SPED4400 – Fordypning i spesifikke lærevansker
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
For uten obligatorisk praksis inneholder emnet fire teoretiske delemner: lese- og skrivevansker, matematikkvansker, språkvansker og psykososiale vansker.
Fordelingen disse imellom er slik at delemnene Lese- og skrivevansker (dysleksi) og Matematikkvansker vektes til sammen tilsvarende 30 studiepoeng, mens delemnene Språkvansker og Psykososiale vansker vektes til sammen tilsvarende 10 studiepoeng (Fordelt med 6 studiepoeng til språkvansker og 4 studiepoeng til psykososiale vansker).
Lese- og skrivevansker (dysleksi)
-
lese- og stave og skriveutvikling i et teoretisk forskningsmessig og didaktisk perspektiv
-
lese- og skrivevansker - årsaker, framtredelsesformer og forhold til andre kognitive- og språkferdigheter
-
forebygging av lese- og skrivevansker og av sekundære vansker
-
kartlegging og tiltak i forskningsmessig og spesialpedagogisk perspektiv
Matematikkvansker
-
utvikling av matematiske ferdigheter i et teoretisk og forskningsmessig perspektiv
-
matematikkvansker - årsaker og samspillet med andre kognitive faktorer og motivasjon
-
kartlegging og tiltak i forskningsmessig og spesialpedagogisk perspektiv
Språkvansker
-
språkutvikling i et teoretisk og forskningsmessig perspektiv
-
teoretisk og didaktisk perspektiv på generelle og spesifikke språkvansker
-
diagnosekriterier og språklig utvikling hos barn
-
kartleggingsprosedyrer og tiltak i behandlende og forebyggende perspektiv
Psykososiale vansker
-
teoretisk og didaktisk perspektiv på psykososiale vansker som primær- og sekundærvanske
-
risiko- og beskyttelsesfaktorer som forståelsesgrunnlag for evidensbaserte behandlende og forebyggende tiltak
Hva lærer du?
KunnskaperForskningsbaserte kunnskaper om årsaksforhold, ulike risiko- og beskyttende faktorer som har betydning for forståelse av spesifikke lærevansker samt sekundærvansker i et teoretisk og didaktisk persektiv.
FerdigheterFerdigheter i kartlegging av spesifikke lærevansker, samt utredning og iverksetting av forebyggende og behandlende tiltak i et individ- og systemperspektiv, samt evaluering av disse.
Generell kompetanseSelvstendig yrkesutøvelse gjennom teori- og forskningsbasert spesialpedagogisk arbeid rettet mot barn, unge og voksne med spesifikke lærevansker, samt indirekte arbeid i form av råd og veiledning rettet mot foreldre og lærere og andre i utdanningssystemet.
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
SkikkethetsvurderingAll undervisning i spesialpedagogikk er omfattet av bestemmelsene om skikkethetsvurdering. I spesielle tilfeller kan en bekymringsmelding/tvilsmelding føre til utestengelse fra studiet. Se informasjon om skikkethetsvurdering.
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED4401.
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4403.
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4402.
Undervisning
Undervisning
Emnet består av varierte undervisningsformer: forelesninger, seminarer, problembasert/casebasert undervisning, testkurs og prosjektarbeid i mindre grupper. Det knyttes arbeidskrav til emnet. Det gis veiledning i prosjektarbeidet. Emnet inneholder praksis i inntil 7 uker.
Praksis
Du har 7 uker obligatorisk praksis under veiledning. I tillegg kommer 3 ukers praksis i SPED4002 - Spesialpedagogisk rådgivning og utredningsarbeid. De to praksisenhetene vil, så langt det er mulig, bli integrert. Noe av praksisen kan arrangeres internt på instituttet.
Les informasjon og retningslinjer for prakis ved studier på ISP
Eksamen
Faglige krav for å kunne avlegge eksamen
Obligatoriske komponenter som praksis, PBL, arbeidskrav og øvrig undervisning samt deltakelse på enkelte forelesninger og prosjektarbeid må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamenskomponenten hjemmeeksamen. Nærmere spesifikasjon av arbeidskravene foreligger ved starten av studieåret. Semesterfordeling av de obligatoriske komponentene er: PBL: høst og avsluttes vår, Praksis - del 1: høst, Arbeidskrav 1: høst, Arbeidskrav 2 : høst, Arbeidskrav 3: vår, Prosjektarbeid: vår, Praksis - del 2: vår.
Eksamen
Eksamen består av en individuell 4-timers skriftlig skoleeksamen (Lese- og skrivevansker, Språkvansker, og Psykososiale vansker; høstsemesteret, teller 30 % av karakteren), en individuell 2-timers skriftlig skoleeksamen (Matematikkvansker; høstsemesteret, teller 20 % av karakteren) og en 3 dagers hjemmeeksamen (vårsemesteret, teller 50 % av karakteren). Emnet er ikke bestått med mindre alle komponentene som eksamen består av er bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tidsbegrensning på gyldighet for eksamensdeler (obligatoriske komponenter, arbeidskrav og eksamen) er 3 år. Studenten trenger da IKKE å ta arbeidskravene på nytt hvis de går opp til ny eksamen innen 3 år.
Ikke-bestått på første eksamen får ikke konsekvenser for deltagelse i undervisning eller innlevering av obligatoriske komponenter eller eksamenskomponenter i vårsemestret.
KontinuasjonseksamenStudenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.