Retningslinjer for PPU3210

Versjon 13.08.2012

PPU del 1 av 2: Undervisning og læringsforløp

Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er et heltidsstudium på 60 studiepoeng som gjør deg kvalifisert til å undervise i grunnskolens mellom- og ungdomstrinn, i videregående skole og i voksenopplæring. Studiet består av to 30 studiepoengs emner: PPU3210 og PPU3220. Begge emnene inkluderer praksis og har avsluttende eksamen ved endt semester. PPU3210 må bestås for å kunne begynne på PPU3220.

Studiet integrerer pedagogisk- og fagdidaktisk teori med praksis. Gjennom studiet får du innblikk i hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø, og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål kan vekkes hos elevene. Du trenes i å se skolen i et større perspektiv og reflektere over din egen rolle som lærer. Studiehverdagen er variert med praktisk og yrkesnær undervisning.

Studiet er delt inn i fire overordnede tema fordelt på de to emnene:

  • PPU 3210: Undervisning og læring og Klasse- og undervisningsledelse
  • PPU 3220: Vurdering og Differensiering

Studieløpet struktureres gjennom en rekke ulike undervisnings- og læringsaktiviteter på campus, ved praksisskolene og i digitale læringsarenaer. Detaljert informasjon om undervisningstema, studielitteratur og krav om forberedelser er tilgjengelig i dine fagrom i læringsplattformen.

 

1.Teoriundervisning

1.1 Forelesninger

Det er fellesforelesninger i pedagogikk og didaktikk. Forelesningene er forskningsbaserte og tar opp sentrale problemstillinger knyttet til undervisning og læring.

1.2. Practicum

Practicum i pedagogikk gjennomføres som seminarundervisning, der pedagogiske problemstillinger drøftes og problematiseres gjennom en praktisk-metodisk tilnærming. Deltakelse i practicum er obligatorisk.

1.3. Fagdidaktikkundervisningen

Samlinger i fagdidaktikk gjennomføres som seminarundervisning, der problemstillinger knyttet til undervisning og læring i fag står sentralt. Undervisningen knyttes til praksis i skolen gjennom en praktisk-metodisk tilnærming. Fagdidaktikkundervisningen er obligatorisk.

1.4. Integrerte uker

I emnet arrangeres det to temauker der undervisningen er integrert mellom pedagogikk og fagdidaktikk. Ordinær undervisning i pedagogikk og fagdidaktikk utgår i disse ukene. Det overordnede temaet vil bli belyst gjennom tre forelesninger og to seminarer der fagdidaktiske og pedagogiske perspektiver integreres med praksis. De ulike læringsaktivitetene er nært knyttet til eksamensoppgavene. Undervisningen i seminarene vil foregå i faggrupper og er obligatoriske.

I de integrerte ukene gis det også to forelesninger i forskningsmetodologi som er en del av den obligatoriske modulen ”Forskning i skolen”. Dette er en serie forelesninger der forskning på egen praksis forstås som en sentral og viktig del av profesjonsutøvelsen. Disse forelesningene er nært knyttet til ditt arbeid med eksamensoppgavene i begge de to PPU emnene.   

I disse ukene vil det også gis en forelesning som spesielt vektlegger lærerens design for undervisning og læring i digitale læringsomgivelser. I tillegg vil en rekke digitale læringsressurser bli gjort tilgjengelige.   

I hver integrerte uke vil det samlet gis seks forelesninger og to seminarer. For informasjon om tid og sted, se Studieinformasjonsfaget i læringsplattformen.

1.5 Kursuke

I løpet av PPU3210 holdes det en egen kursuke med to obligatoriske kurs: Mikroundervisningskurs og skrivepedagogisk kurs (se pkt. 3.2). I tillegg til de obligatoriske kursene tilbyr vi denne uken en variasjon av andre kurs og foredrag som er aktuelle for arbeidshverdagen i skolen. Ordinær undervisning utgår denne uken. For informasjon om tid og sted, se Studieinformasjonsfaget i læringsplattformen.

 

2. Praksis

Praksis ved praktisk pedagogisk utdanning er organisert i to perioder:

  • 4 ukers gruppepraksis i emnet PPU3210
  • 8 ukers parpraksis i emnet PPU3220

Praksis gjennomføres ved en av våre praksisskoler. Begge praksisperiodene gjennomføres på samme skole. For en detaljert oversikt over tidspunkt for praksis, se semestersiden. For nærmere beskrivelse av organiseringen og innholdet i praksisperiodene. Se Retningslinjer for praksis.

 

3. Obligatoriske komponenter

De obligatoriske komponentene i emnet PPU3210 må være godkjent for at du kan ta avsluttende eksamen. Dersom noen av komponentene ikke blir godkjent, må du avbryte studiet. Du vil da miste din studieplass på PPU, men kan søke nytt opptak ved en senere anledning.

3.1 Deltakelse i undervisning

Det er obligatorisk undervisning i practicum og fagdidaktikk, samt seminarene i de integrerte ukene. Se fraværsreglement.

