Kunnskap rett fra kilden - UiO på Arendalsuka

Arendalsuka har blitt en viktig møteplass og debattarena, og da er det viktig at universitetene er til stede. Vårt mål er å formidle aktuell kunnskap og bidra til gode debatter om globale og lokale samfunnsutfordringer.

Alle UiOs arrangementer, med unntak av forskningstoktene, finner sted på MS Sunnhordland, et flott veteranskip som vil ligge til kai utenfor Pollen fra mandag ettermiddag til fredag formiddag.

13-17. august går Arendaluka av stabelen og Universitetet i Oslo stiller med foredrag, debatter, og daglige forskningstokt.

Av tema som dekkes er Brexit, bærekraftmålene, fremtidens bistand, høyreekstremisme, forurensning i havet, kulturkriminalitet, selvmordsforebygging, antibiotikaresistens og hvordan vi kan bygge en sterk helsenæring i Norge. Vi vil også presentere ny forskning på nettopp - Arendalsuka. Torsdag kveld kan man se UiOs beste formidlere presentere sin forskning i en litt mer uformell setting, og på fredag morgen spiller NRK Ekko inn Abels tårn live på MS Sunnhordland. Forskningstoktene organiseres av Institutt for biovitenskap om bord i forskningsfartøyet Trygve Braarud (PS: Forhåndspåmelding).

På forskningstoktene får du være med å ta prøver av plankton i sjøvannet og undersøke miljøtilstanden. Vi viser hvordan mikroplast ser ut og hvor det finnes, vi ser på giftige alger og skjell, og hvordan det står til med dyreplanktonet. Mellom toktene vil fartøyet ligge til kai og publikum kan komme ombord for kort omvisning av utstyr til prøvetaking og prøver, og for å møte og diskutere med våre forskere. Foto: UiO

I år har UiO et omfattende program. På MS Sunnhordland kan man møte forskere innenfor de fleste tema, i tillegg til mange andre spennende og kunnskapsrike folk fra politikk, organisasjonsliv og næringsliv. Her er noen eksempler:

Senter for utvikling og miljø setter fokus på bærekraft og næringslivets rolle, og i panelet sitter næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og representanter fra Telenor, DNV-GL, og NHO.

C-REX - Senter for ekstremismeforskning og Antirasistisk senter tar for seg høyreekstremisme, og der deltar Anine Kierulf i tillegg til Ervin Kohn fra Antirasistisk senter.

Teologisk fakultet har samlet et bredt og stort panel for å diskutere hva slags religiøse ledere Norge trenger.

Senter for Global Helse på medisinsk fakultet samarbeider med Leger uten grenser om et frokostmøte med tema antibiotikaresistens.

POLKOM– Senter for studier av politisk kommunikasjon ved Universitetet i Oslo er et tverrinstitusjonelt nettverk (med blant annet OsloMet) som forsker på Arendalsuka (ja, du leste rett, våre forskere har forsket på temaet Arendalsuka!) De presenterer sine funn torsdag 16.8.

UiO:Livsvitenskap samarbeider med Legemiddelindustrien (LMI) for å diskutere verdien av persontilpasset medisin. De har med seg paneldeltakere fra Helse- og omsorgsdepartementet, Statens Legemiddelverk og Roche Norge.

Nasjonalt senter for selvmordsforskning- og forebygging ved UiO samarbeider med Sørlandet sykehus for å diskutere hvordan vi kan forebygge selvmord.

I tillegg er det mulig å lære om kulturarv, og kulturkriminalitet, og om hvordan verdens største e-helsesystem er med på å gi flere hundre millioner mennesker et bedre helsetilbud.

Dette er bare noen av arrangementene du kan delta på. Her finner du en fullstendig oversikt over alle UiOs arrangementer. Velkommen om bord på MS Sunnhordland og F/F Trygve Braarud under Arendalsuka!

Publisert 25. juni 2018 23:30 - Sist endret 20. juli 2018 11:14
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO