Får ikke logget inn

Her er en oversikt over noen mulige løsninger på innloggingsproblemer. Hvis disse løsningene ikke er til hjelp, kan du kontakte lokal IT.

Du har ikke registrert deg i Studentweb eller betalt semesteravgiften

  • Alle studenter får tilsendt et brukernavn på SMS før de begynner å studere. Passordet kan du sette selv i passord-tjenesten. Dette passordet gir bare tilgang til fellestjenester for studenter. Først når du har registrert deg i Studentweb og betalt semesteravgiften vil du få tilgang til alle UiOs IT-tjenester. Du må derfor gå til Studentweb hjemmefra eller fra en annen maskin du har tilgang til.
  • IT-tilganger trekkes tilbake dersom semesterregistrering eller semesteravgift mangler etter at fristen for dette utløper.

Du har nylig skiftet passord

  • Det er mange IT-systemer på UiO. Har du nettopp skiftet passord, kan det ta en stund før det nye passordet når ut til alle systemene. Dette kan godt være forklaringen hvis du ikke får logget på et system og det er mindre enn 8 timer siden du skiftet passord. Løsningen her er rett og slett å prøve igjen senere. Er det mer enn 12 timer siden du skiftet passord og du fortsatt ikke får logget inn, er nok ikke dette grunnen. Skal du skifte passord, kan det være lurt å gjøre det på slutten av dagen.

Det vises en melding om at maskinen er låst av en annen bruker

  • Grunnen til dette er at en bruker har forlatt maskinen uten å logge av. Er maskinen på en termstue, kontakter du termvakten. Er maskinen en annen delt maskin, kontakter du lokal IT. Vær oppmerksom på at hvis den forrige brukeren hadde ulagrede endringer da han eller hun forlot maskinen, vil endringene gå tapt hvis du slår av maskinen. 

Det vises en melding om at du ikke har tilgang til ønsket tjeneste eller program

  • Du har rett og slett ikke tilgang til å logge inn der du prøver å logge inn. Kontakt eieren av tjenesten eller lokal IT for å få mer informasjon om hvorfor du ikke har tilgang eller for å få tilgang.

Brukernavn eller passord er feil

  • Skriv inn brukernavn og passord på nytt og pass godt på at du treffer de riktige tastene. Pass også på at låsetasten (Caps lock) ikke er aktivert, med mindre den skal være det. Skriver du inn feil passord for mange ganger, blir brukeren låst. Hvis brukeren blir låst, kan du prøve igjen etter 30 minutter. Hvis du ikke får passordet ditt til å virke etter flere forsøk, tar du kontakt med lokal IT eller prøver å sette et nytt passord.

Brukeren er sperret

  • Hvis brukeren din er sperret, virker ikke brukernavnet og passordet ditt når du logger på. Blant grunnene til at en bruker blir sperret, finner du blant annet at det er mer enn ett år siden sist du skiftet passord (du får påminnelse via e-post når du må skifte passord), at du ikke har betalt semesteravgift og at du har sendt e-post til en kjent phishingadresse. Hvis din bruker er sperret, vil denne meldingen vises når du prøver å logge på: Your account has been disabled. Please contact your system administrator. Hvis denne meldingen vises når du forsøker å logge på, tar du kontakt med lokal IT.

 Hjalp ingen av tipsene over? Kontakt lokal IT.

Emneord: passord
Publisert 18. mai 2010 21:38 - Sist endret 25. sep. 2017 13:35