print logo

Driftsmeldinger fra IT

Publisert 8. feb. 2016 16:11

Problemet rammer ikke PXE-installerte maskiner.

Det rammer servere og maskiner som installerer agenten via Windows Update, og manuelle installasjonen av SCCM-agenten.

Vi jobber med saken.

 

OPPDATERING 2016-02-09 13:49

Problemet er løst. Agenten installerer seg nå via Windows Update som vanlig.

 

 

 

 

Publisert 2. feb. 2016 23:47

Dear TSD-users,

Windows issue was fixed 03.06 yesterday after tweaking some DNS settings.

Thanks to Erik, Dag-Erling, Francesca and the TSD-team.

...since today 02/02-16 at 16:00 pm we are having network issue affecting many windows project servers and windows admin servers inside TSD. The cause of the problem has been identified this evening and will be solved as soon as possible during tomorrow (03/02-16) morning. However at the moment the project windows VMs are not reachable neither by using Horizon View nor by using the old shh+RDP methods. Users can instead log into the linux servers by using the thinlinc protocol. At the moment of writing we do not know whether the problem has affected the colossus infrastructure. More info will come during the day of tomorrow (03/02-16)

 

We apologize for the inconvenience.

Francesca@TSD

Publisert 2. feb. 2016 19:59

Dear TSD-user,

due to windows license issue, the login to TSD via Horizon View is not possible. We are working hard to find the solution.

We apologize for the inconvenience.

Francesca@TSD

Publisert 2. feb. 2016 15:03

Cerebrum er nede for vedlikehold tirsdag 2. februar fra kl. 15:00. Arbeidet vil kunne vare i opptil to timer.

I perioden vil bofhd, Brukerinfo, integrasjoner mot AD/Exchange, glemt passord-tjenesten og andre tjenester som kommuniserer direkte med Cerebrum være utilgjengelige. LDAP vil fremdeles være tilgjengelig, men vil ikke bli oppdatert med ny informasjon før oppgraderingen er fullført.

http://www.uio.no/tjenester/it/aktuelt/planlagte-tjenesteavbrudd/2016/160202-cerebrum.html

Publisert 30. jan. 2016 11:33

Dear TSD-user,

the fx service for import/export is not working at the moment. We are on the case and we will solve the problem as soon as possible.

The problem has been SOLVED!

Sorry for the inconvenience,

Francesca@TSD

Publisert 28. jan. 2016 17:30

Det er for tiden problemer med WebVPN (vpn.uio.no) og VPN via Cisco Anyconnect. Nettdrift ser på saken. Inntil videre henviser vi til vpn2.uio.no.

Publisert 28. jan. 2016 15:24

Det er varslet nedetid på ePhorte fra klokken 17:00 og utover i dag 28.januar og fra klokken 17:00 i morgen 29.januar. Dette i forbindelse med feilsøkingsarbeid for å løse problemer knyttet til treghet og innlogging som UiO opplever for tiden. Vi beklager det korte varslet og ulempene dette måtte medføre.

Publisert 27. jan. 2016 23:33

Dear TSD users,

we have found and solved the network problem occurred at 20:00 today. The TSD is back to normal status.

Sorry for the inconvenience.

Regards,

Francesca@TSD

Publisert 27. jan. 2016 21:08

Dear TSD users

Sorry to announce that we have some network issue in TSD causing windows computers not to see storage and thinlinc not working.

We are on the case, updates will come.

Best

Gard@TSD

Publisert 22. jan. 2016 11:18

Statistikkserveren stat.uio.no restartes klokken 04:00 førstkommende natt for å få inn sikkerhetspatcher. 

 

Publisert 19. jan. 2016 09:54
Grunnet endring i virtualiseringsoppsettet vil rt.uio.no være utilgjengelig i tidsrommet 20. januar kl. 08:00 til  kl. 08:30.

Vi beklager ulempene nedetiden medfører.

Publisert 13. jan. 2016 10:45

Brukere opplevde 13. januar at det kunne være problemer med å logge inn på login.uio.no. Problemet ble løst samme ettermiddag, og alt skal nå være i orden.

Publisert 12. jan. 2016 13:59

Det er noe trøbbel med SPSS-lisenser, det jobbes for å fikse dette. 

