Hørt på Educause 2014: "The LMS is dead".

Men det var vi som sa det under et gruppearbeid på Educause. Et tabloid utsagn for bruse litt med fjæra. Med unntak av en svirebror fra Open University var det veldig mange hevede øyebryn og undring.

LMSet er da ikke dødt?

Neida, vi vet det. Vi har selv et fungerende LMS på UiO. Og det samme har alle institusjoner vi snakker med. Er de ikke fornøyd med LMSet sitt bytter de det ut med et annet – eller beholder det og skaffer et til. I snitt har hvert amerikanske universitet hele 2,88 LMSer. Men når vi spør om de har vurdert et liv uten LMS blir det stille noen sekunder. Det virker som en utenkelig tanke. Hvorfor skulle de ikke ha et LMS?  Det er jo umulig å drive digital undervisning uten et LMS. Er det ikke?

Vi vet ikke, men vi leker med tanken. På en eller annen måte må vi redusere ”Management” i ”Learning Management System” og legge mer i hendene på studentene og invitere de inn i et læringssystem som i større grad muliggjør læring på studentenes egne premisser. Hvorfor skal vi låse studentene inne i et undervisningssilo som i stor grad kontrolleres og styres av underviseren? Det snakkes mye om sosial læring der studentene i større grad finner fram på egen hånd og lærer av hverandre. Er dette noe LMSet er best egnet til å legge til rette for?

Men siste nytt fra landet med melk og honning er at LMSet lever videre i beste velgående. Etter en runde i utstillingshallen på Educause trenger man to fulle hender for telle antall LMS-tilbydere. Ikke bare de gamle traverne, men flere LMS-start-ups som på ivrig salgsvis og med enorm forventing kan fortelle at nettopp deres produkt skiller seg dramatisk fra de store LMSene. Noen var ikke tilstede på Clay Christensens åpningsforedrag om disruptiv teknologi.

Vi hørte åpningsforedraget, uten at vi dermed har svarene på alle spørsmålene, men med referanse til Christenesen tror vi at den som klarer å lage et mer modulært læringssystem der studentene selv kan plukke og sette sammen egne ressurser de bygger kunnskap med – sammen med andre, vinner. Uklart? Det synes vi også. Men nå skal jeg straks høre et innlegget ”Learner Centric: The New Normal” ført i ordet av en representant fra LMSet Blackboard. Kanskje de allerede har løsningen…? 

Uansett, vi har hørt at utsagnet "The LMS is dead" har fått noen små ben å gå på, da det ble referert til i et slags amerikansk Institution Advisory board. Var dette starten på en ustoppelig snøball? I så fall må vi bare beklage. 

Emneord: levende, Kurs/konferanser, LMS, død, educause2014 Av Svein H. Kleivane
Publisert 1. okt. 2014 17:51 - Sist endret 13. aug. 2015 08:09

The LMS is not dead, it just smells funny

Godt innlegg og et viktig tema.
Jeg støtter absolutt tanken om et modulært læringssystem som setter fokus på faktiske læringsprosesser, deling og samarbeid. Dette er en tanke vi på BI har fablet om et års tid, og har en del ferdig på tegnebrettet :-) Håper virkelig noen lager dette snart...

Erik
Rådgiver elæring
Handelshøyskolen BI

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 6. okt. 2014 10:09

Fantastisk å høre at noen i

Fantastisk å høre at noen i så umiddelbar nærhet har kommet helt til tegnebrettet med disse tingene! :) Men blir det vanskelig med det siste steget fra tegnebrettet og ut i virkeligheten? 

Skrevet av: Svein H. Kleivane

anonym@webid.uio.no - 9. okt. 2014 07:51
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere