print logo

Driftsmeldinger fra IT

Publisert 18. mai. 2015 13:34

Dear TSD-user,

the linux vms will be shut down for maintenance purposes, as announced previously.

You will be informed when we will finish.

Regards,

Francesca@TSD

Publisert 18. mai. 2015 12:46

Dear User,

the login problem we experienced this morning has just been solved.

Regards,

TSD@USIT

Publisert 18. mai. 2015 10:55

Dear Users

We have an issue with the two factor login. Problem occures second time you try to log in today. We are on the case, hopefully solved quite soon.

Best

Gard@TSD

Publisert 18. mai. 2015 09:36

Ved forsøk på å starte en rapport fra nettsiden: Økonomirapporter, får man beskjeden «There is a problem with this website's security certificate.». Dette skyldes at sertifikatet som benyttes av tjenesten dessverre har utgått uten at det har blitt byttet. Det jobbes med å få opp nytt sertifikat til tjenesten.

Det er teknisk trygt å bruke økonomirapportene på web selv om sertifikatet er utgått, det kan man gjøre ved å velge «Continue to this website (not recommended)». Vi vil allkevel understreke at dette er en engangshendelse og at det _aldri_ er lurt å ignorere sertifikatfeil.

Publisert 11. mai. 2015 10:02

Dear TSD user,

due to maintenance, the 18th May 2015 at 13:30 CEST all the linux machines in TSD will be shut down. We expect the downtime to last for a hour. However you will receive a notification by mail when the maintenance stop is over.

For the Colossus users: all the jobs on Colossus nodes will keep running as usual during the downtime. Notice however that jobs finishing during the downtime might crash because of the failure of data writing processes back on the VMs. We therefore advice you to schedule (when possible) your jobs in order to finished well after the downtime period.

Regards,

TSD@USIT

Publisert 30. apr. 2015 20:23

- This work has been finished and we are back in production (08.50 - 6/5-15)

Due to USIT starting use of a new certificate when speaking to minID (idporte/difi) there will be a restart of Nettskjema at 6/5-15, 08:30. Estimated downtime is about 20 minutes.

Nettskjema will not work during this downtime. We will try to update here when back on line again.

Best TSD@UST

 

Publisert 27. apr. 2015 11:26

Telefonisystemet må bytte noen servere og dette starter kl 18:00 mandag 27/4.

Det er ikke forventet noe nedetid, men systemet kan oppleves som ustabilt i to korte perioder.

Ukomm vil være utilgjengelig fra kl 18:00.

Edit: Jobben er ferdig og alt ser bra ut.

Publisert 23. apr. 2015 09:12

Oppdatering kl. 15.05: Alt av e-post skal være levert. Saken setts som løst.

Oppdatering kl. 10.10: Ny e-post leveres normalt, vi jobber med å gå gjennom køene for at tidligere e-post også skal bli levert.

----

Det er for tiden problemer med levering av e-post fra e-postlistesystemet Sympa. Vi jobber med å løse problemet.

Vi beklager ulempene dette har medført. Spørsmål eller kommentarer kan rettes postmaster@usit.uio.no.

Publisert 20. apr. 2015 14:13

Det var idag problemer med å skrive ut på UiO mellom kl 12 og 14.
Problemet skal nå være løst.
Hvis du har spørsmål eller fortsatt problemer ta gjerne kontakt med Houston
epost: it-support@uio.no
telefon: 22840004

Publisert 17. apr. 2015 13:45

Økonomissystemet-OA (OAPRD) - pga teknisk oppdatering vil systemet være utilgjengelig tirsdag 21.april fom kl 16:00 og ut kvelden.

Det vil da ikke være mulig å kontere i fakturasystemet-IP og bestillingssystemet-PM i denne perioden.

Publisert 16. apr. 2015 09:57

Statistikk-serverne patches, og oppdateres natt til fredag 17. april.

Kvalitativ.uio.no vil være nede hele fredag grunnet oppgradering av servere til nytt operativsystem.

Dersom alt går etter planen er dette arbeidet med øvrige statistikkservere (foruten kvalitativ analyse-serverne) være ferdig ca. klokken 1000 fredag morgen. Arbeidet starter torsdag aften/kveld.

