Endring i ticket som vil påvirke deg!

Etter lengre tid vekker vi igjen liv i bloggen, og idag betyr det informasjon om en endring som vil påvirke deg, litt om ressursituasjonen i gruppa, andre endringer og tips og triks som alle kan ha nytte av å lese!

Endring av owner-feltet på saker, fra dropdown til autocomplete

For å forbedre ytelsen har vi sett at owner-feltet har vært en årsak til store spørringer, som tar plass og tid. Dermed ønsker vi nå å forsøke følgende endring - owner vil gå fra å være dropbox, til å være autocomplete. Mer spesifikt vil vi gå fra dagens løsning(venstre), til ny løsning(høyre) i bildet under.

Bilde av dropdown og autocomplete

Av data vi har sett fra testmiljøet vårt, så har dette gitt en forbedret ytelse, med opptil 20% på enkelte saker. Samtidig vil man kunne sette den man ønsker som eier, akkurat som før. For å finne en person, så har en følgende tre muligheter for å søke:

  • Brukernavn på personen
  • Fullt navn på personen
  • E-postadresse til personen

En vil altså kunne gjøre akkurat det samme som før, men uten dropdown listen. Vi vil la dette stå på i en stund, og se ann tilbakemeldingen fra brukere målt opp mot ytelsesforbedring på om dette er noe vi beholder. Har du en mening om dette? Skriv gjerne i kommentarfeltet under, eller send oss en mail!

Om Tjenestegruppa for Request Tracker

Tjenestegruppa for Request Tracker(RT) ved UiO har hatt en vanskelig ressurssituasjon over lengre tid. Over nyttår får vi inn en ny person i en midlertidig 100% stilling, og en av hovedprioriteringene våre vil da være å forbedre ytelsen, samt implementere det som er mulig av ønsker fra brukere. Dette er et arbeid vi ser frem til, og vi gleder oss til å ta fatt i arbeidet!

Andre endringer

  • Vise innhold som tidligere ble skjult av "Message body is not shown because it is too large."
    I lang tid har både vi og andre blitt plaget av teksten "Message body is not shown because it is too large.". I de fleste eksemplene vi har sett skyldes dette at meldingen er skrevet i HTML, som har betydd betraktelig flere tegn enn tilsvarende tekst i rent format inneholder. Denne grensen er nå økt, slik at flere meldinger vil bli vist frem direkte i saken. Hvis du fortsatt opplever meldingen, sjekk gjerne igjen senere da det kan ta litt tid før endringen er spredd til alle.
  • Owner-feltet ved nytt søk
    Enkelte har tidligere hatt en dropdown box for å velge eier, om en opprettet et nytt søk via "Search -> New search". Her har vi skrudd på autocomplete, og lastetiden på siden har blitt redusert dramatisk. Avanserte søk med mange variabler vil fortsatt kunne virke trege når en vil se resultatene, men dette skyldes først og fremst at søket er komplisert. I søk med mange treff, kan man forsøke å senke "Rows per page" under "Sorting" nederst på siden hvor man oppretter søket, slik at færre saker hentes for hver side. Dette er også mulig å stille permanent, inne på brukerinnstillingene dine på "Logged in as ... Settings -> Search options -> Rows per page".

Tips og triks

  • isSpam
    Får dere eposter som tilbyr billige timeshare leiligheter, nyeste Rolex klokkene til 100 kroner eller en nigeriansk prins som har etterlatt en formue til deg? Da ønsker vi at dere bruker knappen under "Actions" som heter isSpam. Det denne knappen gjør er at den sletter saken, og flytter den til et sort hull for spam-saker. Hvis alle gjør dette med saker fra samme avsender, så vil dette etterhvert bety at avsenderen blir sperret! Så, bruk isSpam!
  • Signatur
    Under "Logged in as ... -> Settings -> About me", så har dere mulighet til å lage deres egen personlige signatur. Dessverre får dere ikke endret resten av informasjonen om dere som står på siden, men dette er noe vi skal se på når ny ressurs er på plass.
  • Innstillinger for å tilpasse din RT
    Under "Logged in as ... -> Settings -> Preferences" har dere flere muligheter til å tilpasse RT etter deres ønske. Blant annet kan dere vise nyeste element først (Show oldest history first: No), dere kan endre størrelsen på reply/comment boksen (Message box width/height) og dere kan sette automatisk oppdatering av forsiden(Home page refresh interval). Dere står også fritt til å endre andre ting etter eget ønske, men la boksen merket med "Email delivery" stå - denne kontrollerer all mail som blir sendt til dere fra RT, uavhengig om det er daglig reminder eller svar i en it-support sak :)

Som alltid, har dere spørsmål eller forslag, send disse til request-tracker@rt.uio.no

Av Thomas Stenberg Oddsund
Publisert 15. nov. 2016 15:43 - Sist endret 18. nov. 2016 12:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere