Assisterende personalansvarlig

Pia Bernt er assisterende personalansvarlig ved Christiania Glasmagasin

Pia Bernt anbefaler masterstudiet i arbeids- og organisasjonspsykologi. Foto: Privat.

Hvordan fikk du jobben?

Jeg fant utlyst stilling som HR-medarbeider på finn.no og sendte søknad. Etter utløpt søknadsfrist ringte jeg for å spørre om prosessen videre. Personalansvarlig var allerede i gang med runde to, men jeg hadde forberedt en rask introduksjon av meg selv, og ble invitert til et intervju.

Jeg forberedte meg grundig til casepresentasjon på førstegangsintervjuet, og tre intervjuer senere fikk jeg tilbud om jobben. Jeg fikk raskt utvidede oppgaver, blant annet som vikar for Personalansvarlig i ledergruppen, og vi fikk utvide med to nye ressurser i HR avdelingen (begge med master i Arbeids- og organisasjonspsykologi). Etter omtrent ti måneder fikk jeg derfor ny rolle som Assisterende Personalansvarlig.

Hva tror du var de viktigste faktorene for at du fikk jobben?

Relevant utdanning var en forutsetning, og min master i arbeids- og organisasjonspsykologi ble godt mottatt. Bakgrunn inne varehandel var også en avgjørende faktor.

Jeg har tidligere jobbet som salgsleder med direktesalg, i tillegg til flere butikkstillinger på hel- og deltid. Jeg tror også at det var viktig at jeg kunne vise til effektivitet og høy gjennomføringsevne, blant annet ved at jeg leverte masteroppgave på halv tid, og at jeg har drevet eget firma.

Hva er dine arbeidsoppgaver?

Som ass. personalansvarlig har jeg ansvaret for og  er operativt involvert i de fleste personalrelaterte prosesser. Jeg får i stor grad forme arbeidshverdagen min selv, og jeg jobber mye med opplæring, rekruttering, onboarding og personaloppfølging, både av ansatte i våre 55 butikker, og i administrasjonen med rundt 30 ansatte. 

To ganger i året står jeg for gjennomføringen av et internt arrangement for alle våre butikksjefer. En av de morsomste oppgavene så langt har vært å etablere og videreutvikle et opplæringsprogram for butikkselgere, og nå jobber vi med å implementere e-læring med blant annet salgstreningsvideoer.

Hvordan bruker du utdanningen din?

Utdanningen min gir meg troverdighet ovenfor ledelsen, og vi får gjennomslag for mye av det vi i HR ønsker å gjennomføre.

Metodekunnskapene er uvurderlige, og i arbeidet med innføring av e-læring går vi metodisk til verks for å synliggjøre effekten av opplæringen.

Kunnskap om rekruttering får jeg bruk for i alle nyansettelser, og psykologikunnskaper om engasjement, samhandling og kommunikasjon er nyttig i personaloppfølging.

Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

Erfaring fra bransjen er alltid en fordel, så hvis du ønsker å jobbe innen varehandel er det positivt å kunne vise til deltidsjobber innen salg. Foruten den formelle kompetansen er arbeidsgivere interessert i å se at du har gjennomføringsevne, god arbeidsmoral og høy arbeidskapasitet, og dette kan du få vist på flere ulike måter.

Gode karakterer, arbeid ved siden av studier, verv og annen erfaring kan alle telle positivt, det viktigste er at du har et bevisst forhold til hvordan du bygger din CV, og at du kan vise til noe som underbygger at du vil bli en verdifull arbeidstaker.

 

Publisert 21. nov. 2016 12:41 - Sist endret 21. nov. 2016 12:54