Obligatorisk oppgave 2

I den obligatoriske oppgave nummer 2 skal du lage en forskningsrapport om et  Arduinoprosjekt. Du skal velge en av de følgende oppgavene nedenfor. Selve innleveringen skal bestå av en rapport om hva du har gjort, hvorfor du tok de valgene du gjorde, og hva som skjedde. Man kan sammenligne denne rapporten med rapporter man skrev i naturfagtimene på videregående.

Du skal velge en av de følgende oppgavene.

  1. Etch-a-Sketch
    Bruk to potentiometere til å tegne i Processing; det ene potentiometeret skal styre x-aksen og det andre skal styre y-aksen. Du trenger også en knapp for å aktivere og deaktivere tegning, samt noe for å gjennkjenne bevegelse, slik at man kan riste for å resette tegneflaten.
  2. Processing-kontrollpanel
    Lag et kontrollpanel i Processing som består av minst to knapper og en slider. Den ene knappen skal brukes til å skru en LED av og på. Den andre skal brukes til å få et piezoelement til å generere lyd og slideren skal brukes til å dimme en LED. Etter dette skal du legge til en ekstra slider i Processing-vinduet som kan kontrollere en servomotor.
  3. To-knapps kodemaskin
    Her skal du lage en kodemaskin med to knapper der en bruker skal kunne taste inn en bestemt kombinasjon av knappene for å få en grønn LED til å lyse. Du trenger:
    - 1 stk. grønn LED
    - 1 stk. 330 motstand
    - 2 stk. trykknapper
    - 2 stk. 10K motstand
    - Noen ledninger
    - Det kan være kjekt med to røde LEDer for å vise hvilke knapper som blir trykket inn
    Gjør det slik at det kun er de siste knappetrykkene som teller.
    Først bør du bygge opp kodemaskinen med knappene og LEDene. Programmeringen er det som vil ta lengst tid. Et tips, det kan være smart å representere knappetrykkingen med tall (f.eks. et tall, 0 eller 1, for hver knapp) slik at kombinasjonen man skal trykke kan representeres med et array.
  4. Lys-lyd-og-bevegelse-maskinen
    - masse lys, tilfeldig
    - masse lyd, tilfeldig
    - masse bevegelse, tilfeldig
    - både lys, lyd og bevegelse, tilfeldig
  5. Lyskryss
    Lag et traffiklys bestående av en rød, en grønn og en gul LED. Lyset skal fungere på samme måte som et vanlig traffiklys. Først skal den røde LEDen lyse, og deretter skal den røde og gule lyse for å symbolisere at man snart få grønt. Så skal den grønne lyse alene. Deretter skal det gule lyset lyse alene for å symbolisere at det snart blir rødt, hvorpå det røde lyset skal lyse alene. Dette skal gå i sekvens om igjen og om igjen.
    Neste del er å ekspander med et “overgangsfelt”. Overgangsfeltet skal ha en knapp som man kan trykke på når man vil “over veien”, og dette skal trigge en prosess som gjør at trafikklyset går litt fortere tilbake til rødt lys dersom den er på grønt lys.
    Det skal også være et rødt og et grønt lys for overgangsfeltet som lyser rødt når ingen har trykket på knappen. Hvis knappen blir trykket på skal dette skifte til grønt etter at traffiklyset har skiftet til rødt. En piezo-buzzer skal kobles til og denne skal pipe mens overgangsfeltet har grønt lys.
  6. Reaksjonshastighetspill
    Tre trykknapper; en knapp til hver spiller og en reset-knapp i midten.
    En multifarget LED i midten.
    Tre LEDer til hver spiller, som angir poengsum.
    Lag et program slik at spillet foregår på følgende måte.
    Reset-knappen i midten nullstiller alt slik at spillet kan begynne.
    Hvis LEDen i midten blinker gult, så må spillerne gjøre seg klare.
    Hvis LEDen i midten er avslått, så er spillet i gang. Nå vil LEDen i midten enten lyse grønt eller rødt, og dette skal være tilfeldig.
    Hvis LEDen i midten lyser grønt, så vil spilleren som trykker ned sin knapp først, få ett poeng. Deretter er det en kort pause og spillet fortsetter.
    Hvis LEDen i midten lyser rødt eller er avslått, så skal ingen trykke ned en knapp, men hvis noen gjør det, så mister vedkommende (dette kan godt være begge) ett poeng.
    Når en spiller har fått tre poeng, har denne spilleren vunnet spillet.
  7. Stoppeklokke
    I denne oppgaven skal du lage en stoppeklokke. Kravene til stoppeklokken er følgende.
    Visning av tid:
    Stoppeklokken skal vise tiden med 1 sekunds nøyaktighet.
    Klokken skal nullstille seg selv hvert minutt (den skal gå fra 59 sekunder til 0 sekunder, ikke 60).
    Lydsignaler:
    Klokken skal hvert 10. sekund avgi et lydsignal.
    Brukergrensesnitt:
    Brukeren skal kunne starte, stoppe og nullstille stoppeklokken.
    Du trenger LCD'en og minst to knapper.

 

Dere har frist til 4. mars med rapporten. Har du noen spørsmål er det bare å ta kontakt med Kyrre H. Eriksen ( kyrrehe@ifi.uio.no ).
Lykke til!


PS: Oblig 2 skal leveres individuell.

Publisert 13. feb. 2013 12:00 - Sist endret 14. feb. 2013 08:09