Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om hvilken rolle og betydning medier og kommunikasjon har for samfunnsutviklingen
- har inngående kunnskap om medie- og kommunikasjonsfaglige teorier og metoder
- har inngående kjennskap til bestemte medier, som for eksempel sosiale medier, film, tv, fotografi eller presse
- har spesialisert innsikt i et medievitenskapelig tema definert gjennom en selvvalgt masteroppgave
Ferdigheter
Kandidaten
- kan forstå og analysere aktuelle problemstillinger innenfor medier og kommunikasjon
- kan bruke kunnskap på nye mediefaglige og kommunikasjonsfaglige problemstillinger som oppstår ut fra endringer i arbeidsliv, teknologi og samfunn
- kan planlegge og gjennomføre en medievitenskapelig undersøkelse i tråd med forskningsetiske normer
- kan kritisk vurdere og benytte relevante vitenskapelige metoder slik som for eksempel tekstanalyse, survey og intervjuer
- kan oppsummere og oppdatere seg på ny forskning til bruk i utredningsarbeid og utvikling av nye forskningsspørsmål
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan planlegge og arbeide strukturert over lengre tid for å gjennomføre komplekse arbeidsoppgaver
- kan identifisere og analysere problemstillinger av samfunnsmessig og vitenskapelig relevans
- kan gi og motta konstruktiv og faglig forankret kritikk av prosjektplaner og akademiske arbeider
- kan kritisk vurdere informasjon fra ulike kilder og kjenner forskningsetiske normer og retningslinjer for vitenskapelig arbeid
- har metodologisk og analytisk kompetanse til å planlegge og gjennomføre prosjekter relatert til medier og kommunikasjon innenfor en rekke bransjer og virksomheter
- kan muntlig og skriftlig formidle og diskutere medie- og kommunikasjonsfaglige tematikker i akademiske og offentlige fora
- har erfaring med arbeidsformer og samarbeidsaktiviteter som kan overføres til arbeidslivet, i og utenfor akademisk virksomhet
- har kompetanse om strategisk, teknologisk, innholdsmessig og brukerorientert innovasjon innenfor medie- og kommunikasjonsfeltet
Tidligere avlagte masteroppgaver
Tidligere avlagte masteroppgaver ved Institutt for medier og kommunikasjon vil gi deg et godt inntrykk av de faglige mulighetene dette programmet gir deg.