Gjør læringen sosial!

Det var overskriften på vårens store EdTech-samling som ble arrangert i forrige uke. Og etter oppmøtet å dømme traff vi med temaet. Studentaktive undervisnings- og vurderingsformer er nøkkelen til god utdanning. Vi lærer best og mest i samarbeid aktivitet med andre. Det er premisset vi går ut fra - og som vel de aller fleste kan være enige i. Spørsmålet er hvordan vi skal legge til rette for studentaktivitet, hvordan vi skal gjøre læringen sosial. 

Knut Mørken på MatNat åpnet med å snakke forbilledlig om viktigheten av et godt læringsmiljø. Universitetet må ha et godt læringsmiljø i bunn der studentene føler seg hjemme og kommer inn i en samhandlingskultur med undervisere og studenter. Men et godt læringsmiljøet kan ikke lastes ned fra internett. Dette må det legges til rette for på campus. Studentene må bli møtt, sett og hørt på en åpen og inkluderende måte. Hvis ikke studentene trives på det fysiske campus hjelper det ikke at man har det flotteste digitale campus. Når det fysiske læringsmiljøet er på plass kan vi fokusere på det digitale. 

Så hvor skal studentene samhandle med hverandre i den digitale universitetsverden? Ser vi på de to store digitale kjempene på UiO i dag, Fronter og Semestersidene, har ikke disse fokus på samhandling. I stor grad er disse formidlingskanaler av informasjon fra underviserne til studentene - en rolle de i stor grad gjør godt også. Men hva gjør man da, jo, man søker minste motstands vei: Facebook. 

Øyvind Bratberg har på emnet STV1300 flyttet store deler av sin undervisning over til Facebook med stort hell og glede både for studentene og underviserne. Hvorfor har dette fungert? Jo, studentene trekker fram at det er lavterskel for å sette i gang diskusjoner og kommentere andres innlegg. Det koster ingen dem ingen ting å sett i gang heller. De er på plattformen allerede og kjenne den godt. Men ikke minst er Facebook sosialiserende og gjør det enklere for studenter å møtes i det virkelige livet. Når de har sett at en har lagt ut et interessant faglig innlegg er det mye enklere å ta kontakt etter forelesnigen og fortsette diskusjonen der over kaffe. Det virkelige og det digitale liv i skjønn forening. 

Nå er det ikke slik at Facebook kan brukes til absolutt alt. Obligatoriske innleveringer og eksamener må skje i tryggere rammer som UiO har kontroll på. Men der er kanskje noen triks og erfaringer å hente - også fra de store og skumle. Noe riktig gjør de helt tydelig.

Noe mer enn en anekdotisk oppsummering fra en så spekket EdTech-samling er det ikke mulig å ta med i en fattig bloggpost. Men du har alle muligheter til å oppleve magien likefullt!

Og har du ikke gjort det, så gjør det nå: Bli med i EdTechs gruppe på Facebook!

Emneord: Facebook, edtech, læringsmiljø, sosial læring, Kurs/konferanser Av Svein H. Kleivane
Publisert 26. mai 2015 10:33 - Sist endret 9. feb. 2017 14:08
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere