Driftsmeldinger fra IT

Publisert 27. mai. 2016 12:38

Rundt 250 virtuelle servere som går på clusteret esx-prod-a mistet nett i over 15 min fra ca.11:40, men alt skal være tilgjengelig igjen fra 11:55. Gi beskjed til virt-drift om evt. problemer som fremdeles vedvarer. 

Publisert 27. mai. 2016 10:48

Grunnet en systemfeil får du for øyeblikket ikke tilgang til dine filer fra hjemmeområde via applikasjonen "Content".

Feilen gjelder for alle mobile enheter som kjører Content (fra tjenesten Mobilt arbeidsrom).

USIT jobber med å rette opp i feilen.

Karine F. Ulleberg

Publisert 26. mai. 2016 15:08

Dear Colossus-users,

due to a security bug in the BeeGFS filesystem on Colossus, the submission to cluster is not possible at the moment and the BeeGFS disk is not accessible  (/cluster/project/pXX). The jobs that are running at the moment will still run, and the outputs will be found in the /cluster/project/pXX area, once it will be enabled again. We are aiming at solving the security issue  as soon as possible. You will receive more info tomorrow around noon.

We apologise for the inconvenience.
Regards,
Francesca

Publisert 19. mai. 2016 13:35

Grunnet en feil i Nettskjema, kunne ikke inviterte personer svare på skjemaer ved å klikke på lenken i epost mellom 18.mai kl 12.30 - 19.mai kl 09.24.

Feilen er fikset, men dersom en invitert en epostbruker klikket på lenke for direkte innlogging i invitasjonseposten iløpet av denne perioden, vil brukeren nå få beskjed om å at "Lenken du har fulgt er ikke lenger gyldig."

Klikk isåfall på knapp for å få tilsendt ny lenke på epost.

Nettskjema beklager de ulemper dette medfører. 

Publisert 13. mai. 2016 08:12

Dear TSD user,

we are having network problem at the moment and the TSD is not reachable. We are working to investigate the causes in order to solve the problem as soon as possible.

We apoligise for the inconvenience.

Regards,

Francesca

Publisert 12. mai. 2016 15:58

Dear TSD-users,

on the 11/05-2015 we had a hardware failure of one DELL hosts. All the machines on that host went down and immediately rebooted on an other of the available host. But the view server was down for one hour and the users could not login to windows machines via PCoIP. Linux VMs were all the time available via the thinlinc protocol.

The problem was caused by an hardware failure and we are now in contact with the vendor to discuss the incident and possibly have the host replaced.

We apologize for the inconvenience,

Regards,

Francesca

Publisert 11. mai. 2016 11:31

Forsøk på å logge inn i Fronter resulterer i feilmeldingen "Authorization failed."

Det jobbes med å få løst problemet.

Nå sier Fronter selv at problemet skal være løst: http://www.itslearning.eu/fronter-support

Publisert 11. mai. 2016 10:47

Update: The failed component has been replaced and the network is back up.

A central networking component in the HPC and research infrastructure domain has problems, making the servers and services unavailable.

Engineers are working towards a solution.

Publisert 11. mai. 2016 10:12

Vi har problemer med at nye Apple-enheter fra Atea og Imento ikke er registrert riktig i DEP-løsningen fra Apple.

Vi jobber med leverandørene og Apple for å løse problemet.

I mellomtiden er det bare å fortsette å registrere enheter i følge rutinene beskrevet her, men det kan dessverre ta litt lenger tid enn normalt før de kan leveres til sluttbruker

https://www.uio.no/tjenester/it/maskin/m-rom/drift-utvikling/dep_lokal_it.html

Oppdatering: Atea har registrert alle enheter, og alle åpne RT-saker skal nå være lukket.

Publisert 11. mai. 2016 09:08

Problemene med RT som ikke fikk sendt mail er løst. Dessverre må mail som er forsøkt sendt i tidsrommet med probleme  sendes manuelt på nytt da de ikke automatisk blir sendt på nytt av RT. Beklager merarbeid dette påfører enkelte.

