Teknisk support

Hvilke teknisk støtte du skal benytte deg av, avhenger av type utstyr, når dette ble kjøpt inn og på hvilken avtale

Du kan få hjelp til å finne ut hva du har krav på og hvor du skal henvende deg ved å besvare et eget nettskjema: Utstyrssupport

eller du kan forsøke å finne ut av dette via: Support-matrisen

Her finner du blant annet kontaktpunkt for både Android og Apple, enten det er iOS, mobiltelefon eller nettbrett, eller en MAC OSX.

Gjelder saken erstatning av Apple-enhet for selvforskyldt skade, klikk deg inn på linken og les grundig gjennom prosessen.

Utvidet support-avtale (Apple Care for Enterprise)

UiO har en utvidet supportavtale med Apple som betyr at du som UiO-bruker (forsker eller ansatt) kan kontakte Apple selv i telefonnummer i linken til høyre.

Mer om denne supportavtalen i spørsmål og svar under:


Spørsmål og svar om Apples AppleCare-avtale

Hva er AppleCare?

"AppleCare for Enterprise" (ACE) er navnet på en utvidet teknisk kundestøtte på alle produkter fra Apple som UiO har kjøpt fra og med uke 17 - 2016. Avtalen dekker feil eller skade på utstyret, og den dekker alle spørsmål du måtte ha som UiO-bruker av produktene, både på jobb og hjemme.

Hva med utstyr som ikke dekkes av AppleCare?

OS X maskiner kjøpt før april 2016, kan ha vært kjøpt inn med "eldre" AppleCare avtale, og vil også kunne bli dekket av denne videre.

iPad og iPhone kjøpt inn før april 2016, vil ikke være en del av AppleCare og må følge "gammel" service-avtale. Gå til support-matrisen for å finne ut hvor du skal henvende deg.

Hva bør jeg som innkjøper av Apple-utstyr kjenne til?

All maskinvare fra Apple (iPad, iPhone, Macer – uavhengig leverandør) som kjøpes inn av UiO fra og med avtalen trer i kraft (uke 17 - 2016), må kjøpes inn med AppleCare support.

Sammen med maskinvareenheten vil AppleCare ilegges som et tilleggsprodukt med et prispåslag når du handler fra Atea eller Imento. Les mer om prispåslaget her. Det er ikke mulig å reservere seg mot AppleCare eller forsøke handle et produkt som ikke selges med AppleCare. Merk: Ved kjøp fra Atea vil prispåslaget først fremgå på ordrebekreftelsen inntil de teknisk har løst dette i nettbutikken.

I tillegg til support på maskinvare gjelder support på programvare fra Apple for alle UiOs brukere, samt teknisk support for IT-avdelingen.

Hvilket teknisk utstyr gjelder AppleCare for?

Avtalen gjelder all maskinvare fra Apple som handles inn av UiO fra og med den dagen avtalen trer i kraft i nettbutikken.

Gammelt utstyr vil kunne innrulleres i avtalen, ved at man kjøper "AppleCare for Enterprise" for utstyret fra Ateas nettbutikk. Husk å oppgi serienummer på maskinvaren ved bestilling.

Hvilke type skader eller feil på utstyret dekkes?

Alle typer maskinvarefeil som skyldes feil på produktet dekkes av Apple, uansett hvor i verden utstyret befinner seg. 

Avtalen gir sluttbrukere mulighet for å kontakte apple direkte for support på programvare og maskinvare fra Apple (f.eks. problemer med iCloud, trådløstnett utenfor UiO, programvare som følger med maskinen osv.)

Avtalen gir IT-ansatte mulighet for å få hjelp av Apple til løse mer kompliserte problemer.

Hva med selvforskyldt skade, dekkes det også?

For iOS-enheter (iPad, iPhone) dekker avtalen også selvforskyldt skade (knust skjerm, fuktskade mm.), i begrenset antall. Vi har laget en Trinn or trinn prosess for å få dekket selvforskyldt skade på din iOS enhet.

Hvor skal det meldes fra om skade på Apple-utstyret?

Se egen support-matrise for hvor du skal henvende deg for teknisk support på ditt utstyr.

Hva koster en skade med AppleCare?

AppleCare er betalt da du handlet utstyret så det er ingen kostnad forbundet med selve support- eller skadesaken.

AppleCare er satt til å gjelde i to år for iOS og tre år for OS X maskinvare.

OS-support for øvrig gjelder uansett modell, uavhengig om produktet er på AppleCare eller ikke.

Kontakt USIT dersom du har spørsmål til avtalen

Publisert 13. apr. 2016 16:27 - Sist endret 28. apr. 2017 09:47