English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 18. mars 2024 15:27

Denne uken feirer Grønt kontor sin ettårsdag. Studentene fra Grønt kontor deler noen tanker om året som har gått og deres planer for fremtiden.

Publisert 14. mars 2024 09:06

Universitetet i Oslo har inngått en samarbeidsavtale med Equinor om forskning på klimaendringer og energisystemer, materialteknologi, karbonlagring og rettslige og politiske prosesser i det grønne skiftet.

Publisert 16. feb. 2024 11:46

Nobelprisvinner Emmanuelle Charpentier samt dr. Sjur Bergan og professor Trond Petersen er blant UiOs æresdoktorer for 2024. De utnevnes formelt på universitetets årsfest den 2. september, hvor tematikken akademisk frihet og demokrati vil få spesiell oppmerksomhet.

Publisert 14. feb. 2024 12:47

UiO har fått 10 Marie Skłodowska-Curie Actions Postdoctoral Fellowship-prosjekter. Dette gir forskere mulighet til å jobbe med forskningsprosjekter i et annet land, samtidig som UiO også kan hente talentfulle forskere hit for å jobbe med et felles prosjekt.

Publisert 12. feb. 2024 13:23

Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Studenter i Oslo-regionen som er nysgjerrige på oppstartsselskaper og entreprenørskap eller bare liker å løse problemer, kan nå søke om å delta på det nye studentinnovasjonsprogrammet Co-Create. Søknadsfrist for de innledende design thinking-workshopene i mars er 7. mars.

Publisert 6. feb. 2024 11:36

Universitetsstyret vedtok 6. februar 2024 å tilby Eva Helene Mjelde stillingen som fakultetsdirektør ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo.

Publisert 22. des. 2023 08:30

I 2023 gikk startskuddet for nye forskningssatsinger på demokrati, energi og miljø. Vi har kreert 409 doktorgradsstudenter og tatt imot over 26 000 studenter. Og vi fikk nettopp vite at en ekte dinosaur flytter inn på Naturhistorisk museum!

Publisert 18. des. 2023 08:27

Universitetet i Oslo, med Veksthuset for verdiskaping i spissen, leder et nytt samarbeidsprosjekt som skal styrke studentinnovasjonskulturen i Oslo-regionen. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge. Målet er å få flere oppstartsbedrifter og mer verdiskaping. Med på laget er OsloMet, BI, Kristiania, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Startuplab.

Publisert 7. des. 2023 15:27

UiO er en av ni partnere i universitetsalliansen Circle U. Nå er seks nye Academic Chairs, samt en Academic Director, utnevnt. Dette er deltidsstillinger med et særlig ansvar for å drive frem utdanningsaktiviteter og -tilbud på tvers av universitetene.

Publisert 5. des. 2023 10:20

Livsvitenskapskonferansen 2024 samler landets ledende aktører innen helse og livsvitenskap, for å finne løsningene som gjør at Norge kan få mer igjen for de store investeringene i helseforskning.

Publisert 30. nov. 2023 14:10

På dagens Utdanningskonferanse ble UiOs ni nye meritterte utdannere presentert. Tre av dem er fra UV-fakultetet, fire fra MN, en fra MED og en fra Juridisk fakultet.