Kartdata populært med smarttelefoner

Informasjon blir mye mer verdifull når den visualiseres i form av et kart, sier geomatiker Tobias Litherland.

Jeg er ansatt som trainee i Geodata AS. For det meste jobber jeg i avdelingen for support og rådgivning. Jeg hjelper med andre ord de som bruker løsninger som vi leverer. Resten av tiden bruker jeg på ulike prosjekter for kunder av Geodata. Det kan for eksempel være løsninger for søk og redning til Røde Kors, eller det kan være visualiseringer av et oljefelt.

Vi jobber med å visualisere ting i form av kart. Denne måten å gi informasjon på har blitt spesielt populært etter at alle har fått smarttelefoner. Det er for eksempel veldig mange apper som benytter seg av kart og kartdata. Ikke minst for å finne nærmeste restaurant eller legesenter.

Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle jobbe så mye med programmering som det jeg gjør. Heldigvis har jeg hatt en god del programmering i studiet mitt og dette bruker jeg veldig mye. Som konsulent får du prøve deg på veldig mange forskjellige fagfelt. Det som gjør at det er så gøy å jobbe med kart er at resultatet på slutten av dagen alltid er noe som andre kan se og forstå.

Kart over katastrofer

En verden uten geomatikere ville bestått av utrolig mye uforståelig informasjon. All informasjon får mye større verdi idet man plasserer det i forhold til hverandre i rommet. Det gjør at man får mye bedre oversikt. Sett at det for eksempel er en skogbrann eller en annen katastrofe. Da vil du gjerne ha informasjon om hvor det er sannsynlig at det spres og hvor du bør sette inn hjelpen.

Vi hjelper for eksempel Røde Kors med å lage søk og redningskart. Dette kan potensielt sett redde liv. Med en gang man klarer å strukturere informasjon og gjøre den forståelig og lett tilgjengelig for mange blir informasjonen mye mer verdt. Derfor kommer mange bedrifter til oss for å få hjelp til nettopp dette. Det kan være alt fra forsikringsselskap som vil ha kart over brannfare for å lage estimater på forsikringspremier til boliger, eller det kan være butikkjeder som vil ha kartlagt hvor kundene deres bor.

Bratt læringskurve

Jobben min er prosjektbasert. Den er veldig variert, og det liker jeg. I løpet av et år rekker man å være innom mange ulike prosjekter og man lærer mye om ulike ting. Dessuten er jeg glad i å programmere og det er noe av det beste med jobben.

Jeg hadde mye feltarbeid i masteroppgaven min og jeg begynte i utgangspunktet på geofag fordi jeg likte å være ute. Men så fant jeg ut at jeg liker bedre å ha en jobb jeg synes er spennende, selv om det er på et kontor. Som ansatt i dette selskapet får man også dratt på studietur. Jeg var for eksempel i USA i seks uker i sommer for å lære om programvaren vi bruker her.

Jeg har lært mer de tre første månedene her enn i løpet av hele masteroppgaven. Læringskurven når man begynner i jobb er bratt, men det er god oppfølging. Det er mange unge som jobber her og det gjør at det er et veldig friskt miljø.

Emneord: programmering, app, apper, kart, geodata, karriere, karriereintervju, geomatikk, geomatiker, geofag
Publisert 4. juli 2017 16:37 - Sist endret 4. juli 2017 16:38