Driftsmeldinger fra IT

Publisert 13. sep. 2017 09:37

Det er for tiden problemer med å logge på Studentweb.

Følgefeil etter oppdatering.

Publisert 11. sep. 2017 11:51

Vi har for tiden problemer med at SMS med passord ikke kommer frem til brukere av gjestenettet.

Det jobbes med saken.

 

Oppdatering 1:

Vi har lokalisert problemene til SMSgw'en til Intelecom, som ikke
svarer og hele gjestenettløsningen henger på grunn av problemene med
SMSgw'en.

Saken er feilmeldt til Intelecom, vi har ikke fått noe tilbakemelding
om rettetidspunkt el.

Publisert 8. sep. 2017 12:50

[DELVIS LØST] Grunnet en feil med siste oppdatering opplever en del brukere at noen av nettskjemaene er blitt borte fra oversikten.

Det er foreløpig enkelte feil i status for skjemaer som ligger i databasen. Dette jobbes det med å bli ryddet opp i dette.

Vi beklager sterkt de ulemper feilen fører med seg for dere.

"KvikkFix":
Skjemaet har fortsatt uendret status mhp svaring  osv, og det kan finnes og administreres via direkte lenke til det aktuelle skjemaet.

Adresseformat som kan brukes er:  "https://nettskjema.uio.no/user/form/preview.html?id=<aktuell_skjema_id>"

Du kommer da til forhåndsvisning i redaktørmodus for det aktuelle skjemaet.
Dersom det er spørsmål knyttet til dette, eller om du ikke vet skjema-id kan du få hjelp ved å kontakte IT-support via nettskjema@usit.uio.no 

Publisert 5. sep. 2017 13:54

Trådløsnettet for hele UiO vil i morgen 6/9 fra klokken 07:00 være nede i ca. 10 minutter pga. en software oppgradering.

Publisert 5. sep. 2017 09:34

Due to a jumphost failure the TSD services are disrupted. The engineering team is actively working to correct the issue.

For most updated information, see: http://www.uio.no/english/services/it/research/sensitive-data/log/tsd-not-accessible.html

Solved 09:34

Publisert 4. sep. 2017 12:08

Vi opplever for tiden problemer som påvirker eduroam, som gjør at noen brukere har vanskeligheter med å få gjennomført autentiseringsprosessen. 

Det jobbes med å finne en løsning.

 

13:00 04.09.17: Problemet forventes å være løst.

Publisert 31. aug. 2017 16:58

Grunnet strømbrudd var blant annet epostsystemet og andre webtjenester nede for en kort periode.  Det jobbes med å få i gang alle tjenestene igjen.

Oppdatering kl 17:55: strømmen er tilbake og tjenestene skal være oppe igjen.

Publisert 29. aug. 2017 15:53

Pga. omlegging av nettverk blir det en kort nedetid på LVS-tjenesten 30.august ca. kl. 07.00. Nedetiden blir opptil ett minutt. Dette omfatter tjenester som weblogin og LDAP.

Publisert 28. aug. 2017 09:41

Et kort strømbrudd påvirket flere bygg, forventes at alt er oppe igjen om 15 minutter

Publisert 24. aug. 2017 13:56

Det oppleves for tiden nettverksproblemer ved Odontologi, som følge av et strømbrudd. Dette forventes å påvirke alle odontologi-brukere.

Arbeider med utbedring er iverksatt.

14:52: Årsak var strømbrudd, alt oppe igjen nå.

 

 

Publisert 21. aug. 2017 13:51

Forbindelsen mellom UiO og AHUS er nede. Det jobbes med å løse problemet. Problemet ble løst igår mandag!

 

15:10: Forventet rettet 23:00.

Publisert 21. aug. 2017 09:14

Pga. teknisk vedlikehold vil fakturahåndteringssystemet og e-omposteringsløsningen være nede mandag 21 august kl 21:00 - ca.22:00.

Publisert 18. aug. 2017 14:59

Serveren er gammel og sliter med feilende disker og nettverkskort som ikke er optimalt. Det er noe vi har lyst til å få opp igjen, men dette krever hardware og resurser som dessverre ikke er på plass.

Vi oppdaterer denne saken så fort vi har en plan eller løsning for problemet.

 

MLM
Daniel Høisveen

Publisert 16. aug. 2017 09:45

Enkelte studenter opplever dessverre problemer ved førstegangsregistrering på passord.uio.no/newUser . Problemene arter seg slik:

1. Brukeren går til passord.uio.no/newUser
2. De fyller inn de tre opplysningene som etterspørres
3. Brukeren kastes tilbake til forsiden passord.uio.no

Vi jobber med å løse saken, i mellomtiden kan passord registreres på passord.uio.no/forgottenPassword. Passord kan også skaffes ved å ta kontakt med Houston. Kontaktinfo for Houston er her: uio.no/tjenester/it/kontakt/houston

Publisert 10. aug. 2017 09:19

Det er for tiden problemer med replikering mellom databasene ved UiO-siten og Central Administration Server (CAS)

Dette medfører problemer med SCCM-konsollen som står i READ-ONLY modus.

