Fart og farer i shippingbransjen

Henrik har en master i geofysikk og jobber som risikoanalytiker i shippingselskapet Western Bulk. 

Bildet kan inneholde: se, smil, dress skjorte, sjøarkitektur, undersøkelser.

Da Henrik var ferdig med mastergraden var det plutselig ingen som fikk jobb i oljebransjen, som han hadde siktet seg inn mot. Men med tillit til egen realfagskompetanse sikret han seg spennende karrieremuligheter som shippinganalytiker. 

På Solli plass ligger et høyt bygg der dresskledde mennesker svinser forbi med en duftende latte i hånda. Her jobber 26 år gamle Henrik Gateman. Han var ferdig med studiene i geofysikk i 2016, og fikk seg jobb som analytiker innen shipping.

Store skip med tomme rom

Se for deg at du skal frakte enorme mengder kull og malm, korn eller soyabønner fra én verdensdel til en annen. Hvordan ville du fraktet det? Store deler av slik transport foregår i dag med gigantiske skip som har flere kjempestore, tomme rom som kan fylles med disse varene. For å finne et skip du kan sende lasten din med, kontakter du et shippingselskap. De finner en båt som har ledig plass. Shippingbransjen jobber med å gjøre avtaler mellom skipseieren og lasteeieren. Akkurat en slik rolle har geofysikeren Henrik i shippingselskapet Western Bulk.

Henrik og kollegene hans har 140 svære tørrlasteskip å holde styr på. De eier dem ikke, men leier dem. De planlegger hva som skal fraktes hvor og når, og passer på å kjøpe drivstoff til låste priser slik at ikke utgiftene svinger på uforutsette måter.

 

Passer på markedsrisikoen

La oss si du har ti digre skip. Du leier dem for $ 10 000 om dagen. Så må du finne en som trenger å frakte varer, og sørge for at du tjener mer enn du har i utgifter. Dersom markedet går ned, får du kanskje bare inn $ 8 000, eller $ 6 000. Sånn kan du ikke drive i lengden.

– Det er min jobb å bidra til at vi har passe mange skip i drift, og at vi tjener, og ikke taper penger på denne fraktvirksomheten, sier den ferske UiO-kandidaten. Fra kontorlandskapet sitt i 12. etasje har han fri utsikt over hele hovedstaden.

– Tenk bredt på hva kompetansen din kan brukes til!

– Jeg jobber mye med en risikomodell der jeg hver dag plotter inn nye skip, laster og prisavtaler vi har gjort. Så gjør jeg beregninger, og setter opp nye risikomål. Jeg lager ikke modellene selv, men det er en stor fordel av jeg kan en del programmering og statistikk, slik at jeg skjønner hvordan modellen funker.

Tempo og teori

På videregående var Henrik elev ved toppidrettsgymnaset, og har alltid vært en kompetitiv type. Det han liker best i jobben, er at det er høyt tempo og mye action. – Og så er jeg glad for å ha en jobb som er teoritung. Han setter også pris på å bli kastet ut i nye situasjoner:

– Da jeg fikk jobben, arbeidet han som skulle lære meg opp ved kontoret vårt i Singapore. – Du må dra to måneder til Singapore for å få opplæring, sa sjefen da. Det var supert.

Shipping er per definisjon en veldig internasjonal bransje, men her ved Oslo-kontoret er det flest nordmenn. I Singapore er det veldig mye mer mangfoldig hvor folk kommer fra.

– Henrik is our star! stråler en kollega entusiastisk når vi går rundt og kikker på lokalene.

På masterstudiet var alt av undervisning og pensum på engelsk, og Henrik skrev også masteroppgaven sin på engelsk. – Dermed var det helt uproblematisk at arbeidsspråket her er engelsk, forklarer han.

Du kan mer enn du tror

– Med min bakgrunn hadde det vært mest naturlig å jobbe i et oljeselskap, sier shippinganalytikeren. Gjennom studiene siktet han seg inn på petroleumsgeologi. Han tok den tyngste matematikken og fysikken, hadde deltidsjobb i et oljeselskap, og skrev til og med masteroppgaven sin for dem.

– Men da jeg var ferdig med utdanningen, var det plutselig ingen som fikk jobb i oljebransjen lenger. Men det gir jo nye muligheter, smiler han.

– Her i Western Bulk har jeg fått mye ansvar veldig fort, og det er gøy.

– Mitt beste tips til studenter er å tenke bredt på hva kompetansen din kan brukes til. Du kan gjøre ting du ikke visste at du passet til, og du kan takle arbeidsoppgaver du ikke visste fantes. Henrik ante ingenting om shippingbransjen da han fikk jobben, men på UiO hadde han lært å lære kjapt, og han følte seg trygg på at han hadde en solid realfagskompetanse i bunnen.

– Her i Western Bulk har jeg fått mye ansvar veldig fort, og det er gøy. Jeg opplever at selskapet har tro på meg, investerer i meg og har tillit til at jeg vil gjøre en god jobb, sier han fornøyd.

Henrik Gateman

Jobb: Risikoanalytiker i shippingselskapet Western Bulk

Alder: 26

Fra: Bærum

Bor: Oslo

Utdanning ved UiO: Bachelorgrad i geofag
(Dette bachelorprogrammet heter nå Geofysikk og klima.)

Mastergrad i geofag, studieretning geofysikk 

Relevant deltidsjobb i studietida: Geologi- og geofysikkassistent i Tullow Oil (3 ½ år)

Les flere karriereintervjuer

Av Anna Valberg
Publisert 8. sep. 2017 13:33 - Sist endret 23. juli 2021 11:41