Driftsmeldinger fra IT

Publisert 27. jun. 2016 10:43

Det er for tiden problemer med utgående telefonsamtaler.

De fleste samtaler vil gå som normalt, men noen feiler.

Oppdatering: Det var en feil hos linjeleverandøren som nå er løst.

Publisert 22. jun. 2016 16:15

SAPUiO og HR-portalen er for øyeblikket nede grunnet en teknisk feil. Det arbeides med en snarlig løsning på problemet.

Vi beklager ulempene feilen medfører.

Oppdatering kl.18:04: systemet og HR-portalen er tilgjengelige igjen.

Publisert 21. jun. 2016 11:35

Vi har hatt ett uventet driftsavbrudd som har rammet flere flere tjenester på UiO, deriblant nettsider og telefon og en rekke andre tjenester. Vi jobber med saken og kommer med mer informasjon så snart vi kan.

Oppdatert info:

Problemene hadde grunn i at LDAP-tjenerne hang/ble ustabile/utilgjengelige og dette påvirket dessverre veldig mange andre systemer som er avhenige av LDAP. Årsaken til at LDAP hang var at ny en sentral loggfunksjonalitet ble skrudd på og det dessverre ikke var tatt god høyde for de store loggmengdene LDAP produserer.

I perioden det var problemer kan mail ha hatt problemer med å gå gjennom, så det kan feks være lurt å sjekke utboksen i outlook.

 

Publisert 21. jun. 2016 09:21

Økonomisystemet (OAPRD) tas ned for teknisk vedlikehold kl. 16:00 i dag tirsdag 21/6, beregnet nedetid ca 3 timer.

 

Publisert 15. jun. 2016 09:17

Vi har for øyeblikket problemer med DeployStudio-serveren som gjør at det ikke er mulig å installere Macer med Netboot.

Dette burde ikke være et problem for alt for mange siden alle nye enheter installeres med Mobilt arbeidsrom.

Uansett jobber vi med saken og oppdaterer her så snart vi har mer informasjon.

Hvis du har spørsmål ta kontakt på macadm@usit.uio.no.

Update 2016-06-16 11:20

Problemet er nå løst og var på grunn av hengende statd og rpcbind.

Publisert 10. jun. 2016 16:11

Dear TSD-users,

on Saturday 11/06 at 8:00 am we will test the failover mechanism for the main routers in TSD. The users that will be logged in at the time of the testing will be probably logged out and will need to log in again. A part from that, there will be any other consequence for the TSD infrastructure.

Regards,

Francesca

 

Publisert 8. jun. 2016 11:19

Dear TSD-users,
the planned maintenance stop is successfully finished, with 45 minutes delay. The service is back in production. Jobs that were queuing has already started.

Regards,
Francesca
 

Publisert 7. jun. 2016 14:48

Det vil bli utført noe teknisk vedlikehold i økonomisystemet OAPRD, i kveld.
Dette kan medføre at man blir kastet ut av OA og må logge inn på nytt.

Beklager evt. ulemper og kort varsel.

Publisert 7. jun. 2016 14:01

Automatikken som konfigurerer zabbix har failet og dette har ført til at mange maskiner har mistet sin overvåking. Vi jobber med saken og beklager de ulemper dette medfører.

Oppdatering: Årsaken til problemet har blitt lokalisert og automatikken er i gang igjen. Det kommer til å ta noen timer før alt blir registrert, konfigurert og på plass igjen.

Publisert 7. jun. 2016 13:11

Dear TSD-users,

please remember the TSD maintenance stop tomorrow Wed 08/06 at 9:00 am (90 minutes). The service will be totally unavailable during the maintenace. 

Regards,
Francesca
 

Publisert 3. jun. 2016 11:33

Dear TSD-users,

the filelock is not responding at the moment, so the import/export of files is not possible at the moment. We are working to solve the problem as soon as possible.

We apologize for the inconvenience,

Regards,

Francesca

Publisert 2. jun. 2016 11:53

Det vil bli utført teknisk vedlikehold på Basware IP - Systemet for Fakturahåndtering med eOmposteringsløsningen
torsdag 02.06.2016 kl 21:00-22:00.

