Driftsmeldinger fra IT
Det er for tiden problemer med utskrift gjennom PaperCut. Dette skyldes full spool-disk. Brukere vil oppleve at utskriftsjobber ikke kommer frem eller bruker lang tid på å laste inn. Utskrift-drift ser videre på problemet.
Flere brukere har problemer med søk i Outlook, med feilmeldingen "We’re having trouble fetching results from the server...".
Feilen har oppstått etter en rutinemessig oppgradering av e-postsystemet, gruppe for digitale kommunikasjonsplattformer (DKP) jobber med saken.
Søk i webmail fungerer fortsatt.
På grunn av utløpt sertifikat er det en midlertidig stans i opprettelse av nye brukerkontoer tilkoblet Google Workspace. Det jobbes med å løse problemet
Det er for tiden problemer med innlogging via ID-porten på passord.uio.no. Vi jobber med å løse problemet.
Oppdatering 12:52: ID-porten er nede. Oppdatering kan følges på Digdir sine sider.
Det er utfordringer med maskinvaren bak Autotekst som fører til noe ustabilitet og kø i tjenesten.
Etter en serveroppgradering oppleves det problemer med å åpne noen dører med porttelefon i noen bygg. Det jobbes med å løse problemet.
Problemet ble løst ca kl 10:15.
Grunnet tekniske forstyrrelser vil ikke opptak sendt til Nettskjema via Diktafon-applikasjonen bli transkribert. Opptakene blir køet opp, men noe ventetid må forventes grunnet høy trafikk når problemet er løst.
1011: Problemet er løst, men det vil ta tid for å ta igjen køen som har bygget seg opp
På grunn av en teknisk feil som oppstod i Vortex i forrige uke har noen semestermapper fått byttet språk fra engelsk til norsk eller omvendt. Hvilket språk som er satt påvirker de genererte overskriftene på semestersidene og navn på lenke til timeplan, tid og sted for eksamen, pensumliste og kontaktinfo.
Det jobbes med å få oppdatert slik at språk blir satt tilbake for semestermapper som har fått endret språk. Ny status om dette kommer i løpet av uke 10.
Vi beklager ulempene dette medfører! Hvis det er kritisk at språk på en semestermappe endres raskt kan man ta kontakt med vortex-hjelp@usit.uio.no.
Problemene med språk på semestermapper ble rettet 12. mars.
Det er for tiden problemer med Mobilityprint. Problemet gjelder uavhengig av plattform som benyttes.
Vi jobber med å løse problemet!
Noen brukere opplever at de ikke når hjemmeområdet sitt via SSH. Dette gjelder hovedsakelig brukere på Linux-maskiner.
Oppdatering av data fullførte igjen i dag. M.a.o. er gårsdagens data nå tilgjengelig i alle rapporter i Tableau.
Løsningen er noe forbedret, men dessverre må det forventes at oppdatering av data fullfører litt senere enn normalt de neste dagene.
Vi minner om at dere kan sjekke når data sist ble oppdatert på linjen nederst i alle rapporter.
Vår driftsleverandør jobber videre med å finne en bedre løsning.
Denne driftsmeldingen vil bli oppdatert etterhvert som vi vet mer.
På grunn av en teknisk feil har endel emneskrivelser på uio.no fått engelsk språk når det skulle vært norsk.
Vi jobber med å fikse feilen, og beklager ulempene dette medfører.
Språk på emnebeskrivelser på uio.no ble fikset 21. februar.
I dag mellom kl 17 og 18:30 må det utføres vedlikehold som berører hjemmeområdene og fellesområdene på
- kant
- hume
- platon
- app-evs
De som har montert filområder mot disse med NFS vil oppleve korte heng, mens Windows-maskiner vi få br...
Oppgradering av lønnssystemene
Flere av DFØ sine systemer vil være utilgjengelige for alle brukere lørdag 17. februar kl. 07:00 til kl 15:00 på grunn av en teknisk oppgradering. Sikkerhetspatching og basis programvare skal oppgraderes.
