Forskningsprosjekter ved Avdeling for tverrfaglig helsevitenskap

Implementering av CAM-ICU på en medisinsk intensivavdeling

Oslo intensiv Studie 2014 registrerte pasienter på utvalgte intensivavdelinger i Oslo i løpet av ett år. Hovedformålet var å undersøke sammenhengen mellom rus og innleggelser på intensivavdelinger. I forbindelse med datainnsamlingen ble det avdekket mangelfull kartlegging av pasienter med delirium på en av intensivavdelingene. Et internasjonalt anerkjent screeningverktøy (CAM-ICU) for delirium har tidligere vært innført i denne avdelingen, men viste seg å være lite brukt. Mastergradprosjektet gikk derfor ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere implementeringen av dette verktøyet (CAM-ICU). Prosjektet var laget som en delstudie (arm) av Oslo intensiv Studien. Implementeringsperioden foregikk de tre siste månedene av hovedstudien. Formålet var å evaluere om en større andel av pasientene blir screenet for delirium etter implementeringsperioden og om kjennetegn hos disse pasientene samsvarer med liknende studier. Hensikten var å kvalitetssikre at pasienter, som utvikler delirium på denne avdelingen, blir oppdaget og kan få adekvat behandling for dette.

Dette er et mastergradsprosjekt ved Master i Interdisiplinær helseforskning

TSD