Driftsmeldinger fra IT

Publisert 23. mars 2017 14:07

Usit jobber med saken for å finne en løsning på problemet.

Publisert 22. mars 2017 12:46

Problemet er løst, og systemet er tilgjengelig igjen.

Mvh Heidi Wang

Publisert 22. mars 2017 12:22

Saken er meldt til vår driftsleverandør, og vi vil komme med mer informasjon så snart vi vet noe mer.

 

Beklager ulempene dette medfører.

Publisert Mar. 21, 2017 4:30 PM

Since yesterday 18:30 there had been an issue accessing the colossus storage. This resulted in /cluster/projects/pXX being inaccessible. The issue has been resolved today at 10:35.

Abdulrahman@TSD

Publisert 21. mars 2017 14:58

Økonomisystemet (OAPRD) blir utilgjengelig i kveld 21.mars, fra kl. 16:00
pga oppdatering.

Beregnet nedetid ca 4 timer.

Publisert 20. mars 2017 12:40

Tjenestene på app.uio.no har blitt forsøkt flyttet til nye servere, dessverre har dette ført til en del problemer for enkelte tjeneste. Vi har derfor valgt å flytte den tilbake til vi har fått ryddet opp i de problemene som har oppstått. 

Publisert 16. mars 2017 10:15

Lisensen til StatTransfer har gått ut. USIT er i samtale med leverandør. 

Publisert 13. mars 2017 19:53

Vår ene Wowza edge server (webcast-prod02.uio.no) er nede. Det medfører at bruk av rtmp://webcast-edge.uio.no/liveedge/ditt_streamname for publisering av direktesendinger ikke vil virke stabilt.

Bruk isteden URLen rtmp://webcast-prod03.uio.no/liveedge/ditt_streamname inntil problemene er fikset. Vi jobber med saken.

16/3: Da er webcast-prod02.uio.no oppe igjen og alle webcasttjenester er i normal drift.

Publisert 12. mars 2017 15:36

Vi har for tiden problemer med brukerinfo.uio.no. Vi er klar over problemet og det jobbes med saken.

2017-03-13: Problemet er løst.

Publisert Mar. 2, 2017 4:25 PM

The TSD gateway was not reachable between 15:43 and 16:15 today, the issue has been resolved and users should be able to log in again.

Some linux machines might still not be available, if you are unable to log into ThinLinc please contact us.

Publisert 2. mars 2017 13:17

Grunnet problemer med installasjonen på servere er SAS for tiden ikke tilgjengelig på UiO Programkiosk.

Publisert 2. mars 2017 10:18

Vi har for tiden problemer med programvareinstallasjon på macOS gjennom "Managed Software Center".

Vi har funnet årsaken til problemet og jobber med en løsning.

Problemet rammer maskiner som har blitt installert den siste uken.

Vi beklager ulempene dette medfører!

Oppdatering: Problemet ble løst ca klokken 13.00 på torsdag. Maskiner som ikke har fått rett konfigurasjon ved oppsett skal automatisk bli oppdatert, men det tar litt tid før alle maskiner har fått rett konfigurasjon.

Publisert 28. feb. 2017 16:55

Endel brukere får nå feilmelding ved forsøk på tilkobling til stat.uio.no (Windows statistikkservere) via rdp, kiosk eller view. F.eks. for å kjøre programmet "Stata".

Dette skyldes at antall samtidige brukerpålogginger akkurat nå, er makset ut (at for mange er pålogget samtidig). Da vil man kunne oppleve å få en feilmelding som sier at det ikke er ledig kapasitet. Om du får denne feilmeldingen kan du prøve å logge på igjen litt senere.

Oppdatering 03.03.2017:
Da har vi økt resursene bak stat.uio.no og skal kunne ta unna det som kommer av brukere!

Publisert Feb. 26, 2017 2:27 PM

The problem was solved the same day around 18:10. It might be that some of the linux VM are not yet reachable. In that case please mail us and we will restart the machine.

----------------

TSD's main gateway is not reachable at the moment and the TSD infrastructure is not accessible. We are trying to solve the situation as soon as possible. More information will appear on the operational log on Monday 27/02 in the morning.

We apologize for the inconvenience.