Dette betyr at følgende systemer vil være utilgjengelige for alle brukere under oppgraderingen:
• Selvbetjening for ansatte og ledere
• Selvbetjening for honorarmottakere
• Betalmeg
• DFØ-app
• SAP kjernesystem
• API grensesnitt
• GAT kjernesystem
• MinGat
• GatGo
• Innsikt
• DFØ HR*
• DFØ Lønnsforhandlinger
Det er fortiden problemer med tilkobling til gjestenettet uioguest. Brukere opplever at siden man kommer til når man kobler til nettet (guestportal.uninett.no) ikke åpner for tilkobling, men heller viser hvit skjerm eller "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig"-melding.
Vi jobber med å løse problemet!
Oppdatering: Problem hos leverandøren startet ca 13:00 og varte til ca 21.20.
Det er for tiden problemer med å skanne dokumenter til e-post gjennom Safecom (Gammelt utskriftssystem). Utskrift ser videre på saken.
Dette påvirker ikke skann til e-post gjennom PaperCut.
Oppdatering: kl.16:30 ble en nylig endring i mailsystemet rullet tilbake, og problemene med scanning løste seg som følge av dette.
Det er for øyeblikket problemer med webgrensesnittet til intark. Dette skaper problemer for blant annet gravitee og rabbitmq.
Det jobbes med å løse problemet.
Innlogging med ID-porten (bank-id mm) blir utilgjengelig i Nettskjema i opp til én time fra kl 0900 tirsdag 30. januar.
Det er for øyeblikket problemer i FS, som påvirker bl.a. Vitnemålsportalen. Problemene anslås å ha inntruffet igår (29.jan) rundt kl.16:30. Vi jobber med å rette feilen.
Oppdatering: Kl.8:45 meldes det om at feilen er rettet, og ting burde fungere som normalt igjen.
Mine studier er nede, vi jobber med å fikse problemet og forventer at den snart er oppe igjen.
Vi beklager ulempene dette medfører.
Mine studier var oppe igjen 14:36.
En bug ved oppdatering til den nyeste versjonen gjør at fildeling og deling av mapper ikke fungerer. Det kommer en patch i morgen.
OPPDATERING: Vi fikk en patch av leverandøren og tjenesten funker som den skal.
Det er problemer med å åpne view.uio.no via VMware applikasjonen. Problemet løses ved å nullstille informasjonskapsler.
Nvivo lisens som er i bruk hos UiO nå, gir ut varsel om at den snart løper ut. Vi er i prosessen med å skaffe ny lisens slik at overgangen vil gå fint. Driftsmeldingen oppdateres så snart det er på plass.
DFØ skriver:
Ved pålogging i DFØ-appen vil en påtvungen feilmelding vises, og den vil vedvare inntil brukeren oppdaterer til den nyeste versjonen av appen: versjon 2.1.3 for iOS og versjon 2.1.2 for Android.
Brukere med automatisk oppdatering kan bli nødt til å utføre manuell oppdatering via APP Store (iOS) eller Google Play (Android).
Etter at oppdateringen er gjennomført, vil brukeren kunne logge seg på som vanlig.
Det er problemer med Intune og eduroam. Problemet ser ut til å være grunnet NCSI. Har i sammenheng ustabilitet med VPN-tilkoblingen som nå skal være på igjen. Vi beklager for uro som er påvirket.
Innsikt for HR og lønn vil være utilgjengelige for alle brukere lørdag 20. januar fra kl. 08:00 til kl 15:00 på grunn av en teknisk oppgradering.
SAF
Innsikt for HR og lønn vil være utilgjengelige for alle brukere lørdag 20. januar fra kl. 08:00 til kl 15:00 på grunn av en teknisk oppgradering.
SAF
We're currently addressing technical issues with Educloud selfservice portal.
At the moment, individuals attempting to visit "https://selfservice.educloud.no/" are encountering an error message.
We apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your patience.
Problem solved 13:47.
ID-porten opplever for tiden problemer, som påvirker mange av tjenestene ved UiO. Feide-pålogging skal fungere som normalt.
Oppdatering på status kan finnes her; https://status.digdir.no/incidents/ctml93xm9lnh
Vi vil løse driftsmeldingen straks problemene er løst.
Oppdatering: kl.13:51 ble det meldt om at en løsning skal være funnet.
SPSS lisensen som ligger ute i TSD, winprog og macprog har utgått. Det jobbes med å skaffe en ny lisens nå. Driftsmeldingen vil bli oppdatert så snart vi vet noe mer.
