Etter at du har fullført bachelor i Informatikk: digital økonomi og ledelse, har du oppnådd:
Kunnskaper
Du har kunnskaper om økonomi, markedsføring, organisasjonsledelse og strategi for høyteknologiske bedrifter:
- Du forstår hvordan teknologi utvikler seg over tid, og hvordan utviklingen påvirker markeder og bedrifters strategiske handlingsrom.
- Du forstår hvordan teknologisk baserte tjenester og produkter utformes, og hvilke forretningsmodeller som kan brukes for å skape teknologiske bedrifter.
- Du kjenner til teori om gruppe- og prosjektarbeid i teknologibedrifter.
Du har kunnskaper om programvares, datamaskiners og datanetts oppbygging, virkemåte og sikkerhet:
- Du forstår hvordan store datasystemer er bygget opp og hvordan de modelleres, programmeres, valideres og vedlikeholdes.
- Du kjenner datateknologiens muligheter og begrensninger.
- Du har gode kunnskaper om IKT sin rolle i bedrifter og samfunn.
Ferdigheter
Du kan bidra i ledelsen av teknologisk bedrifter, og fungere som et bindeledd mellom teknologisk kompetanse og andre deler av bedrifter og organisasjoner:
- Du kan analysere og kommunisere ditt syn på teknologisk utvikling, bidra til bedriftens innovasjon og gjenkjenne tegn på teknologisk disrupsjon.
- Du kan arbeide både selvstendig og i grupper og du kan, etter noe videre opplæring, lede slike grupper.
Du kan analysere kundebehov og utforme markedsføringsstrategier for teknologiske produkter og tjenester:
- Du forstår økonomiske modeller og regnskap og kan utøve den økonomiske kontroll som kreves i et teknologiselskap.
- Du forstår finansiell teori og kan analysere investeringer i teknologi og markedsutvikling.
Du kan utvikle og programmere middels store datasystemer og følge med på fagets utvikling:
- Du kan lage effektive og sikre programmer og programmer av god kvalitet.
- Du kan bruke aktuell programvare som verktøy, og lære deg å bruke nye verktøy.
- Du behersker å lese, forstå og kommunisere relevant fagstoff og sette deg inn i nye aspekter av faget.
Generell kompetanse
Du kan reflektere over sentrale etiske, samfunnsmessige og faglige problemstillinger i forhold til eget og andres arbeid.