3.2 Obligatoriske kurs

Mikroundervisningskurs

På dette kurset skal du øve deg i grunnleggende undervisningsferdigheter, samt å vurdere egen og andres undervisning. Du skal planlegge en kort undervisningssekvens, for eksempel oppstart eller avslutning på en undervisningsøkt (ca. 7 minutter). Ta utgangspunkt i undervisningsopplegget som du lagde i seminarene i den integrerte uka. Undervisningen foregår i små grupper, og dere skifter på å være lærer og elever.

Bruk malen til å lage en detaljert plan for den undervisningssekvensen du velger. Gjør kort rede for klassetrinn, fag, læreplanmål, det aktuelle tema og hvordan sekvensen passer inn i resten av planen. Ta med 8 kopier av denne undervisningsplanen til kurset.

På kurset skal du gå inn i rollen som lærer og gjennomføre den forberedte undervisningssekvensen. De andre studentene i gruppen vil være elever. Sekvensen filmes og vil etterpå bli brukt som utgangspunkt for veiledning og samtale i gruppen. Eksempler på hva som kan bli vektlagt i veiledningen er retoriske komponenter som kroppsspråk, øyekontakt og stemmebruk, lærerens (studentens) dialogiske kommunikasjon med elevene, bruk av tavle og ev. andre hjelpemidler.

Av praktiske årsaker er det ikke anledning til å anvende digitale læremidler i tilknytning til dette kurset. Kurset er obligatorisk, varer i ca. 4 timer og gjennomføres i løpet av kursuken.

Skrivepedagogisk kurs

Kurset gir en innføring i prosessorientert skriveopplæring og understreker betydningen av skrivning som grunnleggende ferdighet i en faglig kontekst.  Kurset organiseres som skriveverksted med vekt på praktiske øvelser. Kurset er obligatorisk, varer i 4 timer og gjennomføres i løpet av kursuken.

3.3  4 ukers gruppepraksis

4 ukers gruppepraksis i emnet PPU3210 må bli godkjent i henhold til ”Kriterier for godkjenning av første praksisperiode” (se Retningslinjer for praksis). Dersom praksis ikke blir godkjent må du avbryte studiet. Ved nytt opptak til PPU kan praksis kun tas en gang til.

3.4. Obligatoriske innleveringer i tilknytning til praksis

Disse obligatoriske innleveringene er en del av PPU3210 eksamen del 1: Semesteroppgaven. I løpet av din første praksisperiode skal du levere inn fire deloppgaver. To av innleveringene er individuelle og to skal leveres i samarbeid med din eksamenspartner. Alle deloppgavene skal leveres elektronisk. For detaljert informasjon om innhold og krav, se punkt 4.1.

 

4. Eksamen

Alle eksamensoppgaver i emnene PPU3210 og PPU3220 integrerer pedagogikk, fagdidaktikk og praksis. Hvert emne har ulike eksamensdeler som er utformet for å skape progresjon i ditt læringsløp. Emnet PPU3210 har følgende to eksamensdeler:

4.1. Eksamen del 1 – Semesteroppgave (paroppgave)

Formålet med semesteroppgaven er å drøfte og videreutvikle erfaringer fra praksis i lys av aktuell pedagogisk og fagdidaktisk teori. Gjennom observasjon, analyse og drøfting skal du utvikle innsikt i og forståelse for sammenhenger mellom undervisning og læring.

Semesteroppgaven er en paroppgave som integrerer pedagogikk og fagdidaktikk 1. Hva som vil være ditt fagdidaktiske fag 1 og 2, vil du få informasjon om før første praksisperiode. Det er de fagdidaktiske fagene dine og praksis som avgjør hvem du vil få som eksamenspartner i dette arbeidet.

Oppgave

Med utgangspunkt i obligatoriske deloppgaver knyttet til praksis (se under) skal du sammen med din eksamenspartner utvikle en problemsstilling som åpner for en drøfting av sammenhenger mellom undervisningspraksis og elevenes læring.

Deretter skal dere analysere erfaringene fra praksis og drøfte problemsstillingen i lys av pedagogisk og fagdidaktisk teori. Drøftingen skal også inneholde konkrete, begrunnede forslag til hvordan undervisningsopplegget kan videreutvikles i møte med den aktuelle elevgruppen.

Husk at all informasjon fra praksis skal anonymiseres slik at det ikke er mulig å identifisere skole, lærere, elever og medstudenter.

Obligatoriske deloppgaver

Disse innleveringene skal synliggjøre det arbeidet dere gjør i praksis, og danner slik grunnlag for skrivingen av semesteroppgaven.

Deloppgave A – Observasjon av gruppe/klasse (uke 1 i praksis, parvis)

Dere skal danne dere et grundig bilde av en klasse/gruppe gjennom systematisk observasjon. I forelesninger og seminarer vil dere få trening i å anvende observasjonsskjemaer, samt få forslag til aktuelle observasjonsfokus.  

Gjennom veiledning i praksis vil dere få anledning til å diskutere observasjonsmaterialet deres med veileder og medstudenter. Med utgangspunkt i det observasjonsfokuset dere valgte, samt diskusjonene med veileder, lager dere en beskrivelse av klassen/gruppen (ca. 300 ord). Beskrivelsen leveres elektronisk innen utgangen av første praksisuke.

