okt. 2017 21:59

Ny forskning avslører bakterienes interne kamp om makten. Resultatet kan bli bedre vaksiner

Publisert 19. okt. 2017 16:16

En internasjonal, tverrfaglig forskergruppe, ledet av forskere fra MED og HF, fikk nylig støtte fra Centre for Advanced Study (CAS) for å forske på «kunnskapsoversettelse».

En tidligere pasient på toppen av et fjell
Publisert 19. okt. 2017 12:19

En hjertetransplantasjon kan oppleves som å få livet i gave på nytt. Men din fysiske form etter operasjonen er helt avgjørende for hvordan det går med deg i etterkant.

Ruth Prince får blomster fra instituttleder
Publisert 18. okt. 2017 11:56

Ruth Prince er en av seks forskere i Norge som får årets tildeling av prestisjetunge ERC Starting Grant. Prosjektet er en antropologisk studie av hvordan «Universal Health Coverage» påvirker og brukes av politikere, byråkrater og borgere i tre Afrikanske land.