Vil ha en jobb som er meningsfylt

Ane Brenna vil gjøre en forskjell der den betyr noe. Derfor har hun valgt å jobbe som realfagslærer i videregående skole.

Bilde av Ane Brenna

-Det øyeblikket, når du ser at elevene følger med og blir inspirert, det gir en utrolig god følelse, sier realfagslærer Ane Brenna

- Jeg har alltid villet jobbe med mennesker og føle at det jeg gjør er viktig, forteller Ane Brenna. Mens jeg studerte jobbet jeg som realfagsformidler for Simula, et selskap som driver med forskning på blant annet programvare. Da kjente jeg på at det var moro å formidle realfag. Det øyeblikket, når du ser at elevene følger med og blir inspirert, det gir en utrolig god følelse!

Å bli lærer var imidlertid ikke planen mens hun gikk på videregående. - Begge mine foreldre er lærere. Da jeg var yngre spurte folk om jeg skulle bli lærer, og da svarte jeg nei, forteller Ane.

- Som tenåring ønsker man jo ikke alltid å bli som foreldrene sine, men nå gir de meg mange gode råd og tips som jeg bruker i jobben. Jeg har hatt mange flinke lærere som forbilder. Nå tenker jeg ofte tilbake på dem. Jeg tenker på hva det var som gjorde dem til flinke lærere og jeg blir inspirert av det.

Biologifag kan brukes i gym

Hvilke fag underviser du?

- Jeg underviser i naturfag, geografi, matematikk og gym. I tillegg er jeg kontaktlærer, og da er mye av jobben å ta vare på og passe på elevene.

- Det beste med jobben er relasjonen til elevene.

Hvordan føler du at du får brukt utdanningen i jobben?

- Jeg føler at utdanningen treffer, både når det gjelder fag og pedagogikk. Man må selvfølgelig sette seg inn i læreplanmål og sånt. Læreplanen har nok endret seg litt siden jeg gikk på skolen, men det er ikke vanskelig å sette seg inn i det når man har lært fagene på et høyere nivå. Et av fagene jeg virkelig har hatt bruk for er NAT2000 som er skreddersydd for lærere som skal undervise i naturfag.

Hvordan kan du undervise i gym?

- Når de lyser ut stillinger er det ikke alltid de får den riktige søkeren. For at jeg skulle få en 100 prosent stilling måtte jeg også ha gym. Jeg har trent håndball i mange år, og har alltid vært aktiv. I tillegg har jeg fått bruk for kunnskap om fysiologi og biokjemi som jeg har fra biologistudiene. Dette er også relevant for gymfaget.

Ane forteller at arbeidsdagen er variert. Det veksler mellom forberedelse, undervisning og møter. De fleste dagene er hektiske.

- Man vet aldri hvordan dagen kommer til å bli. Spesielt i begynnelsen var det mye å gjøre, men nå begynner jeg å komme inn i det. Man skulle nesten ønske at man var en blekksprut! Det er tusen ting å holde styr på!

God dialog med elevene

Hvordan tenker du at det blir når du har vært lærer en stund?

- Man tester ut en del ting det første året. Etter det kan man alltid utvikle seg og bli bedre. Dagene vil aldri være like. Det handler om å forbedre seg hele tiden. Hvis man har lyst kan man også bli mellomleder eller rektor. Man kan ta videreutdanning og undervise i andre fag. Det er alltid moro å lære noe nytt! Dessuten er ingen klasser like. De klassene jeg underviser nå har helt ulik dynamikk, og det må jeg tilpasse meg.

Ane mener at praksisen gir et innblikk i det å være lærer, men at det er annerledes når man får sin egen klasse.

- Det er enda mer gøy enn jeg trodde at det skulle være. I mediene står det mye om læreryrket og det er ikke alltid fokus på det positive. Det er fort gjort å glemme at det er utrolig mye positiv og flott ungdom. Da jeg gikk på universitetet lærte jeg en måte å tenke på. De har ikke lært dette (enda!), og de tenker annerledes enn det jeg er vant til! Mange ganger stiller de veldig gode spørsmål.

Hva er det beste med jobben din?

- Det beste med jobben er relasjonen til elevene. Man blir godt kjent med dem. Det er mange fine øyeblikk hvor jeg føler at jeg har en god dialog med dem. Det er gøy å følge dem og se at de får framgang. For noen dager siden var vi på Teknisk museum. De fikk mange spørsmål av guiden og jeg ble veldig stolt av dem da de kunne svare. Alle dager er ikke slik, men det er små elementer av det hver dag. Dessuten er det gøy å formidle realfag. Spesielt gøy er det med naturfag fordi mange i utgangspunktet sier at de ikke har skjønt det, men så ser jeg at de etter hvert begynner å synes at det er gøy…

Emneord: lærer, realfag, realfagslærer, biologi, karriere, karriereintervju, karriereportrett, molekylærbiologi, PPU, Gründerskolen, praktisk-pedagogisk utdanning, molekylærbiologi, biologisk kjemi, lektor Av Elina Melteig
Publisert 9. nov. 2016 18:35 - Sist endret 5. juli 2017 11:32