Hva skjer med filer og e-post hvis jeg slutter eller tar en pause fra studiene?

Tilgangen til UiOs IT-tjenester er begrenset til den tiden du studerer her. Vi anbefaler at du ved studieslutt overfører alle aktuelle filer og viktig e-post til din egen datamaskin, enten direkte eller via minnepinne eller ekstern harddisk. 

Jeg slutter å studere eller tar en pause i studiene

Din generelle tilgang til IT-tjenestene (deriblant hjemmeområde og e-post) sperres når du ikke lenger er aktiv student ved UiO. På grunn av behov for tilgang til enkelte tjenester etter endt studium, beholder du tilgangen til IT-tjenestene i en stund etter at du er ferdig med å studere. Du får et varsel om at du blir sperret en måned før sperringen.

En sperring innebærer blant annet følgende:

  • Du får ikke lenger logget inn på UiOs maskiner med ditt brukernavn og passord.
  • Du mister tilgangen til hjemmeområdet ditt og dokumentene som er lagret der.
  • Du mister tilgang til UiOs e-postsystem, og dermed også e-post som er lagret der. Dersom du ønsker å fortsatt motta e-post som sendes til din UiO-adresse må du sette opp en videresending av e-posten via Brukerinfo før tilgangen din sperres. Videresendingen fungerer i minst 180 dager etter at brukerkontoen er sperret.
  • Du mister tilgang til alle andre IT-tjenester ved UiO, slik som Feide og Fronter.

Avvikling av brukerkontoen og arkivering av hjemmeområde og e-post

Sperringen skjer i to faser. Brukerkontoen din blir først sperret. En måned etterpå vil brukerkontoen bli avviklet, som betyr at innholdet av hjemmeområdet og e-postkontoen flyttes til backup-systemet til UiO, og at brukeren din ikke lenger er tilgjengelig i UiOs IT-systemer. Brukeren sin eventuelle hjemmeside (folk.uio.no) vil også forsvinne.

Dersom du har sterkt behov for å få ut dine data etter at brukerkontoen din er blitt avviklet kan du henvende deg til Student-IT. Merk at backup av hjemmeområde slettes etter en kort periode.

Jeg begynner å studere igjen

Har du først fått et brukernavn ved UiO vil du beholde dette. Begynner du å studere igjen, vil du få tilbake samme brukernavn. Tar du opp dine studier ved UiO, enten som ordinær student eller ved å delta på et Etter- og videreutdanningskurs (EVU-kurs), vil brukernavnet ditt bli reaktivert, og du får generell tilgang til IT-tjenester igjen (bl.a. hjemmeområde og e-post). Du kan sette nytt passord på vanlig måte, som alle andre studenter.

Hvis du kommer tilbake til studiene etter lenger fravær, har e-posten og filene dine blitt slettet, og vil dermed ikke være tilgjengelig når du logger inn. Du kan henvende deg til Student-IT ved din enhet for å få hjelp til å sjekke om filer fremdeles finnes i backup, men også dette slettes etter en kort periode.

Publisert 20. mai 2010 18:18 - Sist endret 15. mai 2017 10:51