
Det juridiske fakultet 
Universitetet i Oslo 

Side 1 av 2 

 

 

EKSAMEN I JURIDISKE VALGEMNER  

HØST 2013 

Dato: Torsdag 28. november 2013 

Tid: Kl. 10:00 – 14:00 

 

JUS5310/JUR1310 – EU Competition Law 

The language of examination for this course is English: students may answer in English ONLY, answers in 
any other language than English will be given a F (F for fail). 
 
For several years, the newspapers in the EU Member State Hungany had struggled to obtain a fair profit 

margin from their web-based news services. In a meeting in the Hungan Press Organization (HPO) in 

January 2012, the newspapers Daily Echo, Daily Drip and Daily Post launched the idea of setting up a joint 

web-based payment service; the "Hungan News Portal" (HNP). The three newspapers were all wholly 

owned subsidiaries of IMG (International Media Group), a US based media conglomerate. On the market 

for Hungan daily newspapers, the three newspapers’ combined market share was 54 %.  

The idea was that the news from all the different Hungan newspapers’ websites would be available to 

readers in Hungany, as well as to the large Hungan population living in other EU Member States, only 

through the HNP’s payment service. Through the HNP, readers would be able to subscribe for one or 

several newspapers. The price for a subscription would be equal for each participating newspapers. The 

profits from the HNP were to be shared among the participating newspapers pursuant to a profit-share-

model based on the number of subscriptions sold for each newspaper and the number of clicks on their 

respective sites. The HNP would result in substantial cost savings because the resources spent on 

developing and operating the HNP would be shared among the newspapers, instead of each newspaper 

having to develop and operate individual web-based payment services.   

In the meeting, the representative from the newspaper The Hungan Voice objected and claimed that the 

proposal was contrary to EU competition law. HPO decided to put the discussion to rest and to obtain legal 

advice concerning the potential conflict with the EU competition rules.  

Question 1: Write a memo advising HPO on the conformity of the proposed HNP with Article 101 TFEU.  

Having received the memo, HPO decided to discontinue the news portal project.  

In the meeting in January 2012, the representative from The Hungan Voice had informed that it, in any 

event, was planning to launch its own web-based payment service on 1 January 2013. The Chairman of the 

HPO had responded by stating that it would be advisable and advantageous for all members if their web-

based payment services were launched simultaneously. The representative of The Urban Guardian 



Det juridiske fakultet 
Universitetet i Oslo 

Side 2 av 2 

 

explicitly objected to the proposal for a synchronized launch, and decided to leave the meeting 

immediately after.   

1 January 2013, the 7 biggest newspapers launched individual payment services, except for Daily Echo, 

Daily Drip and Daily Post, who instead launched a joint portal (the HNP), only for their own three 

newspapers and with the business model described above.  

Shortly after, the European Commission initiated investigations against the seven newspapers (including 

the Urban Guardian), as well as the HPO, accusing them of conspiring to coordinate the establishment of 

web-based payment services for newspapers.  

Question 2: Discuss whether the HPO, the newspapers (and eventually which of them) have infringed Article 

101 TFEU. 

The Urban Guardian also launched a complaint against the IMG and the Daily Echo, Daily Drip and Daily 

Post for alleged abuse of dominant position. The three newspapers included a feature within the HNP 

where readers would receive a discount for subscribing to two of the newspapers and an even higher 

discount for subscribing to all three newspapers. 

Question 3: Discuss whether IMG and the subsidiaries Daily Echo, Daily Drip and Daily Post are abusing a 

dominant position contrary to Article 102 TFEU.  

Question for MA-students:  

The national broadcaster HUBC, which was wholly owned by the Hungan State, offered online news 

services for free. The broadcaster was publically financed, and enjoyed an exclusive right to conduct nation-

wide commercial broadcasting. In the wake of the newspapers' launch of web-based payment services, the 

HUBC decided to expand its free web-based services, with news feeds, articles etc.   

Question 4: Discuss whether the HUBC is abusing a dominant position, and in case, whether the Hungan 

authorities infringes Article 106(1).  

BA-students to answer questions 1-3, MA-students questions 1-4.  

*** 
Sensuren faller torsdag 19 desember klokken 15.00. Kontroller på StudWeb eller ta kontakt med Infosenteret på 22 85 95 00. 

Kandidatene har rett til en redegjørelse for sensurvedtaket ved henvendelse til sensorene innen en uke etter sensur. Kontaktinformasjon for 

sensorer finnes på Fakultetets nettsider. Du kan også ta kontakt med infosenteret. Klagefristen er tre uker etter sensur. 

The result of the exams will be announced on Thursday 19 December, at 15.00 hours. You can check the results in the StudWeb, or by contacting the 

Information Centre, phone 22 85 95 00.  

After the exam results are announced, candidates have the right to be informed of the grounds for the result as long as a request is made within one 

week of the announcement. The names and contact information of the examiners can be found on the Faculty’s website, or by contacting the 

Information Centre. The deadline for appeal is three weeks after the announcement of the results 

Oslo, 28.11.2013 


