Problemer med e-post 13. januar

Fredag 13. januar hadde en av e-posttjenerne i UiOs e-postsystem problemer etter en rutinemessig oppdatering. Problemet ble først oppdaget og løst litt før klokken 19, søndag 15. januar. En konsekvens av dette er at noe e-post på vei til eller fra UiO-brukere ble liggende i kø i dette tidsrommet.

E-post som ble sendt i løpet av fredagen lå i kø så lenge at avsendere som ble påvirket av problemet, fikk meldingen i retur. 

Vi har fått flere spørsmål om hvordan dette kan ha påvirket deg som bruker, og har svart på de vanligste her. Om du ikke finner svaret på det du lurer på, ta kontakt med lokal-IT så kan de hjelpe deg videre.

Jeg sendte e-post på fredag, men har fått beskjed om at den ikke ble levert

E-posten ble ikke levert til mottaker. Du må sende e-posten på nytt for at den skal nå frem. Dersom du sendte e-post på fredag men ikke har fått en slik beskjed kan du anta at e-posten ble levert ut av vårt system. 

Jeg skulle fått en e-post på fredag man har ikke fått den ennå

Ta kontakt med avsender og spør om de kan sende e-posten på nytt. De skal ha fått en beskjed om at e-posten ikke ble levert, men det kan hende de ikke har sett eller forstått denne. Om det ikke er et alternativ å kontakte avsender, ta kontakt med lokal-IT. 

Jeg har fått beskjed om at det ikke går an å sende e-post til meg

Dersom du har fått denne beskjeden fra noen som forsøkte å sende en e-post til deg på fredag 13. januar kan du fortelle dem at problemet er løst. Om de sender deg e-posten på nytt skal denne nå frem til deg som normalt.

Dersom problemet oppstod på en annen dag er det et problem som ikke er relatert til denne hendelsen, og du bør kontakte lokal-IT for hjelp til å løse problemet.

Publisert 17. jan. 2017 14:08 - Sist endret 17. jan. 2017 14:08