Pensum/læringskrav

Alver, Vigdis Rosvold: Voksne minoritetsspråklige med liten eller ingen skolebakgrunn. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Andersen, Reidun Oanes: Å måle språkferdighet. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Daugaard, Line Møller og Anne Holmen: At utvikle tale- og lyttefærdighed gennem samtaler. 2004. (19 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Dregelid, Karen Magrethe: Norskopplæring for voksne innvandrere. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Engen, Thor Ola og Lars Anders Kulbrandstad 2004: Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 8 – 9 (70 s.)

Harnæs, Liv Andlem: Uttale og uttaleopplæring i andrespråksfaget. 2004. (16 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Å utvikle gode lesere - utfordringer i den fortsatte leseundervisningen, NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk, http://noa.cappelen.no/ Fulltekst

Kulbrandstad, Lise Iversen : Rom for andrespråk – perspektiver fra klasseromsforskning, 2005. Novus forlag. i NOA - norsk som andrespråk nr. 1-2, 2005 Oslo.

Kunnskapsløftet. Læreplan for grunnskole og videregående opplæring., Utdannings og forskningsdepartementet 2004 / 2005. Læreplan i norsk. Læreplan i norsk som andrespråk. Læreplan i morsmål for språklige minoriteter.

OT.prp. nr. 28 Kirke- og utdanningsdepartementet: Om lov om introduksjonsordning for nyankomne innvandrere (introduksjonsloven) kap. 3 – 8 (25 s.) http://odin.dep.no/krd/norsk/publ/otprp/016001-050023/index-dok000-b-n-a.html

Ryen, Else: Didaktiske perspektiver i norsk som andrespråk. 1999. i: Hagen, Jon Erik & Kari Tenfjord (red.): "Andrespråksundervisning : teori og praksis," 1999. Oslo : Ad notam Gyldendal.

Selj, Elisabeth: Skriving som dynamisk prosess i andrespråksfaget. 2004. (28 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Lindberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Tenfjord, Kari 2004: Forhandlinger og tilpasset input i elev-lærersamtalen. NOA-nett, Cappelens nettsted for lærere i norsk som andrespråk (6 s) http://noa.cappelen.no/

Stortingsmelding 25: Morsmålsopplæring i grunnskolen, 1998-1999. Kirke-, utdannings-, og forskningsdepartementet. kap. 1-4 (16 s.). Fulltekst.

Øzerk, Kamil: En konstruksjonistisk tilnærming til opplæringen av språklige minorieteter. 2004. (15 s.). i: Selj, Elisabeth, Else Ryen og Inger Linberg (red.): "Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning," 2004. Oslo: Cappelen.

Kompendium

Andersen, Reidun Oanæs (2001): Kartlegging av språkferdighet - European Language Portfolio, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (11 s.)

Cook, Guy 1998: Communicative competence. I Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics: a handbook for language teaching. Oxford: Blackwell (7 s.)

Cook, Vivian 1998: Interlanguage. I Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics: a handbook for language teaching. Oxford: Blackwell (7 s.)

Ellis, Rod (2002): The place of grammar instruction in the second/foreign language curriculum, i: Hinkel, Eli and Sandra Fotos (eds.): New Perspectives on grammar Teaching in Second Language Classrooms. London: Lawrence Erlbaum Associates (18 s.)

Hvenekilde, Anne m.fl.: Alfa og omega. Om alfabetiseringsundervisning for voksne fra språklige minoriteter, 1996. Oslo: Novus Forlag. kap. 1 (15 s.).

Kulbrandstad, Lars Anders (2001): Større språklig mangfold . didaktiske utfordringer for norskfaget, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (12 s.)

Kulbrandstad, Lise Iversen (2003): Fra "Det er en stol" til "Hei! Jeg heter Mai" - to lærebøker i norsk som andrespråk i faghistorisk lys. i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (14 s.)

Lindberg, Inger 1996: Språka samman. Om samtal och samarbete i språkundervisningen. Serie: Lärare lär, Stockholm: Natur och kultur. Kap. 1 Studier av samtal (11 s)

Lindberg, Inger 2004: Samtal och interaksjon – ett andraspråksperspektiv. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (40 s.)

Nistov, Ingvild (2003): "Ingenting å snakke om." Om språkfunksjonar og lærebøker i norsk som andrespråk med utgangspunkt i Bo i Norge, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.)(17 s.)

Roberts, John (1998): Evaluation of course books or materials evaluation, i: Johnson, Keith and Helen Johnson (eds.): Encyclopedic dictionary of applied linguistics : a handbook for language teaching,ISBN: 0-631-18089-3 (ib.), 0-631-21482-8 (h.) Oxford : Blackwell, 1998, (7 s.)

Ryen, Else (2003): Betty og grammatikken, i: Hagen, Jon Erik (red): I Mannes minne : minneskrift til Gerd Manne, 2003. Oslo : Fag og kultur. ISBN: 82-11-00608-1 (h.) (12 s.)

Ryen, Else: (2001): Referat fra debatten etter innledningen i Workshop 11: Språkdidaktiske perspektiver, i: Tospråklig opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Rapport fra Høgskolen i Oslo 2001 (3 s.)

Ryen, Else og Helene Uri 2004: Morsmålets betydning. Kronikk Dagbladet 30.mai 2004 (2 s.)

Tenfjord, Kari og Jon Erik Hagen (2004): Morsmålsopplæring - en ressurs, i: Bergens Tidende 29. april 2004 (2 s.)

Tornberg, Ulrika 2000: Språkdidaktikk. Kap. 10 Om muntlig interaksjon. Kap. 11 Om prøver og evaluering. Oslo: Fag og kultur (26 s.)

Analysemateriale

Tre lærebøker i Norsk som andrespråk til analyse. Må godkjennes av faglærer.

Publisert 24. apr. 2006 21:42 - Sist endret 22. mai 2006 15:02