MF9175 – Bruk av registerdata i helsetjenesteforskning
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Gjennom helsetjenesteforskning utvikles kunnskap om effektive måter å organisere, lede, finansiere og levere helsetjenester med høy kvalitet. Helsetjenesteforskningen er særlig orientert mot analyser av:
- kvalitet og pasientsikkerhet,
- pasientbehandling, pasientforløp og samhandling,
- behov og brukermedvirkning,
- styring og ledelse av og i helsetjenesten, og
- fordeling, organisering og finansiering av helsetjenester.
Hovedfokus for kurset er bruk av registerdata. Målet er å vise hvordan registerdata, som f.eks. Norsk pasientregister, kan benyttes til å analysere variasjoner i kvalitet og kostnader mellom sykehus. Kurset vil ha en praktisk tilnærming til bruk av denne type data med gjennomgang av eksempler på variabelkonstruksjon, metoder for håndtering av seleksjonsskjevhet og diskusjon og fortolkning av resultater fra gjennomførte analyser.
Hva lærer du?
Etter avsluttet emne skal kandidater kunne:
Kunnskapsmål:
- Gjøre rede for hvor forskningsfronten går innen sentrale temaer innen helsetjenesteforskning
- Gjøre rede for gode studier som eksemplifiserer sentrale temaene innen helsetjenesteforskning
- Gjøre rede for etablerte kriterier for god helsetjenesteforskning
Ferdighetsmål:
- Drøfte styrker og svakheter ved registerbasert forskning
- Kunne grunnleggende variabelkonstruksjon basert på registerdata
- Kjenne de viktigste metodene for håndtering av seleksjonsskjevheter i data
Generell kompetanse:
- Reflektere over hvordan registerbasert helsetjenesteforskning kan bidra til å utvikle helsetjenestene
- Reflektere over betydningen av involvering av brukere/interessenter i helsetjenesteforskning
Opptak og adgangsregulering
Det tas opp 30 deltakere til emnet.
Hvordan søke opptak til emnet:
- Ph.d.-kandidater ved UiO:
- Søker opptak til emnet i StudentWeb.
- Søkere som ikke har opptak på et ph.d.-program ved UiO:
- Må søke om studierett til ph.d.-emner i medisin og helsefag i SøknadsWeb før de kan søke opptak til dette emnet.
- Eksterne søkere bør søke om studierett minimum 3 uker før søknadsfristen til emnet.
- Når studierett er innvilget, kan eksterne søkere søke opptak til dette emnet i StudentWeb.
- Se informasjon om hvordan man søker om studierett og opptak til emner her: Søke enkeltemnestudierett og opptak til valgfrie ph.d.-emner i medisin og helsefag
Svar på søknad til emnet:
- Emnet har direkte påmelding.
- Søkere får ved påmelding umiddelbart svar i StudentWeb om plass på emnet er innvilget, om emnet er fullt eller om søkeren ev. mangler forkunnskaper.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Kandidaten bør ha kunnskap om helsesystemer, herunder forståelse av forsikringsordninger og finansieringssystemer, forståelse av avlønnningsordninger for leger og ha kjennskap til modeller for hjemmebaserte tjenester.
Erfaring med dataanalyser i programvare som Stata eller R er en fordel for å få tilfredstillende utbytte av kurset.
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger og studentpresentasjoner av pensumlitteratur.
Det kreves 80 % oppmøte til undervisningen for å få godkjent kurset. Oppmøte blir registrert.
Eksamen
Hjemmeeksamen i form av et essay på ca. 2000 ord hvor deltakeren enten drøfter metodologiske sider ved eget forskningsprosjekt eller vurderer og peker på styrker og svakheter ved en artikkel på pensum. Innleveres 2 uker etter siste undervisningsdag.
Innlevering i Inspera
Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Eksamen besvares på norsk
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.