Publisert 30. mai. 2016 12:03

Noen brukere opplever at kiosken henger på "Please wait for the Local Session Manager".

Det jobbes med å få løst problemet.

Publisert 27. mai. 2016 12:38

Rundt 250 virtuelle servere som går på clusteret esx-prod-a mistet nett i over 15 min fra ca.11:40, men alt skal være tilgjengelig igjen fra 11:55. Gi beskjed til virt-drift om evt. problemer som fremdeles vedvarer. 

Publisert 27. mai. 2016 10:48

Grunnet en systemfeil får du for øyeblikket ikke tilgang til dine filer fra hjemmeområde via applikasjonen "Content".

Feilen gjelder for alle mobile enheter som kjører Content (fra tjenesten Mobilt arbeidsrom).

USIT jobber med å rette opp i feilen.

Karine F. Ulleberg

Publisert 26. mai. 2016 15:08

Dear Colossus-users,

due to a security bug in the configuration of the export of the BeeGFS filesystem from Colossus to the TSD disk, the submission to cluster is not possible at the moment and the BeeGFS disk is not accessible  (/cluster/project/pXX). The jobs that are running at the moment will still run, and the outputs will be found in the /cluster/project/pXX area, once it will be enabled again. We are aiming at solving the security issue  as soon as possible. You will receive more info tomorrow around noon.

We apologise for the inconvenience.
Regards,
Francesca

Publisert 19. mai. 2016 13:35

Grunnet en feil i Nettskjema, kunne ikke inviterte personer svare på skjemaer ved å klikke på lenken i epost mellom 18.mai kl 12.30 - 19.mai kl 09.24.

Feilen er fikset, men dersom en invitert en epostbruker klikket på lenke for direkte innlogging i invitasjonseposten iløpet av denne perioden, vil brukeren nå få beskjed om å at "Lenken du har fulgt er ikke lenger gyldig."

Klikk isåfall på knapp for å få tilsendt ny lenke på epost.

Nettskjema beklager de ulemper dette medfører. 

Publisert 13. mai. 2016 08:12

Dear TSD user,

we are having network problem at the moment and the TSD is not reachable. We are working to investigate the causes in order to solve the problem as soon as possible.

We apoligise for the inconvenience.

Regards,

Francesca

Publisert 12. mai. 2016 15:58

Dear TSD-users,

on the 11/05-2015 we had a hardware failure of one DELL hosts. All the machines on that host went down and immediately rebooted on an other of the available host. But the view server was down for one hour and the users could not login to windows machines via PCoIP. Linux VMs were all the time available via the thinlinc protocol.

The problem was caused by an hardware failure and we are now in contact with the vendor to discuss the incident and possibly have the host replaced.

We apologize for the inconvenience,

Regards,

Francesca

Publisert 11. mai. 2016 11:31

Forsøk på å logge inn i Fronter resulterer i feilmeldingen "Authorization failed."

Det jobbes med å få løst problemet.

Nå sier Fronter selv at problemet skal være løst: http://www.itslearning.eu/fronter-support

Publisert 11. mai. 2016 10:47

Update: The failed component has been replaced and the network is back up.

A central networking component in the HPC and research infrastructure domain has problems, making the servers and services unavailable.

Engineers are working towards a solution.

Publisert 11. mai. 2016 10:12

Vi har problemer med at nye Apple-enheter fra Atea og Imento ikke er registrert riktig i DEP-løsningen fra Apple.

Vi jobber med leverandørene og Apple for å løse problemet.

I mellomtiden er det bare å fortsette å registrere enheter i følge rutinene beskrevet her, men det kan dessverre ta litt lenger tid enn normalt før de kan leveres til sluttbruker

https://www.uio.no/tjenester/it/maskin/m-rom/drift-utvikling/dep_lokal_it.html

Oppdatering: Atea har registrert alle enheter, og alle åpne RT-saker skal nå være lukket.

Publisert 11. mai. 2016 09:08

Problemene med RT som ikke fikk sendt mail er løst. Dessverre må mail som er forsøkt sendt i tidsrommet med probleme  sendes manuelt på nytt da de ikke automatisk blir sendt på nytt av RT. Beklager merarbeid dette påfører enkelte.