Oppsett av nye fakulteter/institutter

1. Opprett nettgrupper for styring av rettigheter

For hvert fakultet består nettgruppene av:

  1. Èn fakultetsgruppe
  2. Instituttgrupper for hvert av instituttene ved fakultetet
  3. Eventuelt seksjons/avdelingsgrupper dersom det er ønskelig

I tillegg skal hvert fakultet ha minimum én fakultetskoordinator. Oppgaven til denne personen er å administrere brukerne ved fakultetet.

Rettighetsmodell for Forskpro - hvem har tilgang?

Hvordan opprette nye nettgrupper

  1. Gå til brukerinfo.uio.no
  2. Logg inn og velg «Grupper» toppmenyen
  3. Trykk på «Ny gruppe»
  4. Gruppenavn angis på formatet:
    1. forskpro-[fakultet]
      1. [fakultet] byttes ut med forkortelsen for det aktuelle fakultetet, f.eks. sv
    2. forskpro-[fakultet]-[institutt]
      1. [fakultet] byttes ut med forkortelsen for det aktuelle fakultetet, f.eks. sv, og [institutt] med forkortelsen for det aktuelle instituttet f.eks. isv
  5. Beskrivelse av nettgruppen angis med hhv.:
    1. Fakultetsgruppe for administrasjon av Forskpro
    2. Instituttgruppe for administrasjon av Forskpro
  6. Moderatorgruppe legges til. Det er viktig at disse legges til med mellomrom:
    1. forskpro-af-usit forskpro-moderator
  7. Systemet gruppen skal være kjent i settes til:
    1. NIS_ng@uio
  8. Trykk «Søk om ny gruppe»
  9. Det kommer bekreftelse per e-post når gruppen har blitt opprettet

NB: Det tilbys ikke egne nettgrupper for avdelinger under et institutt, instituttnivå er det laveste vi tilbyr (unntak: Det odontologiske fakultet).

2. Hvordan legge til nye brukere i en nettgruppe

  1. Gå til brukerinfo.uio.no
  2. Logg inn og velg «Grupper» toppmenyen
  3. Velg den aktuelle gruppen brukerene skal legges inn i
  4. Under «Administrasjon av medlemskap» legges de aktuelle brukerne inn med brukernavn og kommaseparert i feltet for «Ny(e) brukerkonto(er)»
  5. Trykk «Legg til medlemmer»

NB: FADM/AKS legger inn fakultetskoordinator i gruppa "forskpro-moderator". Fakultetskoordinator overtar deretter jobben med brukeradministrasjon i fakultets- og instituttgruppene. Dette fordrer at det gjennomføres et opplæringsmøte hvor det gås gjennom hvordan brukere legges til.

Hvem skal ligge i hvilke grupper, og hvem administrerer gruppene

Gruppe Brukere Hvem administrerer
forskpro-af-usit Personer fra USIT og AF som jobber med forvaltning og drift av Helseforsk USIT
forskpro-moderator Fakultetskoordinator for fakultetene AF
forskpro-[fakultet] Dekan, forskningsdekan og forskningsrådgivere ved fakultetet Fakultetskoordinator
forskpro-[fakultet]-[institutt] Instituttleder, forskningsrådgivere og forskningsledere ved instituttet Fakultetskoordinator
forskpro-uioledelsen Universitetsdirektøren, representanter ved rektoratet, m.m. AF

3. Opprett mapper i Forskpro

For hvert fakultet består mappestrukturen av mapper for:

  • Fakultet
  • Institutter
  • Avdelinger
  • Seksjoner dersom en avdeling er stor og det ønskes mer finkornet oversikt

Hvordan opprette nye mapper

  1. Fakultetsmappe:

    1. Stå på toppnivå: http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/fa/forskpro/prosjekter/
    2. Administrer mappen, og velg «Ny mappe»
      1. Mappetype: Forskningsprosjektlisting
      2. Tittel: Forskningsprosjekter ved [fakultet]
      3. Mappenavn: Fakultetes forkortelse
    3. Gå til «Visuell profil»
      1. Endre navigering til «Tilbakepeker»
    4. Gå til «Rettigheter»
      1. Lese: Tillatt for alle
      2. Lese og skrive: Ikke satt
      3. Administrere - alle rettigheter:
        1. forskpro-af-usit,
        2. forskpro-[fakultet] (det aktuelle fakultetet)
        3. it-usit-vortex-drift
    5. Gå til «Rediger»
      1. Tittel: Forskningsprosjekter ved [fakultet]
      2. Tittel i menyer: [fakultet], f.eks.: Det medisinske fakultet
      3. Vis undermapper i innholdsfeltet: Ja
      4. Overskrift over undermapper: Velg enhet
      5. Antall kolonner med undermapper: 2
      6. Enhetskode: Fakultetes enhetskode, se oversikt her
    6. Etter at nye enheter er opprettet så må config-filen oppdateres.
  2. Instituttmappe (opprettes under fakultetsmappen):

    1. Gjenta punkt 1-3 under fakultetsmappe
      1. Tittel: Forskningsprosjekter ved [institutt]
      2. Mappenavn: Instituttets forkortelse
    2. Gå til «Rettigheter»:
      1. Rettighetene skal være likt som for fakultet, men i tillegg skal nettgruppen for forskpro-[fakultet]-[institutt] legges til for det aktuelle instituttet under «Administrere - alle rettigheter»
    3. Gå til «Rediger»
      1. Pkt. 1-5 er likt som for fakultet, men titler skal inneholde instituttnavn og ikke fakultet
      2. Antall kolonner med undermapper: 2 eller 3. Er det mange avdelinger ved et institutt er det hensiktsmessig med 3 kolonner, ellers brukes 2.
      3. Enhetskode: Sett denne til instituttets enhetskode
    4. Etter at nye enheter er opprettet så må config-filen oppdateres.
  3. Avdelingsmappe (opprettes under instituttmappen):

    1. Gjenta punkt 1-4 som for fakultet
      1. Titler og navn må gjenspeile avdeling
      2. Rettighetene skal være likt som for instituttet
    2. Gå til «Rediger»:
      1. Tittel og tittel i menyer: Som for institutt og fakultet, men må gjenspeile navnet til avdelingen
      2. Vis undermapper i innholdsfeltet: Nei
        1. Et unntak her er de tilfellene hvor et fakultet/institutt ønsker egne mapper for seksjoner
      3. Enhetskode: Sett denne til avdelingens enhetskode
      4. Etter at nye enheter er opprettet så må config-filen oppdateres.

 

Publisert 14. aug. 2019 11:11 - Sist endret 28. juli 2020 10:18