Hva lærer du?

KUNNSKAPER

Kandidaten …

  • har avansert kunnskap om Tyskland, herunder innsikt i politikk, økonomi, samfunn og kultur, i et historisk perspektiv mellom 1500 og i dag, med hovedfokus på perioden fra 1800 til i dag
  • har inngående kunnskap om allmenn kulturteori og teorier om tysk politikk og samfunn
  • har spesialisert kunnskap om et tema hentet fra et bredt spekter innenfor tysk politikk, samfunn eller kultur og knyttet til masteroppgaven
  • har inngående kunnskap om forskningsmetoder i det historisk-politiske og samfunnsmessige feltet
  • har kunnskap om etiske normer for vern av kilder og kildemateriale og evnen til å anvende disse i eget akademiske arbeid.

 

FERDIGHETER

Kandidaten …

  • kan forstå faglitteratur på tysk av relativt høy språklig vanskelighetsgrad
  • kan uttrykke seg variert og presist på tysk både skriftlig og muntlig med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder fra arkiver, biblioteker, databaser og medier, samt bruke disse kildene i arbeidet med å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan ta i bruk relevante teorier, metoder og fortolkninger innenfor Tyskland-studier og arbeide selvstendig med å formulere en faglig problemstilling, finne relevant materiale for et prosjekt, fremstille resultatene på en strukturert måte, analysere disse og bygge opp faglige resonnementer
  • kan trekke egne slutninger på grunnlag av et større materiale
  • kan opprette fotnoter, referanser og bibliografier
  • kan anvende teorier og metoder for å gjennomføre et større, selvstendig akademisk arbeid
  • kan overføre kunnskaper og ferdigheter i Tyskland-studier selvstendig på nye temaer og områder.

 

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten …

  • kan presentere relevante temaer og problemstillinger i Tyskland-studier, muntlig og skriftlig, til fagfeller og til allmennheten
  • kan anvende og formidle teoretisk kunnskap innenfor rammene av et større prosjekt
  • kan utvikle egne forskningsbaserte yrkesaktiviteter og prosjekter
  • kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig setting
  • kan bidra til nytenkning innen fagområdet

 

Publisert 22. nov. 2013 12:49 - Sist endret 22. nov. 2013 14:31