Timeplan, pensum og eksamensdato

Velg semester

Kort om emnet

Hovedpraksis skal sikre at du, gjennom 5 måneders klinisk praksis, tilegner deg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i klinisk psykologisk arbeid. Arbeidsoppgavene skal være både av undersøkende og behandlende karakter, og inkludere muntlig og skriftlig formidling samt tverrfaglig samarbeid. Praksis veiledes av psykolog med minst 2 års godkjent veiledning etter autorisasjon. Praksisplassene finnes innenfor områder som Psykisk helsevern for Barn og Unge, Distrikts Psykiatrisk Senter (voksne; poliklinikk og døgnavdeling), rus, nevropsykologi, familievern og enkelte forhåndsgodkjente tiltak i kommunen.

Parallelt med hovedpraksis har studentene undervisning i etikk ved Psykologisk institutt (PSI). Det gis en innføring i lover, forskrifter og fagetiske retningslinjer som regulerer psykologers yrkesutøvelse. Undervisningen gir også et perspektiv på den historiske utviklingen av psykologi som profesjonsfag og psykologens status og rolle i samfunnet.

Hovedpraksisplasser fordeles av psykologisk institutt.
Praksisperiodens varighet:

Vårsemesteret: ca. 15. januar – 15. juni (uke 3 - uke 25)

Studentene har en ukes intensiv undervisning i etikk i uke 2. Etter dette har studentene undervisning på PSI seks fredager. I disse ukene er studentene fire dager i praksis. Når seminaret er slutt skal studentene ha praksis fem dager i uken (37,5 timer per uke).

Høstsemesteret: ca. 15. august – 15. januar (uke 32 - uke 3)

Studentene har en ukes intensiv undervisning i etikk i uke 32. Etter dette har studentene undervisning på PSI seks fredager. I disse ukene er studentene fire dager i praksis. Når seminaret er slutt skal studentene ha praksis fem dager i uken (37,5 timer per uke).

Fordelingen foregår i mars og oktober.

Det er utarbeidet en veileder som sendes praksisstedene hvert semester.
Se forøvrig egen avtale om hovedpraksis.

Hva lærer du?

Kunnskapsmål
Du skal kunne:
• Utvikle kunnskap om og forståelse for varierte og sentrale kliniske arbeidsmåter innen arbeidsfeltet. Det kan være utredning, diagnostikk, behandling, journalføring, utarbeidelse av individuelle planer, henvisninger, epikriser, deltakelse ved suicidvurdering, øyeblikkelig hjelp etc.
• Tolke, begrunne og diskutere faglige problemstillinger i forhold til de kliniske oppgavene.
• Forstå samhandlingen mellom pasient og terapeut.
• Ha forståelse for individuelle, sosiale, kulturelle, utviklingsmessige og biologiske forhold av betydning for utredning og behandling.

• Redegjøre for de nye helselovene og hvordan psykologens virke reguleres av lovverket. Pasientrettigheter, rettsikkerhet/tvang, journalforskriften og krav om individuell plan er sentrale i denne sammenheng.
• Redegjøre for de etiske retningslinjene og hvilke fagetiske dilemmaer psykologer møter i sin yrkesutøvelse.

Ferdighetsmål
Du skal:
• Utvikle ferdigheter i undersøkelse og behandling av klienter og samarbeid med kolleger. Anledning til både å observere andres arbeid og utføre selvstendig klinisk arbeid under regelmessig veiledning anses som viktig.
• Anvende teori og vitenskapelig tenkemåte for å begrunne faglige valg på en selvstendig og reflektert måte, slik som valg av undersøkelsesmetoder og former for tiltak.
• Utvikle egne terapeutiske ferdigheter, innsikt i eget reaksjonsmønster, egen faglig styrke og begrensning, samt opparbeide forståelse for viktigheten av å holde seg faglig oppdatert.
• Formidle faglige problemstillinger, forståelse og konklusjoner skriftlig og muntlig til både pasienter og fagpersoner.

• Anvende kunnskap fra gjeldende lovverk for å ivareta pasientenes rettigheter og psykologens profesjonsansvar.
• Vise evne til å reflektere over og håndtere fagetiske dilemmaer som kan oppstå i forbindelse med psykologens yrkesutøvelse ut fra gjeldende psykologietikk.

Generell kompetanse
Du skal:
• Respektere alle pasienters integritet, verdighet og autonomi. Det inkluderer bevissthet om kultursensitivitet.
• Fremtre med profesjonell holdning som bygger på kunnskap og respekt for fagspesifikke verdier og aktuelt lovverk.
• Evaluere egen person i profesjonell sammenheng med hensyn til holdninger, styrker, begrensninger, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid.

