Styrets kompetanse, målsetting og oppfølging innenfor kvalitet og pasientsikkerhet i helseforetrakene
Omtrent hver tiende pasient som behandles i norske sykehus skades i løpet av behandlingen. Noen pasienter får forlenget sykehusopphold, andre får varige skader mens noen dør som følge av uønskede hendelser. Nasjonale kvalitetsindikatorer viser variasjon mellom helseforetakene. Det er et uttalt mål å øke kvaliteten og bedre pasientsikkerheten.
Det er helseforetakenes ansvar å legge til rette for kvalitet og pasientsikkerhet i behandlingen. Styret i helseforetakene har en viktig rolle i å sette kvalitet og pasientsikkerhet på agendaen og sikre at kvalitet og pasientsikkerhet prioriteres i det daglige arbeidet. Styret skal settes sammen slik at det samlet har kompetansen som er nødvendig for å løse oppgavene og utfordringene som helseforetaket står overfor. (1) Internasjonale studier har vist at styrets prioriteringer og kompetanse påvirker organisasjonens prestasjoner innen kvalitet og pasientsikkerhet. (2-5)
Hensikten med studien er å
- belyse styrene ved helseforetakene sin kompetanse innen kvalitet og pasientsikkerhet
- belyse i hvilken grad styrene har fått organisert opplæring i kvalitet og pasientsikkerhetsarbeid
- belyse hvordan styrene setter mål og følger opp innenfor kvalitet og pasientsikkerhet
Prosjektbeskrivelse med vedlegg
Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.
TSD
- Ja
Biobank
- Nei
Godkjenninger
NSD - Ja
Dokument ikke lastet opp