Kommunikasjonsrådgiver

Håkon Høgetveit er kommunikasjonsrådgiver i Geelmuyden.Kiese.

Foto: Privat.

Håkon Høgetveit jobbet målrettet i studietiden for å få jobben han ønsket seg.

Geelmuyden.Kiese er et av Skandinavias største firmaer innen strategisk kommunikasjonsrådgiving. Håkon har fått innpass i en voksende bransje. Bedrifter, organisasjoner og offentlige virksomheter har de siste årene blitt mer opptatt av å kommunisere langsiktig og målrettet til omgivelsene.

Tverrfaglig miljø

Miljøet i Geelmuyden.Kiese er tverrfaglig med siviløkonomer, sivilingeniører, jurister, journalister, statsvitere, samfunnsøkonomer, designere, sosialantropologer, sivilmarkedsførere og historikere i staben.

– I firmaet er det, så vidt jeg kjenner til, to andre med samfunnsøkonomi som en del av studieprogrammet sitt. Det er stor variasjon i hva folk har studert. En av mine nye kollegaer har for eksempel studert nanoteknologi. Vi jobber alltid i team på prosjekter. Da tar vi utgangspunkt i hvilken kompetanse som kreves for å utføre oppdraget når prosjektgruppen settes sammen, sier Håkon.

Bakgrunn fra journalistikk

Håkon kombinerte samfunnsøkonomistudiene med deltidsjobb som journalist.

– I utgangspunktet hadde jeg planer om å ta journalistutdanning, men etter å ha jobbet som journalist under førstegangstjenesten og som deltidsjournalist i lokalavisen noen år, forsto jeg at man ikke nødvendigvis trenger å ha studiepoeng i faget for å utøve yrket. Jeg ville også lære et fag jeg eventuelt kunne skrive om.

Da Håkon startet på studiet jobbet han en periode for Universitas, studentavisen ved Universitetet i Oslo. Han skrev også for TV2 Nettavisen, NA24 og ABC Nyheter i løpet av det treårige studieløpet.

Over til fienden

Bakgrunnen fra journalistikk var viktig for å få jobb i Geelmuyden.Kiese.

– Journalistisk erfaring er nyttig som kommunikasjonsrådgiver, selv om ikke alle har denne bakgrunnen. Mange av mine journalistvenner spøkte med at jeg gikk over til fienden. Men når jeg nå har jobbet på begge sider, innser jeg at journalister og kommunikasjonsrådgivere er gjensidig avhengig av hverandre.

Råd til nye studenter

Etter å ha fullført bachelorprogrammet har Håkon noen råd til nye studenter.

– Alle bør lese Dagens Næringsliv og The Economist. På studiet får du et meget godt innblikk i de samfunnsøkonomiske teoriene og modellene. Ved å lese økonomistoffet i avisene øker du forståelsen for det du lærer på studiet.

– Jeg anbefaler også studenter å delta aktivt i studiemiljøet. Fadderordningen er en glimrende måte å bli kjent med de andre studentene på. Jeg deltok i en periode i debattgruppen ved SV-fakultetet og har oppholdt meg en del i studentkjelleren U1. Deltakelse i studiemiljøet bidro til at jeg trivdes veldig godt på universitetet.

Håkon har vært engasjert i rekrutteringsarbeidet Geelmuyden.Kiese har ved Universitetet i Oslo og er klar på hvilke interesser, ferdigheter og kunnskaper studenter som ønsker seg en karriere i kommunikasjonsbransjen, bør ha.

– Ønsker du å jobbe med kommunikasjon bør du ha stor interesse for faget, høy læringsvilje, gode språk- og skrivekunnskaper, samt forståelse og interesse for politikk og næringsliv. For meg var det en fordel å ha erfaring fra journalistisk arbeid, men det viktigste er at du viser engasjement gjennom studietiden og har ryggrad.

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 21. nov. 2016 12:17