Publisert 11. mai. 2016 09:04

RT har hatt problemer på morgenen idag. Mellom 06:03 og 06:33 sluttet mail å sendes fra RT med feilmeldingen "The RT System itself - Sending the previous mail has failed. Please contact your admin, they can find more details in the logs." . Vi regner med at dette er i orden om kun kort tid.

Publisert 11. mai. 2016 08:54

RT har hatt problemer på morgenen idag. Mellom 06:03 og 06:33 sluttet mail å sendes fra RT med feilmeldingen "The RT System itself - Sending the previous mail has failed. Please contact your admin, they can find more details in the logs." . Vi regner med at dette er i orden om kun kort tid.

Publisert 10. mai. 2016 12:00

 TSD users can now login via ThinLinc client.

We apologize for the inconvenience.

TSD-team@USIT

Publisert 10. mai. 2016 10:02

At the moment, we experience problems with login via ThinLinc client. We are working on the issue and hope to resolve it as soon as possible.

Sorry for the inconvenience

Nihal@TSD

Publisert 9. mai. 2016 13:01

Vi opplever for øyeblikket at mange OS X-maskiner ikke får koblet til munki-serveren vår. Det vil gjøre at brukere ikke får installert programmer og oppdateringer via «Managed Software Center.app».

Problemet jobbes med og oppdateres her etter hvert.

UPDATE 13:11: Problemet skyldes en fil som ikke ble oppdatert av automatikken på serversiden. Feilen er rettet opp og alt burde begynne å fungere igjen. Ta kontakt hvis det fortsatt oppleves problemer.

Publisert 6. mai. 2016 15:52

Det er i øyeblikket forsinkelser på levering til e-postlister - det jobbes med å løse problemet.

Oppdatert: De siste e-postene i kø ble levert cirka 19.15.

mvh Postmaster

Publisert 4. mai. 2016 16:25

Etter en feil på server er nå SAP og HR-portalen oppe igjen.

Publisert 4. mai. 2016 13:37

Brukerkontoer som opprettes får ikke satt M: som stasjonsbokstav for hjemmeområde på sin brukerkonto i Active Directory.

Det jobbes nå med å identifisere hvor feilen er og deretter utbedre den.

Inntil problemet er løst setter vi stasjonsbokstav til M: for nye brukere manuelt i Active Directory daglig.

Spørsmål? Kontakt oss på ad-drift@usit.uio.no

Publisert 27. apr. 2016 15:48

Dear TSD-users,

on Thursday 28/04 from 16:00 to 20:00 CEST there will be patching of the CISCO switches. The new code contains a  bug fix and has been strongly advised by the vendors and the security officers. The maintenance operations  will not be visible from the end user point of view.

Please follow the operational log for any update.

Regards,

Francesca

Publisert 27. apr. 2016 14:49

Statistikk-serverne patches, og oppdateres natt til onsdag 4. Mai.

Dersom alt går etter planen er dette arbeidet ferdig ca. klokken 12:00 onsdag morgen. Arbeidet starter tirsdag aften/kveld.

Publisert 27. apr. 2016 13:39

Grunnet teknisk oppgradering vil HR-portalen være utilgjengelig i tidsrommet 28. april kl. 16:00 - 29. april kl. 08:00.

Publisert 26. apr. 2016 10:13

 TSD users can now login via WMware Horizon client.

We apologize for the inconvenience.

TSD-team@USIT

Publisert 26. apr. 2016 09:46

At the moment, we experience   problems with login via WMware Horizon client. We are working on the issue and hope to resolve it as soon as possible.

 

TSD-team@USIT

Publisert 25. apr. 2016 10:00

Enkelte telefoner i dag får ikke mottatt telefoner fra numre utenfor UiO. Telenor jobber med saken, og forhåpentligvis vil det fungere igjen snart.

Merk at interne numre skal fungere fint.

----------------------------------------------------------------

Oppdatering tir 26.04.2016 kl. 0830

Feilen ble rettet igår kl. 14:30

Publisert 20. apr. 2016 14:02

Grunnet et problem med koblingen til folkeregisteret har flere studenter fått "Dsf>" som etternavn.

Samordna Opptak jobber med å få løst dette. I mellomtiden kan de som er rammet av dette logge inn på denne lenken, så vil riktig navn legges inn hos UiO ved neste import.