HELSEF4100 – Teori og teoriutvikling for helsefagene
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Det gis ikke undervisning i emnet lenger.
Emnet gir innsikt i helsefagenes kunnskapsdannelse og i teoretiske perspektiver i interdisiplinær helse- og sykdomsforskning. Du vil lære om hvordan helsefaglig kunnskap utvikles, håndteres og kritiseres gjennom sentrale temaer som evidensbasert medisin, kunnskapstranslasjon og pasient- og brukererfaringer. Gjennom emnet legges det også vekt på å belyse og diskutere helsefagenes kunnskapsgrunnlag, det vil si hvordan sykdom og helse kan forstås innenfor realistiske, konstruktivistiske og fenomenologiske posisjoner. Kunnskap og kunnskapshåndtering har etiske implikasjoner og etikk vil derfor også være et tema.
Hva lærer du?
Kunnskap
Emnet gir deg kunnskap om
-
hvordan kunnskap dannes og håndteres i helsefagene
-
ulike forståelser av sykdom og helse
-
ulike teorier og tradisjoner knyttet til forskning på sykdom og helse
-
helse- og sykdomsteorienes vitenskapsteoretiske forankring
-
betydningen av etisk refleksjon i kunnskapsutøvelse og kunnskapshåndtering
Ferdigheter
Du vil lære å
-
reflektere over og anvende sentrale begreper innen interdisiplinær helseforskning
-
reflektere fagkritisk, analytisk, og vitenskapsteoretisk over helsefaglige problemstillinger
-
arbeide selvstendig med teoretisk problemløsning innenfor fagområdet
-
diskutere faglige problemstillinger og delta i debatter innen fagfeltet
-
utvikle akademiske skriveferdigheter
Generell kompetanse
Du som tar dette emnet vil kunne
-
beherske sentrale begreper og uttrykksformer innen interdisiplinær helseforskning
-
analysere relevante helsefaglige, vitenskapsteoretiske og etiske problemstillinger relatert til sykdom og helse
-
anvende kunnskap for å belyse, drøfte og formidle faglige synspunkter og argumenter i helseforskning
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Examen philosophicum
Undervisning
Det gis ikke undervisning i emnet lenger.
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid.
Arbeid med obligatorisk arbeidskrav og skriftlig hjemmeoppgave (se nedenfor).
Obligatorisk arbeidskrav:
Individuell skriftlig innlevering midtveis i emnet. Arbeidskravet må være godkjent før du kan fremstille deg til eksamen.
Eksamen
Eksamen er en skriftlig hjemmeoppgave over 5 uker. Eksamensoppgaven presenteres mot slutten av undervisningen på emnet og oppgaveteksten gjennomgås sammen med studentene. I løpet av eksamensperioden arrangeres arbeidsseminar der du får anledning til å diskutere problemstilling, utfordringer og fremdrift i arbeidet med eksamensbesvarelsen med medstudenter og lærere.
Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.
Innlevering i Inspera
Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Eksamensoppgaven gis på norsk. Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Det gis en skriftlig vurdering av oppgaven.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.