Educause 2014: Forelsk deg i computeren!

Noe som ble fokusert på underveis i gjennomgangen av Horizon-rapporten på en av dagens Educause-sesjoner, var virtuelle personlige hjelpere. Du husker kanskje word-bindersen som alltid dukket opp når du var på ditt mest kreative? Ja, den kommer tilbake tror  Horizon-menneskene. Dette er selvsagt interessant, og forhåpentligvis får disse virtuelle hjelperne bedre timing enn word-bindersen som gjerne ville at du skulle endre font til comic sans. Grunnen til at hjelperne vil få bedre timing henger sammen med bruken av læringsanalyse og adaptiv læring som har vært skrevet om tidligere i Speiderbloggen.

Det har vært mye hype rundt læringsanalyse og adaptiv læring de siste to årene, mye pga at nettopp informasjonskilder som Horizon-rapporten har omtalt det som det neste store. Når noe blir omtalt som det neste store blir naturligvis folk skeptiske, og hypen vil etterhvert fase ut i kritiske og utålmodige holdninger som etterspør resultater og endring. Big Data har for eksempel blitt allemannseie og er på alles lepper om dagen i forbindelse med overvåkning og ikke minst segmentert markedsføring. Utdanningssektoren sliter med de samme utfordringene som alle som vurderer å bruke Big Data til å tolke ulike former for atferd. Utfordringen er at når enorme mengder med data blir servert et system eller en gruppe mennesker, er det utrolig vanskelig å gjøre noen mening ut av det. Man trenger forhåndsdefinerte kategorier og knagger som kan gjøre noe ut av dataene. Og deretter er det en utfordring å få materialisert noe konkret ut av dataene.

Man kan si at virtuelle personlige hjelpere kan være et potensielt konkret eksempel på materialisert Big Data. Hvis dataene blir koblet inn i en algoritme, og at den algoritmen kan reagere på dataene og generere en handling, kan et system fungere som et prediktivt verktøy fremfor et ”reagerende” (i mangel av bedre ord). Det er denne prediktive funksjonen som kan utgjøre den virtuelle hjelperen som et stykke frem i tid kan fungere på alle livets arenaer. Det får meg til å tenke på  en film jeg så på flyet til konferansen, ”Her”, som kan anbefales til alle med sans for teknologi. Plotet i filmen dreier seg om en fyr i uviss fremtid som har kjærlighetssorg. Han skaffer seg det siste nye operativsystemet som fungerer som nettopp en personlig hjelper. Operativsystemet til hovedpersonen blir generert utifra en svært liten undersøkelse, og blir skreddersydd utifra dette intervjuet  (som har stemmen til Scarlett Johansen). Hovedpersonen blir forelsket i operativsystemet og etablerer et kjærlighetsforhold.

Det er et stykke fra word-bindersen til å etablere et forhold til operativsystemet sitt, men vi kan se for oss hvordan dette kan påvirke læringsmønstrene våre med årene.  Noen få av utallige hindre på veien er interoperabilitet, personvern og selvsagt jakten på den adaptive og perfekte algoritmen.

Emneord: Big Data, Her, Scarlett Johansen, word-bindersen, Adaptive Learning, Learning Analytics, educause2014, virtuelle personlige hjelpere, Kurs/konferanser Av Anonym
Publisert 29. sep. 2014 16:40 - Sist endret 13. aug. 2015 09:21
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere