Speiderblogg

Dette er en blogg fra USITs Gruppe for digitale medier i læring ved Universitetet i Oslo, der vi skriver om hva som er nytt og nyttig innenfor læringsteknologi i høyere utdanning. Mer om bloggen.

Publisert 21. des. 2015 12:09

Hva har Microsoft å by på for skolesektoren? I forbindelse med premieren på den nye Star Wars-filmen prøvde Microsoft å fortelle meg det, men er "The Force Awakens" eller "The Empire Strikes Back" den beste tittelen på Microsofts satsning?

Publisert 9. des. 2015 14:11

I takt med den økende bruken av digitale verktøy til læring og undervisningsformål, oppleves LMS-systemene av mange som en begrensning fremfor en muliggjøring. Mangelen av personliggjøring, fleksibilitet og integrasjon av applikasjoner er blant noen av årsakene. For å skape gode rammer for læring fordrer dette å tenke nytt om plattformene som brukes: er det mulig å lage ett nytt system som fremmer idéen om ett eget, personlig læringsmiljø som eies av studenten og ikke utdanningsinstitusjonen? Hvordan vil neste generasjons digitale læringsomgivelser bli seende ut?

Publisert 24. nov. 2015 14:47

Tirsdag 4.11.2015 avholdt DML, EdTech seminar med blant annet digital eksamen, pedagogiske betraktninger rundt god bruk av vurdering, og hvordan IT åpner for nye vurderingsformer som tema. Med tilnærmet fullsatt sal var dette åpenbart et tema som vekket interesse.

Publisert 7. jul. 2015 13:53

Digital tilstand 2014 er den tredje undersøkelsen i rekken (2008, 2011) som har som mål å beskrive status i norsk UH-sektor når det gjelder bruk og tilrettelegging for bruk av digitale verktøy i undervisning og læringssammenheng, samt kartlegge endringer over tid. 400 institutt i UH sektoren sa ja til å være med i undersøkelsen, 235 ledere, 1072 fagansatte, og 3454 studenter svarte. Det har blitt skrevet et kort blogginnlegg om det tidligere, men nå i juni ble rapporten utgitt i sin helhet av Norgesuniversitetet. Mange av funnene er relativt like de tidligere undersøkelsene, men noen nye tall har fremkommet, og andre slutninger har fått fokus.

Publisert 9. jun. 2015 12:23

De siste 15 årene har universiteter verden over hatt digitale læringsmiljø som har levd ved siden av det fysiske læringsmiljøet på campus. Dette har så godt som utelukkende vært innen rammene av et LMS - Learning Management System. LMSet snakker kun med seg selv og alt som skal skjer i LMSet forblir i LMSet - som det klassiske "What happens in Vegas, stays in Vegas". I starten var alle veldig fornøyde. Studentene logget seg inn på en nettside og kom inn i et avgrenset undervisningsunivers der institusjonen og underviseren har kontroll og formidler innhold til studentene som på sin side er relativt passive mottakere. 

Publisert 26. mai. 2015 10:33
Publisert 7. apr. 2015 14:10

Fredag 29. mars fikk vi i DML-gruppen nok engang besøk. Denne gangen av FSAT. FSAT er den nye organisasjonen som har bakgrunn fra FS - Felles studentsystem og Samordna opptak.

Publisert 12. feb. 2015 11:26

Da var det den tiden på året igjen. Den mest toneangivende rapporten innen vårt felt er klar til lesning, og det er mye av det samme som i fjor som går igjen. Flipped classroom, learning analytics og selvfølgelig wearable technology. Vi setter oss ned og nileser og melder om eventuelle funn.

Publisert 3. feb. 2015 11:30

12 .desember kom Khan Academy til lokalene våres. Khan Academy har blitt meget kjent og mye brukt innen opplæring de siste årene, spesielt til matteopplæring. For de som ikke har sett grunnleggeren av Khan Academys TedTalk, anbefaler vi det: http://www.ted.com/talks/salman_khan_let_s_use_video_to_reinvent_education

Publisert 29. jan. 2015 12:47

Dersom en lærer ønsker å aktivisere og engasjere studentene på en ny måte, kan han gjøre det ved å benytte de kanaler/medier studentene allerede bruker, som f.eks. Twitter, Facebook eller Instagram. Her følger et eksempel på bruk av Instagram - en bildedelingstjeneste som svært mange studenter bruker. Dette eksempelet er mer eller mindre i sin helhet lånt fra Nina Ronæs på BI som har bruker Instagram aktivt i undervisningen med stort hell. 