 

Publisert Feb. 24, 2017 4:44 PM

The problem was solved on Friday around 17:15. It might be that some of the linux VM are not yet reachable. In that case please mail us and we will restart the machine.

------------------

TSD is unreachable at this moment. We are trying to solve the problem as soon as possible. We apologize for the inconvenience.

Publisert 23. feb. 2017 15:29

På grunn av en inkurie er mail-jess.uio.no nede for tiden. Det påvirker følgende tjenester:

Ingen e-post går tapt. Vi beklager ulempene dette medfører. Spørsmål eller kommentarer kan rettes postmaster-kontakt@usit.uio.no

 

Oppdatert: Problemene skal nå være løst og ting vil fungere som normalt. Vi beklager ulempene dette har medført.

Publisert 23. feb. 2017 12:25

UiO har diverse nettverksproblemer som påvirker diverse tjenester. 

Blant annet er Instituttet i Roma påvirket.

 

Grunnen er at UNINETT opplever problemer, beskrevet her:

https://drift.uninett.no/

 

Intern trafikk mellom UiO-tjenester er forventet å fungere som normalt. 

Brukere kan oppleve problemer med å nå tjenester utenfor UiO, dvs. "internett".

 

15.30: UNINETT Har meldt at problemet er løst.

Publisert Feb. 17, 2017 9:59 PM

The problem was solved on Friday around 22:00. It might be that some of the linux VM are not yet reachable. In that case please mail us and we will restart the machine.

----

TSD is unreachable at this moment. We are trying to solve the problem as soon as possible. We apologize for the inconvenience.

Publisert 14. feb. 2017 15:33

Fakturasystemet (Basware IP) og e-Omposterings løsningen tas ned for teknisk vedlikeholde i dag kl. 21:00.

Beregnet nedetid 1 time.


Vi beklager eventuelle ulemper dette måtte medføre.

Publisert 13. feb. 2017 15:17

Etter en oppgradering i helgen har vi ikke fått på plass tjenesten som muliggjør å lese hjemmeområde fra appen Content Locker på mobil.

Driftsgruppa på USIT jobber med leverandøren for å få løst saken.

 

Karine F. Ulleberg

 

Publisert 13. feb. 2017 11:27

Mandag 13.februar fra kl 19-21 blir følgende databaser utilgjengelig pga vedlikehold:

GEOPRD
WEBPRD
HK8PRD
IEPRD
SMSPRD
HKPRD
PAYPRD

 

 

Publisert 12. feb. 2017 06:52

Noen brukere ved UiO får ikke lenger logge inn via Feide selv om de har kunnet det før, fordi de ikke lenger har noen gyldige tilknytninger på brukeren sin i Cerebrum, bare på personobjektet.

Løsningen på dette er å legge riktig tilknytning på brukeren også.


Årsaken til dette er at de har hatt en manuell tilknytning på brukeren sin. Manuelle tilknytninger gir ikke tilgang til Feide, men så lenge de har hatt tilknytning på personobjektet sitt som gir tilgang til Feide, har de fått tilgang likevel. Manuelle tilknytninger er nå fjernet fra Cerebrum, og det hadde den utilsiktede konsekvensen at feilregistrerte brukere med f. eks. ANSATT- og/eller STUDENT-tilknytning på personobjektet sitt, men kun MANUELL-tilknytning på brukeren sin, brått mistet Feide-tilgang.

Vi beklager ulempene, og vurderer fortløpende om vi skal gjøre noe med dette etter helgen.

Men vi minner også om at der Cer...

Publisert Feb. 10, 2017 3:28 PM

We have had a failure of the primary jumphost  but the failover machanism took over and moved the system to the secondary one. The infrastructure shall be back to normal very soon. We are investigating what caused the failure.

We apologize for the inconvenience.

Publisert 7. feb. 2017 14:34

Vi opplever for tiden problemer med sertifikat til utskrift.uio.no, det jobbes med saken.

Publisert 6. feb. 2017 10:55

CurrentTime er nede pga. databaseproblemer. Det jobbes med å få tjenesten på plass igjen.

Problemet er løst ved å restore CT-backup fra fredag 3. februar kl 16:04.  CT-registreringer som er gjort etter denne tid må gjøres på ny.