SPED4100D – Fordypning i audiopedagogikk, deltid

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Audiopedagogikk omhandler hørsels- og språkhemning og omfatter spesialpedagogisk arbeid hvor diagnostikk, tidlig intervensjon, undervisning i barnehage, skole og voksenppplæring, (re)habilitering, lovverk, individuelle planer samt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid står sentralt. Innholdet konsentreres omkring fire områder:

Medisinsk og teknisk audiologi

  • Hørselsorganets og strupehodets anatomi, fysiologi og patologi
  • Nevropsykologi
  • Multifunksjonshemning
  • Høreapparater og andre tekniske hjelpemidler

Opplæring i et livsløpsperspektiv

  • Observasjon/kartlegging/diagnostisering, tiltak innenfor opplæring
  • Talespråkoppbygging og artikulasjon, lese- og skriveopplæring
  • Tegnspråk, tegnstøttet kommunikasjon og alternative kommunikasjonsformer

Audiopedagogisk (re)habilitering

  • Praktiske, språklige, sosiale og emosjonelle konsekvenser av hørselstap. Diagnostikk
  • Kommunikasjonstrening, høretaktikk
  • Tinnitus- og hyperacusisbehandling

Hørselshemning, individ og samfunn

  • Historikk. Hørselshemmedes identitet og tilhørighet
  • Rettigheter og hjelpeapparat
  • Tverrfaglighet, etiske og juridiske spørsmål

Hva lærer du?

Emnet skal gi studentene innsikt i språk- og hørselshemning i et livsløpsperspektiv, og bidra til å utvikle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid, inkludert rådgivning og veiledning, for personer med hørselshemning og språkvansker.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Skikkethetsvurdering

All undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.

Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk.

Undervisning

Undervisning

Undervisningsmetodene vil veksle mellom nettbasert fjernundervisning, nettbasert studentsamarbeid, faktaforelesninger, problembasert læring og obligatoriske samlinger med teori og praksisrelatert gjennomgang.
Arbeidskrav i form av refleksjonsnotat må være godkjent i forkant av hver samling.

Fordypningen krever obligatorisk fremmøte til 9 samlinger á 5 dager fordelt på 3 semestre. I studiets 4.semester gis rådgivning / spesialpedagogisk utviklingsarbeid.

Praksis

Inntil 7 ukers praksis. Noe av dette kan arrangeres internt på instituttet. Aktuelle praksisplasser: Førskole, skole, voksenopplæring, fylkesaudiopedagogtjeneste, hørselssentral, hjelpemiddelsentral m.fl.

I tillegg kommer praksis i emnet Rådgivning og innovasjon (SPED4000F) eller Spesialpedagogisk utviklingsarbeid (SPED4020D). De to praksisenhetene vil, så langt det er mulig, bli integrert.

Praksissteder

Instituttet benytter særlig praksissteder i Osloregionen, men praksis kan også bli lagt til andre deler av landet i mangel av relevante praksisplasser i rimelig nærhet til instituttet. Den enkelte student vil vanligvis få tildelt praksisplass i god tid før praksisperioden tar til. Studentene har ikke anledning til selv å velge praksisplass eller ha praksis på nåværende eller tidligere arbeidssted.

Det legges primært opp til blokkpraksis, men studentene må også være forberedt på punktpraksis.

Godkjenning

Praksis er en obligatorisk komponent i studiet og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent". Praksis vurderes av godkjent praksisveileder. En student som har fått "ikke godkjent" i praksis, har anledning til å fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk. Ved ny fremstilling i praksis, oppnevnes ny praksisveileder som skal vurdere studenten.

Når denne praksisperioden er avsluttet, skal den nye praksisveilederen i møte med faglig koordinator for den aktuelle studieenheten, fastsette den endelige vurderingen.

Eksamen

Obligatoriske komponenter

Obligatoriske komponenter som praksis, problembasert læring (PBL) og arbeidskrav knyttet til ulike deler av undervisningen må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen.

Eksamen

Eksamen består av en individuell 6-timers skriftlig skoleeksamen

Sensur av eksamen på ISP

Karakterskala

Emnet bruker en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått med A som beste karakter, og F for ikke bestått.

Forbedring av karakter

Dersom eksamen er vurdert til F, kan studenten framstille seg til ny eksamen i den angjeldende eksamenskomponenten ved neste ordinære eksamensavvikling.

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Begrunnelse og klage

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Les evalueringen fra studenter vår 2013

Fakta om emnet

Studiepoeng
40
Nivå
Master
Undervisning
Vår 2013
Høst 2012
Vår 2012
Høst 2011

Deltid over fire semestre

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo