Jobb og videre studier

Med en mastergrad i medier og kommunikasjon har du mange karrieremuligheter. Du kan jobbe med kommunikasjonsoppgaver og redaksjonsarbeid, medieanalyse og prosjektledelse, som medierådgiver, både i næringslivet og i offentlig forvaltning.

Hva gjør tidligere studenter?

  • Senior Kommunikasjonsrådgiver

    «Engasjer deg ved siden av studiene!» anbefaler medieviter Helene. Verv i studentforeninger har vært avgjørende for hennes karriere.

IMK-studenter i praksis

  • Miljøstiftelsen ZERO

    «Praksisen ga meg nyttig arbeidserfaring innenfor medier og kommunikasjon, og innsikt i det høyaktuelle feltet bærekraftig utvikling», sier Anne Marie.

De viktigste bransjene

Masterkandidater fra Medievitenskap jobber i disse bransjene:

Graf: media, forlag og kommunikasjon 57 prosent; interesseorganisasjoner 10 prosent; IT, internett og telekomm. 8 prosent; salg, hotell og restaurant 8 prosent; forskning og utvikling 6 prosent; annet næringsliv 4 prosent; offentlig forvaltning 2 prosent; andre bransjer 6 prosent. Kilde: UiOs kandidatundersøkelse 2018.
*Næringslivet er en samlekategori for «Konsulentytelser/Forretningsmessig tjenesteyting», «Bank/Finans/Forsikring/Eiendom», og «IT/IKT/Telekommunikasjon/Internett».

Smarte valg underveis i studiene

På masterprogrammet i medievitenskap får du arbeidslivsrelevant erfaring underveis. I tredje semester av graden kan du ta et mediefaglig praksisopphold  som del av graden, enten i Norge eller internasjonalt. Du kan også skrive masteroppgave i samarbeid med en ekstern virksomhet eller du kan skygge en X-IMK-student en dag på arbeidsplassen. Det kan gi innsikt i temaer og spørsmål virksomheten er opptatt av, og gi deg et verdifullt nettverk som kan være nyttig når du skal søke jobb senere.

Videre studier

Vil du bli lærer søker du opptak til:

Ønsker du en forskerkarriere kan du søke opptak til: