English version of this page

UiO vil gjøre e-post sikrere

UiO har valgt å presisere reglene for automatisk videresending av e-post for å oppnå bedre kontroll på personopplysninger.

Illustrasjonsbilde fra colourbox.com

– Det er to viktige grunner til at vi presiserer regelen om automatisk videresending. Det er at vi ønsker å skape et større skille mellom den e-posten du bruker som ansatt ved UiO og den e-posten du bruker privat eller hos annen arbeidsgiver. I tillegg skal vi overholde lovverk rundt personvern, sier IT-direktør ved UiO, Lars Oftedal.

Gjelder alle ansatte

Denne presiseringen gjelder alle ansatte, men ikke de som er tilknyttet UiO, som eksempelvis gjesteforskere, alumni og konsulenter. Endringen vil få betydning for de som bruker ekstern e-post-konto og som automatisk videresender UiO-e-post til den eksterne adressen.

Studenter kan fortsette som tidligere, med mindre de også er ansatte.

De det gjelder vil få et varsel av USIT i begynnelsen av juni. Endringen trer i kraft 1. september, 2017. Vi oppfordrer til å skru av den automatiske videresendingen selv i Brukerinfo, eventuelt spørre lokal-IT om hjelp. Dersom du ikke har skrudd av automatisk videresending før 1. september, vil USIT gjøre det for deg.

Ønsker bedre kontroll

Endringene gjøres for at universitetet skal ha bedre kontroll på personopplysninger.

– Ansatte behandler fra tid til annen personopplysninger og andre opplysninger som må beskyttes. Slike endringer og presiseringer må vi gjøre for å sikre at personvernet ivaretas, sier Oftedal.

Dersom din e-post automatisk videresendes ut av UiO sitt e-post-system kan ikke UiO garantere for at personopplysninger behandles sikkert i alle ledd.

Les mer om reglene om videresending av ansatt-e-post her.

Publisert 7. juni 2017 08:27 - Sist endret 7. juni 2017 12:07