Timeplan, pensum og eksamensdato

Velg semester

Kort om emnet

Emnet gir en bred oversikt over relevante forskningsmetoder. Formålet er å kvalifisere mastergradsstudenter i statsvitenskap til å vurdere eksisterende forskningsarbeider kritisk og til å utforme et egnet forskningsopplegg for egne prosjekter, herunder masteroppgaven.

Emnet dekker kunnskapsteoretiske og ontologiske temaer knyttet til det empiriske studiet av politikk. Det tilbyr studentene en kritisk gjennomgang av sentrale forskningsmetodiske prinsipper, med særlig vekt på vurdering av slutninger knyttet til opera­sjonalisering, kau­salitet og generalisering. Emnet gir en oversikt over ulike forskningsdesign, faser i forskningsprosessen, samt metoder for innsamling, analyse og visualisering av data. Studentene får også opplæring i et statistikkprogram.

Hva lærer du?

Etter å ha fullført emnet, har studentene følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Du har:

  • forståelse for sentrale metodiske prinsipper, begreper og kriterier
  • fortrolighet med grunnleggende begreper i ontologi (materiell, mental og sosial virkelighet) og kunnskapsteori (sannhet, persepsjon, empirisk belegg, induktiv og abduktiv slutning, hermeneutisk tolkning)
  • innsikt i etiske spørsmål knyttet til empirisk forskning
  • faglig grunnlag for å tolke og vurdere resultater av mye brukte forskningsmetoder

Ferdigheter

Du kan:

  • utvikle en selvstendig problemstilling med utgangspunkt i teori og tidligere forskning på feltet
  • utarbeide og begrunne et analyseopplegg for et forskningsprosjekt
  • velge egnede kvantitative eller kvalitative teknikker for å belyse en bestemt problemstilling
  • kritisk vurdere forskningsarbeider med utgangspunkt i metodiske prinsipper og avveininger
  • benytte et statistikkprogram (R eller SPSS) til å gjennomføre statistiske analyser
  • visualisere data og resultater på en effektiv måte
  • forfatte prosjektrapporter og vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Du har:

  • et grunnlag for å skille vitenskapelig forankret kunnskap fra meningsytringer
  • evne til å gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
  • innsikt i betydningen av systematikk, objektivitet, konsistens og etterprøvbarhet
  • erfaring med datainnsamling, dataanalyse og grunnleggende programmering
  • forståelse for verdien av samarbeid og kritiske tilbakemeldinger

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt programstudenter på masterprogrammet i statsvitenskap.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelor i statsvitenskap eller tilsvarende. Dette skal inkludere minimum 10 studiepoeng innen forskningsmetode og statistikk på bachelornivå (STV1020 eller tilsvarende).

Overlappende emner

20 studiepoeng overlapp mot STV4020 – Forskningsmetode og statistikk (nedlagt)

Undervisning

Forelesninger, skisseseminarer, seminar i databehandling og dataanalyse og veiledningsseminarer.

Studenter innvilges plass på seminarer direkte. Studenter kan selv gå inn i Studentweb å endre seminargruppe frem til 1. september, .

Obligatorisk aktiviteter

  • Skisseseminar
    • Oppmøte på 4 av 5 seminarganger
    • Skrive og presentere skisse (1200-1600 ord) til hjemmeoppgaven
    • Få godkjent egen skisse
    • Å være kommentator på andres skisser
  • Seminar i databehandling og dataanalyse
    • Bestått kvalifiseringsprøve i SPSS eller R

Se retningslinjer for obligatoriske aktiviteter.

Ønsker du å bytte seminargruppe, skal du først prøve å bytte seminargruppe selv i Studentweb. Går ikke dette, kan du fylle ut søknadsskjema for å bytte seminargruppe.

Fravær fra obligatorisk aktivitet

Ved fravær fra obligatorisk aktivitet, må dette meldes til instituttet senest tre dager etter at aktiviteten skulle vært gjennomført. Dette meldes på eget skjema,,,,,,,,,,,,,...,.,.,.,.,.,.,.,..,.,.,.,.,..,.,,,m,m,, , og,    ,,,,,        jfjfjfjjf,,,,,,,,00 og du må legge ved gyldig dokumentasjon.

Valg av skisseseminar

Du velger enten seminar i «anvendt statistikk» eller «grunnlagsspørsmål og kvalitativ metode». 