Publisert 6. nov. 2014 13:49

Digital tilstand 2014 er en kvantitativ undersøkelse på nasjonalt nivå som beskriver status og utvikling innen bruk av digitale verktøy i høyere utdanning. I desember forventes Norgesuniversitetet å slippe sin rapport om Digital tilstand 2014 hvor 3454 studenter, 1070 fagansatte, 235 instituttledere, og 38 læresteder deltok. Noen funn er allerede presentert på  NUVs jubileumskonferanse som ble avholdt 3-4. nov.. Dette er den tredje undersøkelsen, hvor de to første ble gjennomført i 2008 og 2011. Noen hovedfunn:

Publisert 6. nov. 2014 12:16

I oktober deltok jeg på en BI konferanse om kvalitet i utdanningen, "BI2020" spekket med teknologi og fremtidsvisjoner. Av spesiell interesse bet jeg meg merke til Njål Foldnes sin enkle men metodisk gode undersøkelse av egen eksperimentering med Flipped Classroom (omvendt klasserom)...

Publisert 2. okt. 2014 21:48

Den mest populære eventen under Educause er når organisasjonen sine analytikere skal presentere de største utfordringene for året som kommer. Educause slipper sin trendanalyse i januar hvert år, og dette er en teaser på hva vi har i vente. Underveis i "Top 10 IT-issues for 2015", hvor det stappfulle konferanserommet tar bilder og noterer kontinuerlig, fikk jeg faktisk et innblikk i fremtidens IT-organisasjon. Mye er selvsagt åpenbart, og det presenteres få løsninger på diagnosene, men likevel er trendene påfallende og muligens verdifulle for USIT og UiO.

Publisert 1. okt. 2014 17:51

Men det var vi som sa det under et gruppearbeid på Educause. Et tabloid utsagn for bruse litt med fjæra. Med unntak av en svirebror fra Open University var det veldig mange hevede øyebryn og undring.

Publisert 29. sep. 2014 16:40

Noe som ble fokusert på underveis i gjennomgangen av Horizon-rapporten på en av dagens Educause-sesjoner, var virtuelle personlige hjelpere. Du husker kanskje word-bindersen som alltid dukket opp når du var på ditt mest kreative? Ja, den kommer tilbake tror  Horizon-menneskene. Dette er selvsagt interessant, og forhåpentligvis får disse virtuelle hjelperne bedre timing enn word-bindersen som gjerne ville at du skulle endre font til comic sans. Grunnen til at hjelperne vil få bedre timing henger sammen med bruken av læringsanalyse og adaptiv læring som har vært skrevet om tidligere i Speiderbloggen.

Publisert 25. jun. 2014 11:10

Fronter på UiO døde i dag, 1.juli.

Publisert 24. jun. 2014 08:45

I snart 6 år har jeg vært universitetslektor 2 ved Senter for Entreprenørskap på UiO, og jeg har trodd at jeg har god forståelse for studentenes behov. Men nylig hadde jeg gleden av å gjennomføre en serie studentintervjuer som ga meg ny innsikt i studentenes hverdag.

Publisert 13. jun. 2014 11:47
Publisert 6. jun. 2014 13:40

For et par måneder siden skrev jeg om visualisering som undervisningsmetode. Da viste jeg hvordan enkle illustrasjoner kan være til stor hjelp for å tydeliggjøre hovedpoenger og forenkle læringsprosessen. I forlengelsen av det blogginnlegget vil jeg nå snakke om hvor lett det kan gjøres digitalt!

Publisert 26. mai. 2014 10:40

Tekniske kommunikasjonsløsninger har stort sett vært enveis eller tilnærmet perfekt symmetriske. Radio og TV går en vei og må jukses til med telefon eller lignende om brukeren skal medvirke. Telefon er forøvrig et godt eksempel på en symmetrisk løsning hvor begge kan ta ordet når de vil, selv mens den andre snakker, og begge kan avslutte samtalen ved å legge på samme hvem som ringte. Skype følger denne symmetriske modellen, mens Adobe Connect har valgt en løsning med litt asymmetri ved at deltakerne har ulike roller med ulike rettigheter. Adobe Connect har likevel begrensede muligheter for asymmetri, trolig fordi tanken er at enhver bruker er en person og at enhver person bare har en bruker.

Publisert 16. mai. 2014 08:50

Her er en kortfattet status om USITs arbeid med digital eksamen dette semesteret.

Publisert 26. mar. 2014 15:31

Forrige uke var jeg på visualiseringskurs i regi av Rambøll. Der møtte jeg en rekke mer eller mindre kunstnerisk anlagte mennesker hvorpå jeg var klart en av de minst erfarne tegnerne. En hyggelig svensk dame med navn Anne Hedman dro oss igjennom en dag fyllt av tegning.

Publisert 27. jan. 2014 09:35

Det spirer og gror. Når kreative og fremoverlente fagmiljøer møter oppdaterte og fremoverlente støttemiljøer, så skjer spennende ting i undervisningsbeddet.

Publisert 14. jan. 2014 12:56

Teknologia har skrevet godt om hvordan Google nå gjør det enklere for deg å se om du kan bruke bildet eller ikke. Det er en kjent sak at det ikke alltid er så lett å finne bilder til presentasjoner, artikler og øvrig innhold på nett. Da er det godt at IT-storebror Google tar ansvar:

Publisert 13. jan. 2014 10:27