Oppdatering:
Problemet er løst, og ting skal nå fungere som normalt!

Publisert 12. jan. 2016 11:32

Vi er i gang med å oppgradere SCCM-rammeverket, blandt annet for å kunne støtte Windows 10.  Arbeidet er berammet til uke 2-3.  Det forventes å være ferdigstilt i god tid.

 

Det vil bli noe nedetid i løpet av denne tiden.  Vi annonserer og svarer på spørsmål på XMPP: uio-it-diskusjon@conference.chat.uio.no

 

OPDATERING 2016-01-20 12:19

Nå er SCCM oppgradert til versjonen SCCM 2012 R2 CU5

Arbeidet fortsetter til å oppgradere til SCCM (Current Branch)

 

 

 

 

Publisert 11. jan. 2016 10:40

Statistikk-serverne patches, og oppdateres natt til fredag 15. Januar

Dersom alt går etter planen er dette arbeidet ferdig mellom klokken 12:00 og 14:00 fredag morgen. Arbeidet starter torsdag aften/kveld.

Oppdatering 15.01.2016 13.12: Serverne er oppe igjen og klar til bruk. 

Publisert 7. jan. 2016 17:21

Grunnet planlagt vedlikehold vil HR-portalen være utilgjengelig i tidsrommet 7. januar kl. 17:00 til 8. januar kl. 08:00.

Vi beklager ulempene nedetiden medfører.

Publisert 4. jan. 2016 14:20

Det er for tiden problemer med den sentrale SMS-tjenesten. Dette berører blant annet glemt-passord-tjenesten (https://brukerinfo.uio.no/forgotten/password/mobile.php).

Vi jobber med å få opp tjenesten igjen og beklager eventuelle ulemper dette medfører.

 

- Gruppe for drift av meldingstjenester

Publisert 4. jan. 2016 09:07

Mandag morgen var det problemer med applikasjonene Parkering, Epay og Nettskjema. Disse er nå løst. Årsaken skyldtes problemer med en databaseserver.

Publisert 23. des. 2015 14:30

I julen holder vi stengt 24, 25 og 26. desember.
Vi holder også stengt 31 desember og 1. januar.

Forutenom dette holder vi åpent som vanlig.
Åpningstidene våre finner man her.

Vi ønsker alle en riktig god jul og et godt nytt år!

--
Med vennlig hilsen,
Alle oss i Houston

Publisert 18. des. 2015 10:46

Hi,

the NFS problem that was causing the freezing of the opened sections in TSD has been identified and possibly solved. The TSD service shall be stable and opened up again  for production today. More news soon.

Sorry for the inconvenience

Regards,

TSD@USIT

Publisert 18. des. 2015 10:27

Pga trøbbel med siste deploy, gjør vi en restart av Cerebrum kl 10:40.

Dette får følger for bofh som blir utilgjengelig.

Forventet nedetid ca ett minutt.
 

 

OK, utført. Beklager ev ulemper dette medførte.

Publisert 17. des. 2015 17:49

Dear TSD-user

the problem occurred today was solved by replacing the failing switches with two new ones. Almost all the components have been moved to the new switches. The moving will continue tomorrow as some reconfiguration of the internal network may be needed. At the moment the windows machines shall be up and running and users can log into their VMs  via PCoIP and ssh+RDP. However some instability might be expected, since we are still reconfiguring the internal network. Linux VMs might still hanging and we are working to resolve this problem too. 
Please follow the update on the operational log on the TSD webpage. 

Sorry for the inconvenience

TSD@USIT

Publisert 17. des. 2015 10:14

Dear TSD-users,

unfortunately we are having a network failure and this has caused a strong instability since yesterday 16/12 at 18:00.  We need to shift to new routers and this implies an unscheduled downtime now. We do not know at the moment how long the outage will be but we are working very hard to get the problem solved as soon as possible during the day. 

Sorry for the inconvenience,

Regards,
Francesca

Publisert 17. des. 2015 10:05

Det skal foretas en oppgradering av OS til RHEL7.

Tilstøtende systemer som

    Fakturasystemet (Basware IP)

    Bestillingssystemet (Basware PM)

blir IKKE berørt av denne oppgraderingen.