Oppdatering 23.01.24: Ny lisens på plass, utgår 01.01.25
Det er noen instanser av passordtjenester som nå er nede. Vi jobber med en løsning.
Problemer løst 10:45.
Nye studenter, og studenter som ikke har signert TOS (terms of service) på et år opplever problemer med å logge inn i Mine studier.
Vi jobber med å fikse problemet, beklager ulempene dette medfører!
Problemer ble løst kl. 12:35.
Vi er blitt oppmerksomme på at det er problemer med innlogging på mobilprint.uio.no.
Vi jobber med å få løst problemet så fort som mulig.
Vi er blitt oppmerksomme på at at det er problemer med f4transkript og manglende lisens.
Vi jobber med å få løst problemet så fort som mulig.
14:04: Nye lisensfiler lagt inn.
Vi er blitt oppmerksomme på at at GPT UIO er nede. Vi jobber med å få løst problemet så fort som mulig.
Vi opplever for tiden problemer med file import gjennom dataportalen i TSD.
Tjenesteansvarlig er varslet og vil se på årsaken.
Flere brukeren opplever problemer med scanning fra Ricoh-printere på SafeCom. Scannen ser ut til å virke, men det er ikke mulig å sende den scannede filen til mail.
Utskriftsteamet har blitt varslet og ser på saken.
Vi opplever for tiden ustabilitet med Kontor Fullskjerm gjennom https://view.uio.no og VMware Horizon Client. For de fleste bruksområder vil det være mulig å bruke UiO Windows Desktop istedenfor. Vi jobber med å få startet maskinen igjen.
Vi opplever at brukere får feilmeldingen "Forbidden: You don't have permission to access / on this server.".
Dette gjelder f.eks. Brukerinfo, app.uio.no og TP.
Problemet skal nå være løst.
Det er problemer med https://mail.uio.no nå og e-posttjenesten kan derfor oppleves ustabil / treg / svarer ikke.
Det jobbes med feilretting.
Mvh Postmaster
Det rapporteres om problemer med Webmailløsningen på https://mail.uio.no - den gir en feilmelding om for mange "redirects".
Vi jobber med feilsøking.
Oppdatering: Problemet ble løst cirka 17:30 (torsdag 7. desember 2023).
Merk at det ikke holder å trykke F5/oppdatere nettsiden som viser feilmeldingen. Gå til https://mail.uio.no og logg inn på nytt.
Vi beklager ulempene dette har medført.
Mhv Postmaster / Digitale kommunikasjonsplattformer
Vi opplever problemer med all autentisering mot wiki.uio.no sider. Vi jobber med problemet.
I perioden mellom ca. kl. 15:05 og 15:45 var flere tjenester nede, bl.a. Vortex, View, Zabbix og tilganger til eksamen via proxy. Problemet skyldtes nettverksproblemer, men er nå løst og alt er oppe igjen.
Det er for tiden problemer med å abonnere på kalenderen i Mine Studier. Vi jobber med å fikse problemet.
Hvis det oppdages andre problemer i Mine Studier som ikke er relatert til abonnering på kalender er det fint om det meldes inn til it-hjelp@uio.no.
Vi opplever fortiden problemer med innlogging med Radius OTP.
09:03 - Tjenestene tilgjengelige igjen.
Årsak til feil er funnet og det jobbes nå med å gjøre endringer for å bli operativ igjen
Se videre DFØ Status (dfo.no)
Mvh SAF
I perioden mellom 2023-11-21T15:21 og 2023-11-23T11:21 ble ikke endringer gjort i Gjestetjenesten plukket opp av Cerebrum. Det er nå i orden igjen, og endringene som ikke nådde frem er tvunget gjennom for hånd.
NFS- og SMB-tjenestene på Hypatia fikk en spontan og rask omstart i dag kl. 13.13. Etter dette kan det ha blitt heng mot Hypatia fra enkelte linux-maskiner på UiO, i såfall må man remontere.
Noen brukere opplever å få feilmeldingen ""Managed Software Centre" is damaged and can't be opened. You should move it to the Bin." når de forsøker å åpne Managed Software Centre på driftet Mac.
Midlertidig løsning: https://www.uio.no/tjenester/it/maskin/macosx/hjelp/managed-software-center-is-damaged.html
Ta kontakt med it-support@uio.no dersom du opplever dette problemet.