Fikk du ikke e-post?

14. september 2016 oppstod det problemer med e-postsystemet på UiO. Det er svært sjelden det oppstår, for e-post og kalender på UiO har en oppetid (tiden et system er tilgjengelig for brukerne) på over 99 %. Men hva gjør du når du sitter der, uten e-post og kalender?

Mange brukere rammet

Omtrent èn av åtte IT-brukere på UiO var uten e-post og kalender i rundt to timer onsdag morgen. Det er lenge siden sist noe slikt skjedde, og det er forhåpentligvis lenge til neste gang, Men når det skjer, virker det ganske lammende på de som er rammet. Det er for tiden 65 987 brukere med e-postkonto på UiO, så det var nok mange som merket at noe var galt. 

Hva kan du gjøre hvis noe ikke virker?

Når du merker at noe er galt, vil du gjerne vite om det gjelder kun deg, eller om det gjelder mange. Man vil vite om noen jobber med å løse problemet og når det forventes løst.

Dette gjør du:

Trinn 1: Spør en venn

Hvis e-post eller annet knyttet til IT og datamaskiner ikke virker, er det lurt å spørre de på kontoret ved siden av eller en som sitter ved siden av deg på datasalen. Hvis andre også har samme problem, kan du som regel slutte at problemet er systematisk og at noen jobber med det.

Trinn 2: Sjekk driftmeldingene

På UiO blir det lagt ut driftsmeldinger hvis noe er galt med de sentrale systemene. Disse driftsmeldingene er tilgjengelig for alle, og er å finne på UiOs nettsted for IT-tjenester. Driftsmeldingene ligger til høyre på siden, og er synlige om du ruller litt ned.

For problemet som oppsto i dag, ble det lagt ut driftsmelding kl 08.18. Den inneholdt informasjon om at det er et problem, og at det blir jobbet med det. Meldingen ble oppdatert 09.55 da problemet var løst. Hvis det er problemer med et IT-system, er det alltid lurt å sjekke driftsmeldingene. De oppdateres også når problemene er løst.

Trinn 3: Start program eller maskin på nytt

Hvis andre du snakker med ikke har problemer, og hvis det ikke ligger ute en driftsmelding, kan du forsøke å avslutte programmet du har problemer med, og starte det på nytt. Hvis det ikke hjelper, kan du prøve å starte maskinen din på nytt.

Trinn 4: Kontakt lokal IT eller Houston

Når du opplever problemer med datamaskinen eller annet IT-relatert, kan du alltid kontakte lokal IT eller Houston, UiOs supportsenter. Lokal IT og student-IT er som regel tilgjengelig innenfor vanlig arbeidstid, men Houston har åpent både på kveldstid og i helger. Hvis du utfører trinn èn til tre før du eventuelt kontakter supportapparatet, har du allerede begynt feilsøkingsprosessen, noe som er til hjelp for supportpersonell.

Publisert 14. sep. 2016 12:02 - Sist endret 27. sep. 2016 10:01