Forskningsprosjekter ved Avdeling for samfunnsmedisin og global helse

Kartlegging av risikofaktorer for livsstilssykdom blant Somaliske innvandrere

Forekomsten av diabetes og hjerte- og karsykdommer er ofte høyere blant innvandrere fra lav- og mellom inntektsland enn i vertsbefolkningen. Somaliere er den største ikke-vestlige innvandrergruppe i Norge og det er mangel på kunnskap om deres sykdomsforekomst. Kunnskap om forekomsten av kroniske sykdommer og deres risikofaktorer trengs for å utvikle passende og effektive forebyggende tiltak. I en tverrsnittsundersøkelse blant personer i Oslo med somalisk innvandrerbakgrunn vil vi: a) Beskrive forekomsten av risikofaktorer for kroniske sykdommer som diabetes type-2 og hjerte og karsykdommer b) Beskrive salt og jod inntak ved å måle 24 timers urin-utskillelse.

Oppdatering 2021: Det er planlagt/igangsatt  to mastergradsoppgaver:

1) 'The relationships between hypothyroidism and obesity in Somali immigrants in Oslo,Norway'. Mastergradsstudent Omnia Khalil, UiO

2) 'A cross-sectional study of Type-2 diabetes and its risk factors among Somalis living in Somaliland and Somali immigrants in Norway.'  Mastergradsstudent Farinloye Adeola Ade, UiO

TSD

• p132

Biobank

Biobank Risikofaktorer for livsstilssykdom blant

• Generell biobank
  • Biobank er plassert ved Folkehelseinstituttet
  • Haakon E Meyer er ansvarlig for biobank

Godkjenninger

Intern fremleggelse - Ja

1 fil

Disse dokumentene er kun synlige for prosjektleder, enhetens leder og forskningsadministrasjon.

REK - Ja 12 filer

Tidspunkt for anonymisering og sletting av dataene

• Anonymisering: desember 2021
  • Sletting: desember 2024