• Forståelse av lovverkets betydning.
• Utvikle en profesjonsbevisst holdning til fagetikk, psykologisk teori og metode samt profesjonens rolle i samfunnet.
• Kunne reflektere over fagetiske dilemmaer.
• Utvikle respekt, åpenhet og toleranse og forstå betydningen av kulturell variasjon.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter med opptak på 10. semester på profesjonsprogrammet i psykologi.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Alle emner fra 1. til og med 9. semester, bortsett fra PSYC5304 - Tilstandsbilder, utredning og behandling av barn og unge må være bestått før man får begynne på PSYC5410 - Hovedpraksis og etikk.

Undervisning

Hovedpraksisforberedende seminar
Hovedpraksisforberedende seminar (7 t) holdes i slutten av semesteret før man tar hovedpraksis og er obligatorisk. Seminaret vil stå på timeplanen til PSYC5304 - Utredning, tilstander og behandling av barn

Praksis
Praksistider for vårsemester er uke 3 til og med uke 24 og høstsemester uke 33 til uke 3. Studenten kan ta fri mellom jul og nyttår og i påskeuken. Annet fravær godkjennes ikke. Sykdomsfravær i over en uke må straks meldes fra til PSI. Fravær skal kompenseres.

Etikkundervisning
Fra og med høsten 2014 er PSYC6301 – Etikk, rolle og profesjon integrert i 10. semester PSYC5410 – Hovedpraksis og etikk. Etikkundervisningen består av obligatoriske forelesninger og seminarundervisning.  Til sammen ca. 25 timer forelesninger. Studentene blir delt inn i 4 seminargrupper, 2 timer i uken i 6 uker. Forelesninger og seminar er obligatorisk. Det er tillatt med 15% fravær, det vil si 4 timer fra forelesningsrekken og 2 timer fra seminar. Det er ikke mulig å kompensere for dette kravet på annet vis enn å ta hele obligatorisk aktivitet på nytt, selv ved gyldig dokumentert grunn fra lege.

Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige de to neste semestrene emnet tilbys.

Se her for informasjon om obligatorisk aktivitet ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Legemiddelassistert rehabilitering
Studenter som deltar i legemiddelassistert rehabilitering (LAR) er pliktige til å opplyse om dette til praksisstedet i forbindelse med at de får tilbud om praksisplass jf. helsepersonelloven §8 første og annet ledd. "Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden. Legemidler som er nødvendige på grunn av sykdom, regnes ikke som rusmidler etter første ledd. Helsepersonell som inntar slike legemidler, skal snarest orientere sin arbeidsgiver om dette."

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Avsluttende praksisrapport med evaluering.
Etikkundervisning godkjennes gjennom arbeidskrav og deltakelse i seminaret.

Det skal være en evaluering midtveis og en avsluttende evaluering av hovedpraksis, den siste med skriftlig tilbakemelding til instituttet. Som en forberedelse til sluttevalueringen fyller studenten ut et en praksisrapport som danner utgangspunkt for samtalen mellom student og veileder. Praksisrapporten inneholder både en evalueringsdel som praksisstedet fyller ut og studentens rapportdel. Etter samtalen supplerer studenten praksisrapporten, og praksislærer krysser av i evalueringsdelen. Praksislærer returnerer deretter skjemaet til Psykologisk institutt innen 8 virkedager etter endt praksis.

I tillegg bygger vurderingen på at studenten er funnet skikket til å utføre det arbeidet denne har vært satt til jfr. bestemmelser om skikkethetsvurdering.

Etikkundervisning godkjennes gjennom arbeidskrav og deltakelse i seminaret.

Se mer om innleveringsoppgaver og kildebruk

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Du bør be om begrunnelse for karakteren før du bestemmer deg for å klage.

Klage

Begrunnelse

Fristen for å be om begrunnelse er en uke etter at karakteren er kunngjort. For muntlige og praktiske eksamener er fristen straks etter at du har fått vite karakteren din.

Du skal normalt få begrunnelsen innen to uker etter at du har bedt om den. Sensor avgjør om begrunnelsen blir gitt skriftlig eller muntlig.

Be om begrunnelse på karakter i dette emnet

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Annet

Orienteringsmøtene for hovedpraksis: Medio oktober for vårsemesteret og medio mars for høstsemesteret.

Det er ikke mulig å søke seg inn på en spesifikk praksispass.

I helt spesielle tilfeller kan det søkes om forhåndsreservering av praksisplass på sosialt- eller faglig grunnlag. Frist for denne søknaden er 1. oktober for vårsemesteret og 1. mars for høstsemesteret. Behov må dokumenteres. Søknadsskjemaet finner du her.

Det er utarbeidet en veileder som sendes praksisstedene hvert semester.

Fakta om emnet

Studiepoeng

30

Nivå

Master

Undervisning

Vår og høst

Eksamen

Vår og høst

Undervisningsspråk

Norsk