Publisert 15. apr. 2015 14:48

Hvis det oppstår problemer med å få åpnet skjermbildene, må følgende innstilling gjøres på maskinen:

Startmeny – søk etter ‘JAVA’

Velg ‘Configure Java’

I Java Control Panel, velg ‘Advanced’

Huke av for  'Use SSL 2.0 compatible ClientHello format', og trykk OK.

Publisert 15. apr. 2015 12:18

Mellom ca. kl 10-12 var det flere som opplevde problemer med utskrift. Dette skyldtes en full disk på utskriftsserver. Problemet er løst nå og dokumenter som er skrevet ut etter kl 12 vil komme gjennom.

Publisert 14. apr. 2015 15:51

Spice-proxy was  accidentally rebooted today at 15:40 today. This incident caused a 5 min downtime for remote connections to linux machines in TSD using spice. We are sorry for any inconvenience this may have caused.

Publisert 9. apr. 2015 13:58

Når en bruker har registrert seg og taster inn pinkode på siden der mobilnummer er utfyllt blir ikke brukeren logget på, men videresendes til påloggingssiden der både mobilnummer og PIN kode må oppgis. Først da blir brukeren autentisert og pålogget.

Publisert 9. apr. 2015 13:10

Enkelte brukere i det nye e-postsystemet, Exchange, kan oppleve at levering av e-post tar lenger tid enn normalt. Vi jobber med å løse problemene, og beklager ulempene dette medfører.

Ingen e-post vil gå tapt.

Oppdatering: Problemene skal nå være løst, all forsinket e-post skal være levert og ny e-post leveres som normalt.

Spørsmål eller kommentarer kan rettes postmaster-kontakt@usit.uio.no

Publisert 7. apr. 2015 14:56

Grunnet et angrep var mange av tjenestene ved UiO nede mellom ca 14 og 15. Den ene lastbalanseringsløsningen ble overbelastet, så det var umulig å komme frem til tjenestene.

Publisert 27. mar. 2015 11:05

Spice proxy is now up and running again.

 

Dear TSD users

As usual things does not go as planned. The machine has been moved, but we can not get the SPICE connection working. We will come back to this shortly. Login first to a windows machine and then putty to your linux VM works.

We are moving the SPICE proxy machine today to vmware at 14.00, so there will be a short downtime, up no later than 1430. All connections will be lost if using SPICE. If you log in on windows and then use SSH to your computer you will not be affected.

We will update this logpost when done.

Publisert 26. mar. 2015 16:34

Inlogging på trådløstnettet uioguest vil være utilgjengelig torsdag kveld 26.03 og natt til fredag 27.03. Uninett som leverer autentiseringen oppgraderer etter sikkerhetsanbefaling fra leverandør.

Planlagt nedetid er 2200-0100.

Publisert 26. mar. 2015 14:39

Tenesta var nede sidan i går 0840 grunna RAID-feil. Ein omstart og litt kjærleg omtanke ser ut til å ha hjulpe, og tenesta fungerar no som normalt.

Publisert 23. mar. 2015 12:08

Noen av dere har opplevd den siste uken at ikke alle nyopprettede brukere får tilgang til sine hjemmeområder på Windows og Mac-klienter. Dette gjelder da først og fremst brukere opprettet fra og med 15-16 mars 2015. Som en alternativ løsning i mellomtiden for de brukere som har problemer montere opp hjemmeområdet via serveren hjemme.uio.no. Stien er da: \\hjemme\brukernavn

Problemet er løst. Nye brukere skal nå igjen kunne nå sine hjemmeområder.

Publisert 23. mar. 2015 11:22

Houston holder påskestengt følgende dager:

  • Søndag 29. mars (palmesøndag)

  • 2. april t.o.m. 6. april

Øvrige dager i påsken har vi ordinære åpningstider.

Publisert 23. mar. 2015 09:54

Synk'en mellom Cerebrum og Windows AD hadde valgt å ta helgen, trøblene begynte på fredag fra klk. 18:00 .

Feilen skyldes som ofte en tjeneste på Windows siden, løsningen er at vi tar en omstart av denne! Dette har vi gjort nå.

Når synk'en er ferdig igjen så kan vi oppdatere denne meldingen!