English version of this page

Jeg har fått beskjed om at brukerkontoen min skal sperres

Så lenge du er tilknyttet UiO som student, ansatt eller på annen måte, har du en brukerkonto som gir deg tilgang til IT-systemer, bl.a. e-post og dokumentlagring. Mister du tilknytningen, blir brukerkontoen din sperret, og du mister tilgang til alle IT-systemer, inkludert e-post og dokumenter du har lagret. 

Hvis du har brukerkonto ved UiO og mister tilknytningen din, får du en automatisk e-post om at brukerkontoen din vil bli sperret. Da må du sørge for at du har lagret all e-post og alle dokumenter du ønsker å ta vare på, et annet sted enn på UiO. 

Kontoen skal likevel opprettholdes

Hvis du likevel er tilknyttet UiO og brukerkontoen ikke skal sperres, må du snarest kontakte UiO.

Kontaktpunkter:

  • Hvis du er aktiv student, må du kontakte din studiekonsulent der du sist studerte/studerer.
  • Hvis du er ansatt, må du kontakte din nærmeste sjef/tidligere sjef.
  • Hvis du er tilknyttet på annen måte, må du kontakte din kontaktperson ved UiO.

Disse må gjøres oppmerksom på at kontoen din ikke er riktig registrert, og at dette må rettes opp enten i FS (studenter), SAP (ansatte) eller via gjeldende rutiner for assosierte brukere / gjester.

Når du er blitt registrert på nytt og har fått tilbake tilknytningen din, vil brukerkontoen din ikke bli sperret. Dersom brukerkontoen din allerede var blitt sperret, vil den bli automatisk åpnet opp igjen.

Hva skjer videre?

Hvis du fortsatt er tilknyttet UiO, blir ikke kontoen sperret så lenge du kontakter riktig person og får endret kontoen til å ha gyldig tilknytning. Se kontaktpunktene over.

  • En måned etter at du har blitt varslet vil kontoen din bli sperret. Dette betyr at du ikke lenger kan logge deg inn og få tilgang til dokumenter, e-post m.m. Du mister også Feide- og eduroam-tilgang, med mindre du også har dette fra andre institusjoner.
  • Ytterligere en måned etter at brukerkontoen din har blitt sperret, vil den også bli avviklet. Dette betyr at kontoen vil bli fjernet fra alle IT-systemer, og hjemmeområdet og e-postkontoen blir sendt til vårt backup-system (data fra hjemmeområdet vil bli fjernet fra backup-systemet 90 dager etter selve avviklingen). Dersom du har sterkt behov for å få ut dine data innen den 90 dagers periode kan du henvende deg til it-support@uio.no.

Alle henvendelser om dette skal rettes til ovennevnte kontaktpunkter.

Publisert 19. juni 2014 12:59 - Sist endret 2. feb. 2017 09:05