«Anvendt statistikk» følges av studenter som i hjemmeoppgaven enten vil (a) gjennomføre en statistisk analyse eller (b) evaluere en publisert undersøkelse som har benyttet statistisk analyse.

«Grunnlagsspørsmål og kvalitativ metode» følges av studenter som i hjemmeoppgaven vil (c) drøfte metodeutfordringer i et publisert arbeid, (d) gjennomføre en undersøkelse basert på intervju, survey eller dokumenter eller (e) diskutere vitenskapsteoretiske og/eller forskningsmetodologiske spørsmål.

    Valg av seminar i databehandling 

    Du velger enten seminar i SPSS  eller R. Både SPSS og R dekker de statistiske analysemetodene som inngår på STV4020A.

    R har en noe høyere begynnerterskel enn SPSS. Å komme over den, kan for noen fordre litt ekstra innsats. R tilbyr imidlertid flere statistiske analysemetoder enn SPSS og åpner i større grad enn SPPS for å tilpasse analyser til data og problemstilling.

    R utføres ved å skrive og utføre script (kommandoer), er gratis og kan lastes ned fra nettet. SPSS utføres ved å bruke menyer eller ved å skrive og utføre syntakser. SPSS er lisensbasert, men er gratis så lenge du er student.

    Hvis du planlegger å ta andre masteremner som krever kjennskap til avanserte statistiske analyser eller ønsker å skrive en master­oppgave som krever bruk av slike metoder, er det en fordel å velge R på STV402A.

    Veiledningsseminar

    Alle studenter har tilbud om veiledningsseminar. Tilbudet avhenger av hva slags oppgave du skriver:

    • Studenter som skriver en statistisk oppgave har tilbud om "drop-in"-veiledning i SPSS og R. Se timeplanen for informasjon om tid og sted.
    • Studenter som ikke skriver en statistisk oppgave kan melde seg på veiledning. Påmeldingen til dette åpner etter første skisseseminar.

    Eksamen

    4-timers skoleeksamen og hjemmeoppgave.

    • Hjemmeoppgaven skal være et selvstendig arbeid der du drøfter metodeutfordringer. Slike utfordringer kan enten være knyttet til en empirisk analyse du selv gjennomfører eller til en artikkel, bok eller forskningsrapport som allerede foreligger.
    • Oppgaven skal være på mellom 3000 og 4000 ord, inkludert fotnoter.
    • Det gis en samlet karakter der skoleeksamen teller mer enn hjemmeoppgaven.
    • Du må ha bestått alle obligatoriske aktiviteter for å kunne gå opp til eksamen.
    • Ønsker du å forbedre karakteren krever dette at begge deleksamnene tas på nytt - samlet karakter beregnes ut i fra deleksamener avlagt i samme semester.

    Retningslinjer for innlevering av hjemmeoppgaven

    Kildebruk og referanser

    Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

    Hjelpemidler

    Det er tillatt å bruke ordbok på eksamen. Ordboken skal kontrolleres av SV-info på forhånd. Se regler for bruk av ordbok.

    Det er tillatt å bruke kalkulator på eksamen. Det er ingen krav til hvilken type kalkulator som brukes. De samme generelle reglene for fusk gjelder også ved bruk av kalkulator.

    Eksamensspråk

    Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

    Grunnet oppgavens lengde vil den ikke bli oversatt til nynorsk, ei heller engelsk.

    Karakterskala

    Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

    Begrunnelse og klage

    Du bør be om begrunnelse for karakteren før du bestemmer deg for å klage.

    Klage

    Begrunnelse

    Fristen for å be om begrunnelse er en uke etter at karakteren er kunngjort. For muntlige og praktiske eksamener er fristen straks etter at du har fått vite karakteren din.

    Du skal normalt få begrunnelsen innen to uker etter at du har bedt om den. Sensor avgjør om begrunnelsen blir gitt skriftlig eller muntlig.

    Adgang til ny eller utsatt eksamen

    Vi tilbyr utsatt eksamen samme semester hvis du blir syk eller har annet gyldig forfall på ordinær eksamen.

    Se også informasjon om å ta eksamen på nytt.

    Trekk fra eksamen

    Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

    Tilrettelagt eksamen

    Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

    Evaluering av emnet

    Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

    Fakta om emnet

    Studiepoeng

    20

    Nivå

    Master

    Undervisning

    Hver høst

    Eksamen

    Hver høst

    Undervisningsspråk

    Norsk