Vi jobber med saken.

[OPPDATERING 2017-08-10 10:48] Replikering mellom databasene er nå i gang. Problemet med konsollen er løst. Start konsollen på nytt. 

 

 

 

Publisert 4. aug. 2017 13:28

Det vil være nedetid for Wowza ut dagen grunnet en kritisk sikkerhetsoppdatering. Driftsmeldingen oppdateres.

 

Publisert 3. aug. 2017 11:12

Vi opplever problemer med integrasjonen mellom Cerebrum og AD for tiden. Dette dreier seg primært om opprettelsen av nye konti og grupper i AD. Vi jobber på saken for å finne ut av hva som skjedde.

Publisert 1. aug. 2017 20:11

Nedetiden vil vare fra 20:15 og utover i omtrent 4 timer.

Publisert 11. juli 2017 14:29

10.07 klokken 12:15 oppdaget vi et problem med Managed Software Center. Det var en CRL konfigurasjon som revokerte gyldige sertifkater og brukere fikk ikke koblet til for oppdatering og nedlastning av applikasjoner for macOS. 

Problemet ser ut til å ha oppstått oppstått 06.07 klokken 09:30 og vi beklager til de som har vært uten tilgang i dette tidsrommet. Alt skal nå være i orden.

Ta kontakt med it-support@uio.no hvis du fremdele opplever problemer med å koble deg til Managed Software Center på macOS.

MLM

Publisert 29. juni 2017 14:09

Etter Patch Tuesday juni 2017 (Uke 24) så er det flere som har meldt problemer med Outlook

Microsoft har dokumentert kjente feil her og hvordan komme seg rundt dem:

https://support.office.com/en-us/article/Fixes-or-workarounds-for-recent-issues-in-Outlook-for-Windows-ecf61305-f84f-4e13-bb73-95a214ac1230?ui=en-US&rs=en-US&ad=US#bkmk_june2017su

Microsoft informerer også at issue 5 er nå fikset og er inkludert som en patch i neste Patch Tuesday

Noen nevner oppdateringen KB4022168. Denne oppdateringen fikser bare  issue 5, ikke de andre.
KB4022168 er optional og den er en "preview" av den som kommer om 2 uker for Patch Tuesday og det ser ut som har i seg selv noen issues, de...

Publisert 28. juni 2017 14:04

AirWatch vil ikke være tilgjengelig i morgen 29/6 fra kl.8.30- cirka kl.11 på grunn av oppgradering.

Dette berører i hovedsak administratorer i AirWatch, samt sluttbrukere som benytter programvare-appen Content for dokumenthåndtering på hjemmeområdet (M:\).

Karine F. Ulleberg

IT-Drift\KD\MLM

 

Publisert 26. juni 2017 15:47

Det er en ny maskin bak tjenesten login.uio.no. Den nye maskinen er av nyere dato og har dermed oppgradert programvare.

Merk at login.uio.no derfor har en ny SSH-nøkkel. Nye nøkler er:

ssh-rsa:

ssh-rsa AAAAB3NzaC1yc2EAAAADAQABAAABAQDKNr1Pz1eBz7nsUdJxhaCbrUqSTojBhyn6ScMGBomGBpCOyMu3SP6LeMdTLqbiIqwLzvPZX7GUHYihzadV+QHot4CAFqvUCcERQtCcWI1OmbXWtg2YCkQbVJ7lKxg2tumhsYP2EPs3VXuGpo7Lj8jY0fWtcgopsFlMKhRGPK/369jDC6cVlcqEPpxhELeuleMhK5E62BTWQAqx4jvUvdhd3be8VUb4Fd9qGyEuGAhMi+fzTOXuCUnuWwrXLAvDnSOka6HY/E53uc8lJv5AolqL4vT+VT9ecTpW6anWNI1JaOtHUoHB23kpQbruV+W125eMDc2fTcGtf8onHUbKo65T

ecdsa-sha2-nistp256:

ecdsa-sha2-nistp256 AAAAE2VjZHNhLXNoYTItbmlzdHAyNTYAAAAIbmlzdHAyNTYAAABBBJqORA9vAs2t5MabozcUIMqHAApILGED2SViM1XPaJvI08kR701WotpBL6+hj/saXLESRJLi92PyDNWI82FiIpI= 

ssh-ed25519:

ssh-ed25519 AAAAC3NzaC1lZDI1NTE5AAAAIB8eWzV7FUyTCVBh5atelGxANZAkJAr6Pp8+I1Oa4Xv6 
Publisert 26. juni 2017 14:25

På grunn av teknisk vedlikehold vil Basware IP og eOmposteringsløsningen være utilgjengelig tirsdag 27.06.2017 kl 21-22.

Publisert 15. juni 2017 14:07

Houston holder idag stengt mellom 18:00 - 20:00. Vi beklager eventuelle ulemper det måtte medføre. Vi har ordinære åpningstider fra og med i morgen fredag 16. juni.

Publisert 12. juni 2017 15:27

Siden 1. juni har vi hatt problemer med å få bygget studentbrukerkontoer i Cerebrum. Det feilsøkes.