Deloppgave B – God undervisningspraksis (uke 2 i praksis, individuelt)

Du skal observere undervisning utført av medstudenter, veileder og eventuelt andre lærere. Hva er de beste eksemplene på en god undervisningspraksis? Velg 2-3 situasjoner, for eksempel oppstart eller avslutning av en undervisningsøkt, og begrunn hvorfor du mener dette er god undervisning (ca. 350-500 ord). Oppgaven leveres elektronisk innen utgangen av andre praksisuke.

Deloppgave C – Planlegging av undervisning (uke 3 eller 4 i praksis, parvis)

Dere skal i samarbeid planlegge og gjennomføre en undervisningsøkt. I den forbindelse skal dere utarbeide et veiledningsdokument. Bruk mal for veiledningsdokument. Veiledningsdokumentet skal diskuteres med veileder før den aktuelle undervisningsøkten. Dokumentet leveres elektronisk innen utgangen av tredje eller fjerde praksisuke. Det skal også leveres som vedlegg til semesteroppgaven.

Deloppgave D – Refleksjon over gjennomført undervisning (uke 3 eller 4 i praksis, individuelt)

Du skal diskutere sammenhenger mellom undervisning og elevenes læring i veiledningssamtalen etter gjennomføringen av undervisningsopplegget (deloppgave C). Med utgangspunkt i egne erfaringer og tilbakemeldinger fra veileder og medstudenter, skriver du et kort notat der du reflekterer over egne erfaringer (ca. 300 ord). Notatet leveres elektronisk innen utgangen av fjerde praksisuke. Det skal også leveres som vedlegg til semesteroppgaven.

Veiledning og vurdering

Veiledning vil skje i grupper. Dere vil også få trening i å veilede hverandre, blant annet ved hjelp av vurderingsrubrikker knyttet til vurderingskriteriene. Semesteroppgaven vurderes med karakter fra A-F. Eksamensparet får felles karakter.

Omfang

3000-4000 ord

Semesteroppgaven skal inneholde følgende komponenter

  • Presentasjon og aktualisering av problemstillingen
  • Kort beskrivelse av klassen/gruppen med utgangspunkt i observasjonsfokuset dere har hatt, og problemstillingen dere har valgt
  • Kort redegjørelse for undervisningsopplegget fra deloppgave C og begrunnelse for de valgene dere gjorde i planleggingen 
  • Analyse og drøfting av undervisningsopplegget i lys av fagdidaktisk- og pedagogisk teori, egne erfaringer, tilbakemeldinger fra veileder og medstudenter (deloppgave D) og på bakgrunn av observasjoner (deloppgave A og B)
  • Konkrete, begrunnede forslag til hvordan dere kan videreutvikle undervisningsopplegget
  • Svar på problemstillingen
  • Referanseliste
  • Vedlegg: Veiledningsdokument (deloppgave C), refleksjonsnotat (deloppgave D)

4.2. Eksamen del 2 – Skriftlig 4-timers individuell eksamen

Formålet med denne eksamensoppgaven er at du skal vise innsikt i og forståelse for sentrale fagbegreper og evne til å anvende disse i analyse og drøfting av et case. Skriftlig individuell eksamen integrerer pedagogikk og fagdidaktikk 2. Hva som vil være ditt fagdidaktiske fag 1 og 2, vil du få informasjon om før første praksisperiode.

Oppgave

Skriftlig 4-timers individuell eksamen består av to deloppgaver.

Deloppgave 1 – vise innsikt i og forståelse for sentrale fagbegreper

I denne deloppgaven skal du vise breddekunnskap i pedagogikk og fagdidaktikk 2 ved at du blir utfordret på sentrale temaer i studiet. Du skal:

  1. definere begreper i en flervalgsoppgave
  2. besvare spørsmål knyttet til fagdidaktisk og pedagogisk teori

Anbefalt tidsbruk: 60 minutter

Deloppgave 2 – vise evne til å anvende sentrale fagbegreper i analyse av et case

I denne deloppgaven skal du analysere og drøfte et case i lys av aktuell pedagogisk og fagdidaktisk teori, og relevante erfaringer fra praksis. Du skal:

  1. gjør kort rede for sentrale observasjoner
  2. analyser dine observasjoner og formuler en problemsstilling
  3. drøft problemstillingen i lys av aktuell fagdidaktisk og pedagogisk teori
  4. foreslå relevante endringer og begrunn disse

Anbefalt tidsbruk: 180 minutter

Vurdering

Skriftlig 4-timers individuell eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk 2 vurderes med karakter A-F. Det gis en samlet karakter, der deloppgave 1 vektes 30 % og deloppgave 2 vektes 70 %. Begge deloppgavene må være bestått for å bestå skriftlig 4-timers individuell eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk 2.

Eksamensform

Høsten 2012: skriftlig 4-timers individuell eksamen på campus.


 

 

 

 

 

 

Publisert 13. aug. 2012 16:55 - Sist endret 12. nov. 2012 14:58